06.V Otwieram książkę i widzę...
Dzień dobry! Czy uśmiechnęliście się już do kogoś?
Temat: Otwieram książkę i widzę...
Cele: wprowadzenie słownictwa określającego nazwy zawodów związanych z powstaniem książki: autor, redaktor, ilustrator, drukarz, wydawca itp.; doskonalenie umiejętności przeliczania, klasyfikacji wg danej cechy;
1. Na powitanie proponuję śpiewanie i ruch przy piosence.
https://www.youtube.com/watch?v=aQXlJxb2uOA
2. Czy wiecie jak powstaje książka? To nie takie proste. Posłuchajcie wiersza, który przeczyta Wam rodzic. Słuchajcie uważnie.
„Jak powstaje książka?”
Magdalena Tokarczyk
Dzisiaj się dowiemy jak książki powstają i jaką drogę do nas przemierzają.
Gdy pisarz( autor) ma już pomysł na książkę, to jest już dobry początek.
Wszystko dokładnie zapisuje, a w jego rękopisie znajdziemy wiele notatek.
Potem wystarczy dokładnie pomysły na komputerze przepisać.
Ale na tym nie koniec, musicie jeszcze dalej mnie posłuchać…
Całymi godzinami, dniami, a czasem miesiącami dzieło swe pisarz dopracowuje, a gdy jest już gotowe wydawcy go prezentuje.
W wydawnictwie dużo pracy zatem mają, bo książkę pisarza dokładnie przeglądają, sprawdzają…
Recenzent poprawki nanosi sprawnie, a ilustratorzy obrazki do książki rysują ładnie. Gdy książka jest już gotowa, pora na drukowanie.
W wielkiej drukarni maszyny rozpoczynają drukowanie i tak tysiące książek powstanie. Które do księgarni pozostanie wydawcy już rozesłanie.
W księgarni książkę możemy kupić, a w bibliotece możemy ją wypożyczyć.
Lecz gdy ją już przeczytamy, to w kąt nie rzucamy, ale na półkę ładnie odkładamy.
3.Mam nadzieję, że zapamiętaliście etapy powstawania książki. Obejrzyjcie obrazki i uporządkujcie je według kolejności.
4. W celu utrwalenia wiadomości obejrzyjcie film z cyklu "Dlaczego? Po co? Jak? - cebula, wiatraki, książki. Zacznijcie oglądać od minuty -8.35
https://www.youtube.com/watch?v=9dnNP8SZXhw
5. Na rozruszanie proponujemy śpiewanie i ruch przy piosence „Misie szare”, którą dobrze znacie. Zatańczcie z bliskimi, którzy się Wami opiekują.
https://www.youtube.com/watch?v=o-_QaXW-uIs
6. Wiecie już, że w książce znajdziemy nie tylko bajki, opowiadania, wiersze. Popatrzcie na ilustracje i poznajcie ksiązki o różnej tematyce.
Znajdziemy w nich mapy oraz informacje o ciekawych miejscach jakie warto zobaczyć.
Dzięki nim dowiadujemy się jak dawniej wyglądało życie, oraz poznajemy historię poszczególnych krajów.
Z nich dowiadujemy się o zjawiskach fizycznych lub o doświadczeniach chemicznych.
Znajdziemy w nich informacje o przestrzeni kosmicznej, jak również wiele wymyślonych przygód fikcyjnych lub prawdziwych bohaterów.
Znajdziemy w nich wiele wymyślonych przygód fikcyjnych lub prawdziwych bohaterów, którzy starają się rozwiązać zagadkę kryminalną.
Z nich uczymy się liter, cyfr, czytać, liczyć itd.
To również książka, tylko czytamy ją na tablecie, komputerze, telefonie, a różni się tym, że tekst nie jest drukowany na kartkach ,tak jak w przypadku tradycyjnych książek.
Jest to książka, którą słuchamy.
Zapamiętajcie, że słowo książka skrywa w sobie tajemnice. Znajdziemy w niej wiele informacji w zależności od tego, o czym chcemy czytać. Porozmawiajcie z rodzicami jakie książki lubią czytać, Wy z kolei opowiedzcie o swoich.
6. Porządek na półce – ćwiczenia w klasyfikacji, układanie w grupy.
Pobawcie się ze swoimi książkami ze swojej półeczki. Posegregujcie:
a) na prostokątne i kwadratowe
b) na te co mają obrazki kolorowe na okładce i na takie bez obrazków
c) na cienkie i grube
Pobawcie sie w sklep. Jeśli posegregowaliście książki to łatwo będzie Wam teraz przejść do ustalenia ich ceny.
1.Książki cienkie - 3zł
2. Książki grube - 6zł
3. Książki kolorowe - 9zł
4.. Książki małe - 2zł
5. Książki duże. - 10zl
Wytnijcie banknoty i monety (zał.1) i wyruszajcie do sklepu. Rodzic niech będzie sprzedawcą, a następnie zamieńcie się rolami. Zastanówcie się, jak nazywa się sklep, w którym można kupić książki? Jutro o tym porozmawiamy A tymczasem miłej zabawy!
Na koniec zaśpiewajcie piosenkę "KOLOROWA KSIĄŻKA"
https://www.youtube.com/watch?v=2mSHF8PTq4A
Zadania do wykonania w książce 5 latka:
Praca w książce 8a - klasyfikowanie, doskonalenie percepcji wzrokowej
Praca w książce 8b - doskonalenie kreatywności i zdolności grafomotorycznych.
Karta pracy (zał. 2)
Zadania do wykonania w książce 6 latka:
Praca w książce 6a – umieszczanie nalepek w brakujących miejscach, czytanie wyrazów;
Praca w książce 7a –przeliczanie książek, uzupełnianie zbiorów, rozwiązywanie i zapisywanie działań;
8a – przeliczanie monet i banknotów (możecie wkleić monety i banknoty z zabawy w sklep)
Dodatkowe karty pracy dla chętnych dzieci.
Dziś dołącza do Was drugi miś- dziewczynka. Postarajcie się znaleźć dla niej imię. I dalej twórzcie własną bajkę..
Miłego dnia
p.Małgosia i p.Basia