Przejdź do treści Przejdź do menu
piątek, 18 września 2020 napisz DONOS@

20 maja 2020 - środa

Witamy Was serdecznie w kolejnym dniu zdalnej zabawy i nauki.

Temat dnia:

Oswajamy się z ciemnością 

Zadania:

 

1.   „Poruszamy się jak…” – ruchowa zabawa dramowa. Dziecko chodzi swobodnie po pokoju. Rodzic klaszcze i wydaje kolejne instrukcje: Chodź jak człowiek  zmęczony, Chodź jak człowiek smutny, Chodź  jak człowiek wesoły itp.

 

2.   Słuchanie wiersza J. Papuzińskiej Czarna jama, rozmowa na temat jego treści.

      Rodzic zaprasza dziecko do wysłuchania utworu. Podkreśla, na co powinno zwrócić szczególną uwagę: Zastanów się, proszę, kto jest bohaterem utworu – chłopiec czy dziewczynka? Czego boi się bohater wiersza? Co to jest „lęk”? Czym jest „czarna jama” z wiersza?

 

Czarna jama

Joanna Papuzińska

 

Nie wie tata ani mama, że jest w domu czarna jama…

Czarna, czarna, czarna dziura bardzo straszna i ponura.

Gdy w pokoju jestem sam lub gdy w nocy się obudzę,

to się boję spojrzeć tam.

Tam jest chyba mokro, ślisko, jakby przeszło ślimaczysko…

Musi żyć tam wstrętne zwierzę, co ma skołtunione pierze,

i do łóżka mi się wepchnie!

To jest gęba rozdziawiona, wilczym zębem obrębiona,

coś w niej skrzeknie, chrypnie, wrzaśnie i ta gęba się zatrzaśnie…

Ła!

Ojej, tato, ojej, mamo, uratujcie mnie przed jamą!

Nie zamykaj, mamo, drzwi, bo jest bardzo straszno mi.

A w dodatku w tamtej jamie coś tak jakby mruga na mnie,

że mam przyjść…

Może tkwi tam mała bieda, która rady sobie nie da?

Którą trzeba poratować? Może leżą skarby skrzacie?

Więc podczołgam się jak kot.

Ja – odważny, ja – zuchwalec  wetknę w jamę jeden palec.

I wetknąłem aż po gardło, ale nic mnie nie pożarło.

Więc za palcem wlazłem cały. Wlazłem cały!

No i już. Jaki tu mięciutki kurz. Chyba będę miał tu dom.

Chyba to jest pyszna nora, nie za duża, lecz dość spora.

Latareczkę małą mam.

Nie ma w domu żadnych jam!

 

Rodzic prowadzi rozmowę na temat wiersza, pomagając dziecku pytaniami: Czy narratorem wiersza

jest chłopiec, czy dziewczynka? Po czym to poznaliście? Czego boi się bohater wiersza? Co to jest

„lęk”? Czy to dobrze, czy źle się bać? Jakie są sposoby poradzenia sobie z lękiem przed nieznanym?

Czym jest „czarna jama” z opowiadania? Dlaczego ciemność budzi w nas lęk?

 

3.   „Co widzisz w ciemności?” – zabawa badawcza. ( do zabawy potrzebny będzie koc lub chusta) Rodzic  proponuje, by dziecko schowało głowę  pod kocem lub chustą  i doświadczyło ciemności. Zabawę przeprowadzamy pod warunkiem, że dziecko chce w niej uczestniczyć. Po zabawie dziecko dzieli się wrażeniami  na temat tego, co widziało w ciemności.

 

4.   „Budujemy czarną jamę” – przestrzenna praca plastyczna. Rodzic proponuje zbudowanie czarnej jamy. Wspólnie z dzieckiem  omawia jakie materiały byłyby potrzebne i jakie materiały są dostępne w domu; może to być na przykład karton, gazety, taśma, klej, mazaki, farby, itp. Po skończonej pracy dziecko  wchodzi do „czarnej jamy” i symbolicznie zostawi w niej swoje lęki.

 

5.   Zabawa ruchowa „Wędrujemy do czarnej jamy”. W zabawie wykorzystujemy zbudowaną w poprzedniej zabawie czarną jamę lub umawiamy się z dzieckiem  gdzie będzie czarna jama. Dziecko staje naprzeciwko „czarnej jamy” . Rodzic szepcze instrukcje do ucha dziecka (np. 2  kroki do przodu,  4 małe kroki w prawo, 3 kroki w tył , itd.) Następnie zamieniają się rolami.

 

6.   Praca z KP4.22a – łączenie kropek zgodnie z instrukcją, rysowanie linii po śladzie według symbolicznych wskazówek;

7.   „Nasze uczucia” – samodzielna praca z KZ 72–73;

8.   Praca z KP4.28a – kącik grafomotoryczny, pisanie po śladzie wyrazów określających emocje.

Agata Komorowska
wt, 19 maja 2020 21:52
Data ostatniej edycji: śr, 20 maja 2020 16:21:26

 
 
4lomza.pl Regionalny Portal Copyright © Speed s.c. 2005r - 4too v.1.0

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę