14 maja 2020 - czwartek
Dzień dobry w czwartek, a czwartek - niech serdecznością tryska i przegania chmurzyska!
Temat dnia:
Muzyka okolicznościowa
Zadania:
1. Słuchanie wiersza A. Frączek Ćwir, czyli kiedy wejdziesz między wrony, musisz krakać jak i one. Podczas słuchania wiersza zastanów się, proszę, dlaczego wrony były takie zdenerwowane, że wróbel wydaje inne dźwięki niż one. Pomyśl też o tym, co może oznaczać przysłowie „Kiedy wejdziesz między wrony, musisz krakać jak i one”.
Ćwir, czyli kiedy wejdziesz między wrony, musisz krakać jak i one
Agnieszka Frączek
Wróbel w gości wpadł do wron.
I już w progu, jak to on,
bardzo grzecznie: – Ćwir, ćwir! – rzekł.
Wrony na to w dziki skrzek:
– Co on gada?!
– Kra, kra, kra!
– Tyś słyszała to, co ja?
– Jakiś jazgot?
– Zgrzyt?
– I brzdęk?
– Co to był za dziwny dźwięk?!
Wróbel: Ćwir! – powtórzył więc.
Wtedy wrony: buch, bam, bęc!
po kolei spadły: bach!
z przerażenia wprost na piach.
A gdy otrzepały puch,
oczyściły z piachu brzuch,
skrzydła, dzióbek oraz pięty,
rzekły: – Biedak jest ćwirnięty.
Odpowiedz na pytania: Dlaczego wrony były takie zdenerwowane, że wróbel wydaje inne dźwięki niż one? Jak myślisz, dlaczego chciały, żeby wszyscy mówili tak samo? Czy dźwięki „kra” były lepsze lub gorsze od „ćwir”, jak myślisz? Co może oznaczać przysłowie „Kiedy wejdziesz między wrony, musisz krakać jak i one”? Czy pasuje ono do każdej sytuacji? Czy wszystkim ludziom musi podobać się to samo? Co to znaczy, że mamy różny gust, różne upodobania? Czy te upodobania mogą być lepsze albo gorsze, tak jak chciały wrony?
2. Zabawa słuchowa „Jaka muzyka pasuje?”. Porozmawiaj z Rodzicami na temat różnych rodzajów muzyki. Opowiedz, słowami, jaka muzyka, Twoim zdaniem, najbardziej pasuje do tańca? Jaki jest najbardziej znany utwór, który śpiewamy na urodzinach? Czy w każdym kraju ten utwór brzmi tak samo? Jeśli chcesz odpocząć, jaki rodzaj muzyki wybierzesz? Czy dźwięki płynące z lasu, rzeki, szum morza to też muzyka? W jakich okolicznościach śpiewamy „Mazurka Dąbrowskiego”? Rodzic podsumowuje wypowiedzi dziecka, wspominając, że w określonych sytuacjach niektóre rodzaje muzyki lepiej oddają charakter uczuć niż inne. Warto jednak, by Rodzic podkreślił, że czasem nasze indywidualne upodobania mogą nie pasować do tych ogólnie przyjętych. Ważne, żeby podkreślić, że różnice w upodobaniach są naturalne.
3. Zabawa ruchowo-słuchowa „Rytm z nakrętek”; Do zabawy przygotuj 10–12 nakrętek od butelek typu PET w trzech kolorach lub kredek. Rodzic układa rytm z 3-4 elementów, a dziecko odtwarza ten rytm ruchem w taki sposób, że ten sam symbol odpowiada temu samego ruchowi (np. żółta nakrętka – dwa podskoki; niebieska nakrętka – 3 razy kląskanie językiem, czerwona nakrętka - dwa przysiady). Po kilku próbach następuje zamiana ról.
4. Zabawa muzyczna „Skojarzenia z muzyką”; Rodzic włącza fragmenty utworów lub śpiewa piosenki, pieśni. Prosi dziecko, aby próbowało odpowiedzieć, do jakich wydarzeń, uroczystości najlepiej pasują te utwory. Propozycje: „Sto lat”, „Mazurek Dąbrowskiego” „Przybieżeli do Betlejem” „Marsz Mendelsohna”. Rodzic w rozmowie dąży do tego, by dziecko nie poprzestało jedynie na wyjaśnieniu, że Sto lat śpiewamy na urodzinach, ale również z okazji jubileuszów, rocznic, wtedy gdy składamy życzenia.
5. Praca z KP4.19a – pisanie po śladzie, zapisywanie dodawania;
6. Zabawa konstrukcyjna „Marakasy”. Wykonaj marakasy według wzoru na stronie https://www.youtube.com/watch?v=j8AcriiK5n0 lub według własnego pomysłu.
7. Ostatnie zadanie: Nazwij rysunki . Wybierz z nazw rysunków głoski wskazane liczbą kropek. Utwórz z nich słowa . Narysuj to co otrzymałeś . Karta pracy w załączniku.
Czekamy na fotki! Ciekawe , kto będzie dziś pierwszy?