Przejdź do treści Przejdź do menu
piątek, 19 kwietnia 2024 napisz DONOS@

14.V Muzyka wokół nas

Dzień dobry. Jak się macie?

Temat: Muzyka wokół nas   

Cele: rozwijanie zainteresowań dźwiękami wydawanymi przez przedmioty inne niż typowe instrumenty, rozwijanie ogólnej sprawności ruchowej

1. Zacznijmy dzień w podskokach. Co Wy na to? Dźwięki wysokie i niskie W PODSKOKACH

https://www.youtube.com/watch?v=4YFmTNqTfsU

2. „Odgłosy z otoczenia” -  obejrzyjcie dwie prezentacje i posłuchajcie.

Odgłosy natury - Ptaki. Las      https://www.youtube.com/watch?v=19Czl58l7iU  

Hałas Twój Wróg     https://www.youtube.com/watch?v=DAkBGAEIMTw

Odpowiedzcie na pytania:

Z którego filmu dźwięki były przyjemne, a z  którego nie?

Jak możemy nazwać nieprzyjemne dźwięki ? (hałas)

Co było przyjemniejsze - słuchanie śpiewu ptaków czy hałasu?

 

3. "Jak rozchodzi się dźwięk?” - zabawa słuchowa

Posłuchajcie chwilę ,https://www.youtube.com/watch?v=19Czl58l7iU  a następnie zakryjcie rękoma uszy. Czy teraz słyszycie równie dobrze? Czym słyszymy dźwięki? W jaki sposób dźwięki docierają do naszych uszu?

Zapraszamy do przeprowadzenia kilku prostych doświadczeń.

Zabawa badawcza: „Co to jest dźwięk?” –  przyłóżcie opuszki palców do szyi w okolicy krtani i powiedzcie kilka słów do osoby będącej obok. Co odczuwacie?

Drganie. Dźwięk powstaje, gdy jakieś ciało drga. Podczas mówienia struny głosowe w gardle wibrują, powodując drganie powietrza w gardle i jamie ustnej. Te drgania słyszymy jako dźwięk.

„Powstawanie dźwięku”

Do cienkiego sznurka (o długości ok. 1 m) w połowie jego długości przywiążcie metalową łyżkę stołową. Następnie podejdźcie do stołu, przyłóżcie końce sznurka do uszu i uderzcie swobodnie zwisającą łyżką w jego brzeg. Co słyszycie?

Dlaczego tak się dzieje? Uderzona łyżka wprawia sznurek w drgania. Fale akustyczne rozchodzą się po nim i dźwięk dociera do ucha.       

 „Gwiżdżąca tuba”

Oklejcie kolorową folią tubę tekturową po ręcznikach papierowych. Poproście rodziców, by przygotowali ok. 50 cm gumki krawieckiej oraz ok. 2 m sznurka. Przełóżcie gumę przez środek tuby i ją zawiążcie. Do gumy przy brzegu tuby przywiążcie jeden koniec sznurka. Drugi koniec trzymajcie w dłoni. Kręćcie tubą dookoła i posłuchajcie dźwięku, jaki wydaje. Co słyszycie?

Dlaczego tak się dzieje? Do kręcącej się tuby dostaje się powietrze, wprawiając gumę w drgania. 

Posłuchajcie opowiadania o Adasiu, które przeczyta Wam rodzic:

Mały Adaś nie poszedł do przedszkola, gdyż bardzo źle się czuł. Był przeziębiony i bolała go głowa.

 Kiedy na przed chwilą zasnął kogut stojący na płocie zaczął piać.

Mama prosi koguta-  Nie hałasuj, obudzisz mi chorego synka.

Tato rano postanowił skosić trawę  przed domem.

Mama prosi: Wyłącz kosiarkę, nasze chore dziecko zasnęło.

Przyjechał wujek samochodem i głośno trąbi.

Mama prosi: Wyłącz sygnał, nie hałasuj. Obudzisz mi synka.

Mama spojrzała na łóżko Adasia i widzi, że kot przyszedł do łóżka chłopczyka. Ułożył się na poduszce obok łóżeczka mrucząc do snu Adasiowi.

Mama prosi: Zostań kotku, mrucz swoje kołysanki, by chore dziecko mogło wypocząć.

A Wam, w jakich sytuacjach przeszkadza hałas?  

4. Jak można ochronić się przed hałasem?  Dobierzcie obrazki obrazki w pary.

                    

 

          

            

Zachęcamy do obejrzenia filmiku GRA NA SZKLANKACH

https://www.youtube.com/watch?v=xQalexGPX2c

 

Na koniec zabawy z dzieckiem w domu - ćwiczenia w dwójkach.

https://www.youtube.com/watch?v=FacAJxiIzh4

 

Zadania do wykonania w książce 5 latka:

Praca w książce 16 - doskonalenie zdolności grafomotorycznych,

Praca w książce 16b -   doskonalenie percepcji wzrokowej, przeliczanie.

 

Zadania do wykonania w książce 6 latka:

Praca w książce 18b odtwarzanie rytmów narysowanych w zadaniu.

Praca w książce  19b rysowanie odpowiednich symboli pod obrazkami przedstawiającymi sytuacje związane z hałasem;

 

Dodatkowe karty pracy dla chętnych dzieci.

Ułóż figury geometryczne - zał.1 i ozdób literkę H,h- wytnij kółka z gazety, papieru kolorowego, szarego, folii aluminiowej i przyklej klejem. Miłej pracy.  

 

                                                            Pozdrawiamy

                                                          p.Małgosia i p.Basia

Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:

 
 

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę