04.05 Wiersze
Dzień dobry! Czy zauważyliście, że przyroda za oknem rozkwita, kwitną drzewa i krzewy? To miesiąc maj. I nowe wyzwania przed Wami!
W tym tygodniu będziemy poznawać tajemnice książek. Szczególnie w sytuacji kiedy spędzamy tak dużo czasu w domu sięgnijcie po swoje ulubione książeczki, opowiedzcie je rodzicom, sami wymyślajcie historie, kształtujcie kreatywność i wyobraźnię.
Temat tygodniowy: Książka
Temat dnia: Wiersze - słuchanie i wypowiadanie się na temat wiersza J. Brzechwy "Jajko'
Cele: wprowadzenie litery J,j na podstawie wyrazu JAJKO; doskonalenie umiejętności analizy i syntezy sylabowej i głoskowej, rozwijanie sprawności motorycznej.
1. Zapraszam do porannej zabawy ruchowej
https://www.youtube.com/watch?v=MnJGo76BRHE
Dziś posłuchacie wiersza, który znajdziecie w........Jak myślicie, gdzie?
Książka Kiążeczka
Zapamiętajcie, że książka może zawierać nie tylko bajki i opowiadania, ale także wiersze.
2. Posłuchajcie wiersza "Jajko", który przeczyta wam rodzic. A następnie odpowiedzcie na pytania znajdujące się poniżej.
"Jajko"
Jan Brzechwa
Było sobie raz jajko mądrzejsze od kury.
Kura wyłazi ze skóry,
Prosi, błaga, namawia: „Bądź głupsze!”
Lecz co można poradzić, kiedy się ktoś uprze?
Kura martwi się bardzo i nad jajkiem gdacze,
A ono powiada, że jest kacze.
Kura prosi serdecznie i szczerze:
„Nie trzęś się, bo będziesz nieświeże”.
A ono właśnie się trzęsie
I mówi, że jest gęsie.
Kura do niego zwraca się z nauką,
Że jajka łatwo się tłuką,
A ono powiada, że to bajka,
Bo w wapnie trzyma się jajka.
Kura czule namawia: „Chodź, to cię wysiedzę”.
A ono ucieka za miedzę,
Kładzie się na grządkę pustą
I oświadcza, że będzie kapustą.
Kura powiada: „Nie chodź na ulicę,
Bo zrobią z ciebie jajecznicę”.
A jajko na to najbezczelniej:
„Na ulicy nie ma patelni”.
Kura mówi: „Ostrożnie! To gorąca woda!”
A jajko na to: „Zimna woda! Szkoda!”
Wskoczyło do ukropu z miną bardzo hardą
I ugotowało się na twardo.
1. Kto wystąpił w wierszu?
2. O co prosiła mama kura?
3. Jak zachowywało się jajko?
4. Dlaczego należy słuchać rodziców?
5. Co było mądrzejsze od kury?
3. Zabawy z literą J,j
Odpowiedzcie jaką głoskę słyszycie na początku słowa JAJKO?
„J jak jajko” –poznajemy literę.
1. Podzielcie na sylaby wyraz „jajko”, przeliczcie sylaby
2. Podzielcie na głoski wyraz „jajko”, przeliczcie głoski
3. Określcie miejsce "j" w wyrazie "jajko"
4. Powiedzcie głośno samogłoski (zaznaczone czerwonymi prostokątami) i spółgłoski (zaznaczone niebieskimi prostokątami)
5. Ułóżcie wyraz "jajko" z liter znajdujących się w Albumie (klaser z literami).
W alfabecie znajduje się też inna czarodziejska litera „ i” i „I” i choć jest podobna do ”J” i „j” to są to zupełnie inne litery!
Czy znacie książkę której tytuł zaczyna się od głoski J? Poszukajcie jej w swoich zbiorach..
3. Na koniec, zapraszamy na gimnastykę.
Pamiętajcie, aby podczas pracy w książkach siedzieć prosto – nie garbić się. Aby dbać o kręgosłup powinniśmy wykonywać ćwiczenia fizyczne. Posłuchajcie pani Ewy, która pracuje jako fizjoterapeutka zabierze was na wycieczkę do zoo.
https://www.youtube.com/watch?v=2BQCcIjudZ8
Propozycja zabawy utrwalającej poznaną literkę - “Gdzie jest j?"
Przygotujcie 10 białych nie za dużych prostokątów oraz 2 niebieskie prostokąty tej samej wielkości z kartki papieru. Rodzice zaproście dziecko do zabawy wyjaśniając , że usłyszą za chwile słowa , które zawierają głoskę j – na początku, na końcu lub w środku wyrazu. Zadaniem dziecka jest ułożenie na stoliczku, tyle białych karteczek, ile głosek ma dane słowo, a w miejscu gdzie występuje głoska ' j" kładzie karteczkę niebieską. Sprawdźcie układając z dzieckiem cały wyraz obok wykorzystując litery z zestawu Alfabet (klasery z literami ), dzieci porównują , przeliczają i sprawdzają swoją odpowiedź. Proponowane słowa : Jaś, jabłko, jajko, pajac, jama, bajka, kajak, Maja, lejek, olej, klej itp.
W trakcie tej zabawy dzieci doskonalą umiejętność analizy głosek w słowach, ćwiczą umiejętność przeliczania głosek, rozwijają umiejętność zaznaczania odpowiedniej głoski w danym miejscu.
Zadania do wykonania w książce 5 latka:
Praca w książce str.12a - wyodrębnienie z wyrazu podstawowego pierwszej głoski, poszukiwanie jej w innych wyrazach
Praca w książce str.12b - doskonalenie zdolności grafomotorycznych, percepcji wzrokowej
Zadania do wykonania w książce 6 latka:
Praca w książce str.14a – identyfikowanie głoski j w słowach, zaznaczanie jej w odpowiednich miejscach.
Praca w książce str.14b – rysowanie obrazów z wykorzystaniem kształtu litery J, pisanie litery J, j po śladzie
Dodatkowe karty pracy dla chętnych dzieci.
Codziennie znajdziecie 1 kartę, którą trzeba pomalować, wyciąć i przykleić na kartkę. Dorysujcie postacie, słońce, kwiaty, drzewa? Stwórzcie własną kartkę, która będzie częścią waszej książeczki.
Pozdrawiamy
p.Małgosia i p.Basia