14.V Muzyka wokół nas
Dzień dobry. Jak się macie?
Temat: Muzyka wokół nas
Cele: rozwijanie zainteresowań dźwiękami wydawanymi przez przedmioty inne niż typowe instrumenty, rozwijanie ogólnej sprawności ruchowej
1. Zacznijmy dzień w podskokach. Co Wy na to? Dźwięki wysokie i niskie W PODSKOKACH
https://www.youtube.com/watch?v=4YFmTNqTfsU
2. „Odgłosy z otoczenia” - obejrzyjcie dwie prezentacje i posłuchajcie.
Odgłosy natury - Ptaki. Las https://www.youtube.com/watch?v=19Czl58l7iU
Hałas Twój Wróg https://www.youtube.com/watch?v=DAkBGAEIMTw
Odpowiedzcie na pytania:
Z którego filmu dźwięki były przyjemne, a z którego nie?
Jak możemy nazwać nieprzyjemne dźwięki ? (hałas)
Co było przyjemniejsze - słuchanie śpiewu ptaków czy hałasu?
3. "Jak rozchodzi się dźwięk?” - zabawa słuchowa
Posłuchajcie chwilę ,https://www.youtube.com/watch?v=19Czl58l7iU a następnie zakryjcie rękoma uszy. Czy teraz słyszycie równie dobrze? Czym słyszymy dźwięki? W jaki sposób dźwięki docierają do naszych uszu?
Zapraszamy do przeprowadzenia kilku prostych doświadczeń.
Zabawa badawcza: „Co to jest dźwięk?” – przyłóżcie opuszki palców do szyi w okolicy krtani i powiedzcie kilka słów do osoby będącej obok. Co odczuwacie?
Drganie. Dźwięk powstaje, gdy jakieś ciało drga. Podczas mówienia struny głosowe w gardle wibrują, powodując drganie powietrza w gardle i jamie ustnej. Te drgania słyszymy jako dźwięk.
„Powstawanie dźwięku”
Do cienkiego sznurka (o długości ok. 1 m) w połowie jego długości przywiążcie metalową łyżkę stołową. Następnie podejdźcie do stołu, przyłóżcie końce sznurka do uszu i uderzcie swobodnie zwisającą łyżką w jego brzeg. Co słyszycie?
Dlaczego tak się dzieje? Uderzona łyżka wprawia sznurek w drgania. Fale akustyczne rozchodzą się po nim i dźwięk dociera do ucha.
„Gwiżdżąca tuba”
Oklejcie kolorową folią tubę tekturową po ręcznikach papierowych. Poproście rodziców, by przygotowali ok. 50 cm gumki krawieckiej oraz ok. 2 m sznurka. Przełóżcie gumę przez środek tuby i ją zawiążcie. Do gumy przy brzegu tuby przywiążcie jeden koniec sznurka. Drugi koniec trzymajcie w dłoni. Kręćcie tubą dookoła i posłuchajcie dźwięku, jaki wydaje. Co słyszycie?
Dlaczego tak się dzieje? Do kręcącej się tuby dostaje się powietrze, wprawiając gumę w drgania.
Posłuchajcie opowiadania o Adasiu, które przeczyta Wam rodzic:
Mały Adaś nie poszedł do przedszkola, gdyż bardzo źle się czuł. Był przeziębiony i bolała go głowa.
Kiedy na przed chwilą zasnął kogut stojący na płocie zaczął piać.
Mama prosi koguta- Nie hałasuj, obudzisz mi chorego synka.
Tato rano postanowił skosić trawę przed domem.
Mama prosi: Wyłącz kosiarkę, nasze chore dziecko zasnęło.
Przyjechał wujek samochodem i głośno trąbi.
Mama prosi: Wyłącz sygnał, nie hałasuj. Obudzisz mi synka.
Mama spojrzała na łóżko Adasia i widzi, że kot przyszedł do łóżka chłopczyka. Ułożył się na poduszce obok łóżeczka mrucząc do snu Adasiowi.
Mama prosi: Zostań kotku, mrucz swoje kołysanki, by chore dziecko mogło wypocząć.
A Wam, w jakich sytuacjach przeszkadza hałas?
4. Jak można ochronić się przed hałasem? Dobierzcie obrazki obrazki w pary.
Zachęcamy do obejrzenia filmiku GRA NA SZKLANKACH
https://www.youtube.com/watch?v=xQalexGPX2c
Na koniec zabawy z dzieckiem w domu - ćwiczenia w dwójkach.
https://www.youtube.com/watch?v=FacAJxiIzh4
Zadania do wykonania w książce 5 latka:
Praca w książce 16 - doskonalenie zdolności grafomotorycznych,
Praca w książce 16b - doskonalenie percepcji wzrokowej, przeliczanie.
Zadania do wykonania w książce 6 latka:
Praca w książce 18b – odtwarzanie rytmów narysowanych w zadaniu.
Praca w książce 19b – rysowanie odpowiednich symboli pod obrazkami przedstawiającymi sytuacje związane z hałasem;
Dodatkowe karty pracy dla chętnych dzieci.
Ułóż figury geometryczne - zał.1 i ozdób literkę H,h- wytnij kółka z gazety, papieru kolorowego, szarego, folii aluminiowej i przyklej klejem. Miłej pracy.
Pozdrawiamy
p.Małgosia i p.Basia