12.V Filharmonia
Dzień dobry moi Mili!
Temat: Filharmonia
Cele: zapoznanie z pojęciami: filharmonia, orkiestra, dyrygent, kompozytor, inspirowanie do kreatywności i ekspresji słownej i ruchowej
1. Zapraszamy do zabawy - Muzyczne stop.
https://www.youtube.com/watch?v=dqk_IongIzI
2.Posłuchajcie wiersza "Pan dyrygent Filharmoniusz" i odpowiedzcie na poniższe pytania.
Pan dyrygent Filharmoniusz
Pan dyrygent Filharmoniusz
gra z orkiestrą w filharmonii.
Co dzień słychać dźwięki sonat,
suit, ballad i symfonii.
Przed koncertem pan dyrygent
wkłada muchę, frak i buty,
Może zagrać i bez muchy,
ale nigdy bez batuty!
Gdy batutą stuka w pulpit,
każdy słucha go, przejęty.
I po chwili zaczynają
głos zabierać instrumenty:
Wiolonczele i czynele,
kontrabasy i klarnety,
saksofony i puzony,
bębny, flety, kastaniety!
Grają smutno i wesoło,
smucą się, żartują z nami,
szemrzą cicho jak strumyczek,
grzmią jak burza z piorunami!
Gdy tak pięknie gra orkiestra,
każdy się ogromnie wzrusza,
a więc pora na oklaski!
Brawo dla Filharmoniusza!
Maciejka Mazan
- o kim opowiada wiersz?
- jaki zawód wykonuje Filharmoniusz?
- po co chodzimy do filharmonii?
- jak nazywa się grupa ludzi grających na instrumentach jeden utwór muzyczny?
- czy w naszym mieście jest filharmonia?
Tak . Nazywa się Filharmonia Kameralna im. Witolda Lutosławskiego w Łomży. Niestety teraz jest w remoncie. Kiedy prace dobiegną końca będziecie mogli osobiście ją odwiedzić. A teraz zapraszamy do obejrzenia i wysłuchania koncertu w wykonaniu Auckland Symphony Orchestra.
Zwróćcie uwagę na instrumenty, na ich brzmienie, na dyrygenta, muzyków - na ich strój, na wygląd filharmonii oraz na widzów - zobaczcie jakie uczucia malują się na ich twarzach.
https://www.youtube.com/watch?v=6zTc2hD2npA
3. Wiecie już co to jest filharmonia, orkiestra, dyrygent. Jest jeszcze jedna osoba, bardzo ważna w tworzeniu muzyki, a jest to - kompozytor. Osoba, która tworzy muzykę i pisze nuty.
Na początku umieszcza się klucz. Ten klucz otwiera nam drzwi do świata muzyki. Jest to "klucz wiolinowy".
Za pomocą nut kompozytor zapisuje dźwięki. Każdy z muzyków otrzymuje zapis nutowy utworu, który wykonują np.
Zabawy z wyrazami. Zadania dla dziecka. Przeczytajcie wyrazy:
filharmonia orkiestra dyrygent
kompozytor muzyka hejnał
Rodzic czyta polecenia:
1. Podzielcie wyraz na sylaby i określcie, ile sylab jest w każdym wyrazie
2. Podzielcie wyraz na głoski i określcie, ile głosek jest w każdym wyrazie
3. Na którym miejscu w wyrazie filharmonia znajduje się głoska h?
4. Na którym miejscu w wyrazie hejnał znajduje sie głoska h?
Zadania do wykonania w książce 5 latka:
Praca w książce 17b - doskonalenie zdolności grafomotorycznych, sprawności manualnych i percepcji słuchowej
Praca w książce 15b - doskonalenie zdolności grafomotorycznych.
Zadania do wykonania w książce 6 latka:
Praca w książce 18a – łączenie liniami ilustracji z napisem wyrażającym dźwięk.
Praca w książce 20b – kącik grafomotoryczny, kolorowanie pól z właściwym układem nut.
Pozdrawiamy p.Małgosia i p.Basia