19.V Prawdziwych przyjaciół poznaje się w biedzie
Witamy wszystkich we wtorek.
Dzisiaj dowiecie się o prawdziwych przyjacielach. Kto nim jest i kiedy?
Temat:Prawdziwych przyjaciół poznaje się w biedzie – słuchanie utworu i rozmowa na temat jego treści.Ukryte słowa– zabawa językowa, praca z Alfabetem;
Cele:poznanie znaczenia powiedzenia prawdziwych.....
Ćwiczenie umiejętności wyszukiwania wspólnych elementów podobnych słów, doskonalenie słuchu fonemowego, ćwiczenie umiejętności określania głoski w nagłosie, wygłosie i śródgłosie.
1.Posłuchajcie opowiadania pt. Prawdziwych przyjaciół poznaje się w biedzie czytanego przez rodzica. Podczas słuchania utworu postarajciesię zapamiętać, jak miał na imię jego bohater. Jaka przygoda mu się przytrafiła?
Prawdziwych przyjaciół poznaje się w biedzie (fragment) Renata Piątkowska
- No, Łukasz, co z tobą? – Babcia podeszła do wnuczka, który zwinął się w kłębek i pogłaskała go po głowie.
- Babciu, przecież ty wiesz, że ja się nauczyłem tego wiersza. Umiałem go! Jeszcze wczoraj mówiłem go z pamięci bez jednego błędu!
- To prawda – przyznała babcia.
- No widzisz. A na występie, gdy przyszła moja kolej, wszystko zepsułem. Początkowo szło mi nawet dobrze. Gdy powiedziałem jedną linijkę, zaraz wiedziałem, jak zaczyna się następna. Aż doszedłem do miejsca, w którym Słoń Trąbalski pozapominał imiona swoich dzieci, żony, a nawet własne. Wybrał się więc do doktora, adwokata, szewca i rejenta, lecz nie pamiętał, o co mu chodzi. Powiedziałem słowa: „Dobrze wiedziałem, lecz zapomniałem, może kto z panów wie, czego chciałem?”.
I tu koniec. Nie wiedziałem, co dalej. Nie mogłem sobie przypomnieć, jak zaczyna się następna zwrotka. Zapomniałem, jak się nazywam. W głowie miałem pustkę.
– Widać było, że Łukasz bardzo przeżywa swój nieudany występ.
- Wiem, że nauczyłeś się tego wiersza, ale dopadła cię trema. To się zdarza nawet prawdziwym aktorom na scenie – pocieszała babcia.
- Nie wyszło mi z tym wierszem, ale największą przykrość zrobił mi Witek – rozżalił się Łukasz.
- A co on ma z tym wspólnego? – spytała babcia.
- Witek przepytywał mnie z tego wiersza przed występem, a potem siedział w pierwszym rzędzie i miał trzymać za mnie kciuki. I kiedy na scenie zapomniałem, co mam dalej mówić, na sali zapadła cisza. Przeciągała się coraz bardziej, a ja byłem coraz bardziej przerażony. Szukając ratunku, spojrzałem na Witka. Myślałem, że może mi podpowie, jak zaczyna się następna zwrotka. A wtedy Witek zaczął się ze mnie śmiać. Pokazał na mnie palcem i zawołał:
- Mówi wiersz o zapominalskim słoniu, a sam zapomniał, jak ma być dalej. Łukasz Trąbalski, zapominalski! Ha-ha-ha! – Witek śmiał się głośno i złośliwie, a razem z nim cała sala. Ten śmiech słyszałem nawet za kulisami. Nigdy mu tego nie zapomnę. Przyjaciel się tak nie zachowuje – stwierdził Łukasz z żalem.
- No cóż, jak mówi przysłowie, prawdziwych przyjaciół poznaje się w biedzie. Ty, będąc w kłopocie, zawiodłeś się na swoim przyjacielu, ale nie zawsze tak bywa. Trudna sytuacja może być okazją, aby ktoś poznał nas z najlepszej strony.
2. Podzielcie się wrażeniami po wysłuchaniu opowiadania:
- Jak miał na imię bohater opowiadania?
- Co mu się przytrafiło?
- Na czyją pomoc liczył Łukasz?
- Jak myślicie, jak się wtedy czuł?
- Co oznacza przysłowie Prawdziwych przyjaciół poznaje się w biedzie?
- Co mogłoby pomóc poprawić nastrój Łukaszowi? Czy wy też kiedyś byliście w podobnej sytuacji?
3. Co mogłoby pomóc Łukaszowi? – zabawa dramowa.
Dziecko zastanawia się, co mogłoby pomóc Łukaszowi – bohaterowi opowiadania, który czuje się bardzo źle z powodu zachowania przyjaciela.Rodzic kieruje rozmową, by pojawiła się również odpowiedź, że Łukasz mógłby płakać, smucić się, wyżalić się komuś bliskiemu, np. babci. Nie wiem czy wiecie, że płacz często pomaga nam uporać się z trudnymi emocjami, reguluje je. Nie wolno wyśmiewać się z płaczących osób. Dorośli też czasem się boją, smucą, płaczą i to jest w porządku. Przedstawcie za pomocą gestów, w jaki sposób można pomóc chłopcu.
4. Ukryte słowa– zabawa językowa;
Mamy w języku polskim takie słowa, które zawierają w sobie inne, krótsze słowa. Rodzic będzie mówić słowo, a waszym zadaniem jest ułożenie z liter alfabetu wyrazu i znalezienie w nim innego wyrazu. Kiedy dziecko poda nowe, krótsze słowo, rodzic prosi o określenie głoski na początku, na końcu i głosek w środku.
Przykładowe słowa:
laska – las; serce, słońce, malina, tulipan, burak,parasolka;
laska
serce
słońce
malina
tulipan
burak
parasol
5. Emocje" - malowanie farbą
Cele: Doskonalenie umiejętności wyrażania uczuć w niewerbalny sposób, rozwijanie motoryki małej, prawidłowego chwytu pisarskiego, koordynacji wzrokowo-ruchowej.
Zadaniem dziecka jest odtworzenie smutnej i wesołej osoby w swojej pracy.
6. Praca w książce 6 latka
Praca z KZ (s. 72-73)– nasze uczucia, czytanie zdań, oglądanie ilustracji.
p.Basia i p.Małgosia