13.V Instrumenty
Witajcie i buziaki przesyłajcie!
Temat: Instrumenty
Cele: kształtowanie wiedzy na temat wybranych instrumentów muzycznych, rozpoznawanie brzmienia niektórych instrumentów. Rozwijanie umiejętności liczenia i posługiwania się liczebnikami głównymi.
1. Zaczynamy od piosenki i ruchu Rytmiczna rozgrzewka W PODSKOKACH
https://www.youtube.com/watch?v=Zg7pCZOtMXo
2. Obejrzyjcie film "Poznajemy instrumenty" - wizyta w szkole muzycznej.
https://www.youtube.com/watch?v=f43qSH2Nq9w
3. A teraz rozwiążcie zagadki słowne o instrumentach
Ma trzy nogi, czarne skrzydło,
białe zęby w rzędzie.
Gdy pianista przy nim siądzie
- piękny koncert będzie. (fortepian)
Okrągły, brzuchaty, wśród zabawek leży.
Zależy mu na tym, by w niego uderzyć. (bębenek)
Gra się na niej pałeczkami. (perkusja)
Mały i cienki, cieniutkim głosem
Zagra piosenki pod twoim nosem. (flet)
Zrobione są z drewna
cztery struny mają.
Gdy pociągniesz po nich smyczkiem
To pięknie zagrają. (skrzypce)
Błyszczy pięknie cała,
gustuje w hejnałach.
Na koncertach gra:
tra ta ta ta ta. (trąbka)
Czy poznajecie te instrumenty? Skąd je znacie?
Tamburyn
Marakasy
4. Odgadnijcie zagadki muzyczne: który instrument wydaje ten dźwięk?
https://www.youtube.com/watch?v=vEsDYCanla4&list=PLNm0isoSFUxHIf0P5jbi4RQhgr7eqAklr&index=6%2C
https://www.youtube.com/watch?v=7JgRLxG8THA&list=PLNm0isoSFUxHIf0P5jbi4RQhgr7eqAklr&index=18
https://www.youtube.com/watch?v=BIrR_AH_hjE&list=PLNm0isoSFUxHIf0P5jbi4RQhgr7eqAklr&index=8
5. Zadania matematyczne
Popatrzcie na obrazek i posłuchajcie zadań, które przeczytają Wam rodzice. Bądźcie uważni.
1. Na której półce znajduje się bębenek? Którym jest instrumentem z kolei? Znajduje się pomiędzy jakimi instrumentami?
2. Perkusja jest którym instrumentem z kolei? Na której półce się znajduje?
3. Co znajduje się na drugiej półce? Flet jest którym instrumentem - pierwszym czy drugim? Trąbka jest którym instrumentem z kolei?
4. Skrzypce znajdują się na której półce? Znajdują się obok jakiego instrumentu?
5. Gitara zajmuje miejsce.....
6. Gdzie stoi fortepian? (pod półkami). Który instrument jest największy?
7. Jaki instrument leży nad fletem? A jaki nad trąbką?
8. Jaki instrument leży pod fletem? A jaki pod trąbką?
Odpowiedzieliście na wszystkie pytania? Super!
5. Poznaliście wiele instrumentów i dźwięki jakie wydają .Wszystkie te instrumenty dzielą na:
perkusyjne ( źródłem dźwięku jest drganie wywołane uderzeniem)
dęte ( źródłem dźwięku jest drgające powietrze)
strunowe (źródłem dźwięku są napięte, drgające struny)
Nazwy te pochodzą od sposobów, w jaki wydobywają się z tych instrumentów dźwięki.
1. Powiedzcie jaki rodzaj instrumentów widzicie na pierwszej półce? A jaki na drugiej? A na trzeciej?
2. Policzcie, których instrumentów jest najwięcej, a których najmniej (perkusyjne, dęte, strunowe?)
Na koniec posłuchajcie piosenki "Skaczące Nutki" - muzyka Barbara Kolago, słowa Dorota Gellner
MP3 do ściagnięcia
Do przedszkola wpadły nutki,
wszystkie miały czarne butki,
czarne szelki i czapeczki
i skakały jak piłeczki.
ref: Ta wysoko, tamta nisko,
ta z plecakiem, ta z walizką.
Roztańczone nutki trzy: do, re, mi, nutki trzy.
Poprosiły o mieszkanie
w dużym, czarnym fortepianie,
i biegały i skakały
po klawiszach czarno-białych.
ref: Ta wysoko…
Nawet na leżakowaniu,
przeszkadzały dzieciom w spaniu
i skakały po kocykach
w czarnych szelkach i bucikach.
Zadania do wykonania w książce 5 latka:
Praca w książce 14a - doskonalenie zdolności grafomotorycznych, klasyfikowanie
Praca w książce 14b - doskonalenie percepcji słuchowej, wzrokowej, przeliczanie.
Zadania do wykonania w książce 6 latka:
Praca w książce 17a – rysowanie linii po śladzie, łączenie odpowiednich rysunków z podpisami
Praca w książce 17b – wyklaskiwanie sylab według wzoru, łączenie sylab w wyrazy, pisanie nazw instrumentów po śladzie.
Praca w książce 19a – pisanie po śladzie, zapisywanie dodawania;
Dodatkowe karty pracy dla chętnych dzieci.
Znajdź różnicę - zał.1
Pozdrawiamy
p.Małgosia i p.Basia