07.V Wypożyczam i kupuję
Dziś czwartek! Kolejny dzień naszego "spotkania". Witajcie!
Temat: Wypożyczam i kupuję
Cele : zapoznanie z biblioteką i księgarnią, rozwijanie zainteresowań książką jako źródłem wiedzy i przyjemności.
1. Zaczynamy od piosenki i ruchu - Wielki, mały, gruby, chudy.
https://www.youtube.com/watch?v=yzsgfD-Btng
2.Rozwiążcie zagadki, które przeczyta Wam rodzic:
Oto zagadka książkowa!
Dziesięć liter ma to słowo,
a na końcu jest w nim „teka”.
Książka tam na Ciebie czeka. (biblioteka)
W tym miejscu jest mnóstwo książek
Ale, aby je mieć musisz zapłacić pieniążek. (księgarnia)
3. Posłuchajcie opowiadania Z. Staneckiej ,, W bibliotece’’
W poniedziałek przed obiadem pani Marta zaprosiła grupę Basi do kręgu.
– Jutro zaraz po śniadaniu pójdziemy do biblioteki – powiedziała.
– La, la, la… – zanuciła radośnie Anielka.
– Co tam będziemy robić? – spytał Kuba.
– No właśnie, kto wie, co robi się w bibliotece? – odpowiedziała pani pytaniem.
Basia wyciągnęła rękę do góry. Babcia Marianna już dawno temu, chyba z rok wcześniej, zapisała ją do biblioteki.
– W bili… bliotece są książki! – zawołała.
– Zabiera się je do domu, a potem oddaje.
– Ja bym nie oddał – oświadczył Karol.
– Jak oddasz, to bierzesz inną. I tak w kółko. Oddajesz i dostajesz, oddajesz i dostajesz…
– Za darmo? – upewniła się Zuzia.
– Tak, Zuziu. – Pani włączyła się do rozmowy.
– Książki z biblioteki pożycza się, nie kupuje. Dzięki temu każdą z nich może przeczytać wiele osób.
– O książki trzeba dbać – wygłosiła Basia. – Nie można do nich chować kanapek. Ani czytać w wannie. Tata kiedyś o tym zapomniał i książka wykąpała się razem z nim. Potem powiedział, że trzeba ją będzie odkupić.
– W… bi… liotece… jest… cicho – szepnął Titi.
Wszyscy spojrzeli na niego ze zdziwieniem, bo Titi rzadko coś mówił sam z siebie. Pani skinęła głową. – W bibliotekach można pracować i czytać na miejscu. Trzeba zachować ciszę, żeby nie przeszkadzać innym. (…)
Rozmowa rodzica na temat opowiadania, odniesienie się także do doświadczeń dzieci.
– Dokąd wybrały się dzieci?
– Co robi się w bibliotece, o czym powiedziała Basia?
– Czy za książki w bibliotece trzeba płacić?
– W jaki sposób trzeba dbać o książki?
– Jak trzeba się zachowywać w bibliotece? Dlaczego?
– Jak nazywa się miejsce, w którym kupuje się książki?
4. Zachęcam do obejrzenia filmiku pt." Czy to biblioteka?"
https://www.youtube.com/watch?v=VkFhIN2xMbk
5. „Quiz” – rozpoznawanie zdań prawdziwych i fałszywych - doskonalenie logicznego myślenia.
Waszym zadanie jest określenie czy czytane przez rodzica zdania są prawdziwe, a może fałszywe?
- Autor to osoba, która napisała książkę.
- W księgarni drukuje się książki.
- Biblioteka to miejsce, gdzie można kupić książkę.
- Ilustracja to rysunek w książce.
- Ilustracje zawsze muszą być kolorowe.
- Okładka jest w środku książki.
- Książki są tylko dla dzieci.
- W bibliotece nie można hałasować.
6. "Prośba książki"- poznanie zasad kulturalnego korzystania z książek.
1. Zawsze myj ręce przed czytaniem.
2. Nie czytaj, nie oglądaj gdy pijesz i jesz.
3. Odkładaj książki na półkę.
4. Nie wyrywaj kartek z książki.
5. Używaj zakładki.
6. Nie pisz i nie rysuj po książce.
GIMNASTYKA
7. Postarajcie się wykonywać ćwiczenia gimnastyczne w miarę możliwości. Dużo czasu spędzamy w domu, mamy mniej ruchu. Dzieci realizując zajęcia siedzą przy stole, przed telewizorem, przed komputerem. Dbajmy o prawidłową postawę dzieci i zachęcajmy je do zabaw ruchowych!
Treningi dla Twojego Dziecka w Domu - ćwiczenia z Panem Andrzejem.
https://www.youtube.com/watch?v=LVSMZjOwcTQ
Proponuję wysłuchanie audiobooka Davida Williamsa "Mały miliarder"
https://www.youtube.com/watch?v=YKdnnavCXes&feature=youtu.be
Zachęcam dzieci do oglądania w telewizorze programu edukacyjnego WESOŁA NAUKA na kanale TVP 2 codziennie o godz.7.05-8.00 i 11.40-12.30. Dzieci obejrzą w nim ciekawe doświadczenia naukowe oraz kreatywne gry i zabawy.
Zadania do wykonania w książce 5 latka:
Praca w książce 9a - doskonalenie percepcji wzrokowej, umiejętności grafomotorycznych
Praca w książce 9b - doskonalenie kreatywności, logicznego myślenia i zdolności grafomotorycznych.
Zadania do wykonania w książce 6 latka:
Praca w książce 6b – ćwiczenie sprawności motoryki małej, naklejanie nalepek – fragmentów książek;
Praca w książce 8b – czytanie zdań wyrazowo-obrazkowych, pisanie wyrazów po śladzie; Praca w książce 9b – kreślenie drogi w labiryncie, przeliczanie książek, porównywanie liczb.
Dodatkowe karty pracy dla chętnych dzieci.
To już 4 kartka naszej książeczki. Dziś zaświeci słonko....
Miłego dnia
p.Małgosia i p.Basia