15 maja 2020 - piątek
Dzień dobry. Witamy w piątek i serdecznie pozdrawiamy Wszystkie Zosie, Zośki i Zosieńki w Dniu Imienin.
Temat dnia:
Jak dbać o słuch?
Zadania:
1. „Co słychać w hałasie?” – praca z KZ 70–71; Rodzic prowadzi rozmowę z dzieckiem na temat tego, w czym może nam przeszkadzać hałas. Naprowadza dziecko na wnioski, że hałas jest nie tylko niemiły, lecz także niebezpieczny dla zdrowia. Wspólne obejrzenie filmiku pt. „Słuch i hałas” - https://www.youtube.com/watch?v=DzKjuydSMW8
2. Słuchanie opowiadania G. Kasdepke „Hałasowanie”.
Hałasowanie
Grzegorz Kasdepke
Kuba i Buba musieli przyznać, że pan Waldemar, przyjaciel babci Joasi, to rzeczywiście bardzo kulturalny pan. Do tego stopnia, że czasami wręcz wstydził się chodzić z naszymi sympatycznymi bliźniakami po mieście – i to tylko dlatego, że, dajmy na to, naszła je ochota pobić się lub powyzywać. Ale któregoś razu to pan Waldemar narobił Kubie i Bubie wstydu – i to
w muzeum!
– Jak tam w szkole?! – ryknął, gdy już się spotkali przed kasą muzeum.
Kuba i Buba aż podskoczyli z wrażenia. Babcia Joasia przygryzła wargi i dyskretnie rozejrzała się dookoła. Pani bileterka, ogłuszona doniosłym głosem pana Waldemara, przetykała sobie właśnie ucho.
– Nadal macie najwięcej uwag w całej klasie?!… – ryczał pan Waldemar. – Nie martwcie się, za moich czasów kazano klęczeć na grochu!… Może dlatego mam teraz takie powykręcane kolana!…
Pani bileterka pospiesznie skręcała kulki z papieru – najwyraźniej zamierzała wepchnąć je sobie w uszy.
– Dlaczego pan Waldemar tak hałasuje? – szepnął Kuba, zerkając ze zdziwieniem na babcię Joasię. – Zawsze był taki kulturalny…
– Chyba wyczerpały się baterie w jego aparacie słuchowym – westchnęła zarumieniona babcia.
– To pan Waldemar jest kulturalny na baterie?! – osłupiała Buba.
Ale babcia nie zdążyła nic odpowiedzieć, bo pan Waldemar podszedł właśnie do kasy – no i trzeba było zająć się zemdloną bileterką.
Po wysłuchaniu opowiadania Rodzic prowadzi rozmowę z dzieckiem: Czy zapamiętałeś, dokąd wybrali się Kuba i Buba? Kto im towarzyszył? Dlaczego pan Waldemar tak głośno mówił? Czy to jest kulturalne zachowane, gdy mówimy bardzo głośno w publicznych miejscach? Dlaczego? Jeśli dziecko ma trudność z odpowiedzią na któreś pytanie, Rodzic może przeczytać raz jeszcze odpowiedni fragment tekstu.
3. Ćwiczenia ruchowe dla dzieci ( i nie tylko). Mały Sportowiec w DOMU – ( do ćwiczeń będą potrzebne przybory: poduszka - Jasiek, mata lub kocyk, piłka , dwie butelki wody i dwa talerzyki papierowe) https://www.youtube.com/watch?v=vkwzFVN2Bds .
4. Praca z KP4.19b – rysowanie odpowiednich symboli pod obrazkami przedstawiającymi sytuacje związane z hałasem;
Praca z KP4.20a – kącik grafomotoryczny, samodzielne pisanie liter j, J, pisanie zdań po śladzie;
Dla chętnych proponujemy zabawy dodatkowe:
ü „Układam sylaby” – zabawa językowa z wykorzystaniem Alfabetu. Rodzic prosi dziecko o wyjęcie z Alfabetu liter H, h oraz samogłosek (o, a, i, e, u, y) i zaprasza do zabawy: Za chwilę będę mówić różne słowa, które rozpoczynają się głoską h. Twoim zadaniem będzie ułożenie pierwszej sylaby, którą usłyszysz w tych słowach. Układajcie sylaby jedna pod drugą, aby można było łatwo sprawdzić poprawność wykonania zadania. Przykładowe słowa: hamak, haki, huba, Helena, hipopotam, huragan, hycel. Jeśli dziecko sprawnie radzi sobie z tym ćwiczeniem, Rodzic może proponować słowa, które nie mają znaczeń (są trudniejsze), np. harana, hoseta, herina, hurafo. Jeśli dziecko ma trudność z wykonaniem podstawowego ćwiczenia, Rodzic może wymawiać słowa, przeciągając samogłoski, ewentualnie poprzez analizę sylab zaznaczać podział słów.
ü Labirynt z Hipopotamem (załącznik 1)
ü Gdzie spadnie kropla? – zabawa matematyczna (załącznik 2)
ü Tańczące rodzynki - to propozycja na eksperyment (załącznik 3).
BAWCIE SIĘ WESOŁO! MIŁEGO I SŁONECZNEGO WEEKENDU!