21.IV Segregujemy odpady
Dzień dobry, witamy Was w kolejny słoneczny dzień! Bardzo prosimy Rodziców o odebranie z przedszkola ostatniej książki cz. 4
Temat dnia: Segregujemy odpady
Cele: utrwalenie informacji o sposobach segregowania odpadów,rozwijanie umiejętności klasyfikacji przedmiotów według określonych cech; rozumienie pojęcia recykling.
1. Rady na odpady – bajka edukacyjna
https://www.youtube.com/watch?v=0WS8vo0iD2k
2. „Łąka – słuchanie i ilustrowanie treści wiersza.
Rodzic zaprasza dziecko do zabawy ruchowejWyprawa na łąkę. Rodzic czyta wiersz, a zadaniem dziecka będzie pokazywanie ruchem to, co słyszy. Postaraj się również ilustrować różne uczucia, które będą towarzyszyć bohaterom wiersza, np. zdziwienie, zaskoczenie, strach, zdenerwowanie, radość.
Jak tu pięknie dookoła! Strumyk szemrze, kwitną zioła,
skaczą żabki, buczą bączki
– jak nie lubić takiej łączki?
Pośród kwiatków sobie łażą
Ala, Ola, Staś i Kazio.
Nagle patrzą – jakiś dołek,
a w tym dołku jest tobołek.
Staś tobołek wyjął z dołka, po czym zajrzał do tobołka… a tam…
– Patrzcie! Stos papierków,
trzy butelki, pięć cukierków,
jedna guma…
– Już wyżuta…
– Dwie gazety i pół buta,
dwie torebki, cztery puszki…
– I zużyte trzy pieluszki!
– Ktoś na łące biwakował
i te śmieci tu wpakował.
– Cichcem, milczkiem, po kryjomu…
– Zamiast zabrać je do domu.
– Wiecie, jak tak dalej będzie,
jak będziemy śmiecić wszędzie,
to się Ziemia zdenerwuje,
tak że każdy pożałuje!
– Będzie miała dość brudasów,
bo jest miła, lecz do czasu!
– Zagra wszystkim nam na nosie
i przepadnie gdzieś w kosmosie,
a my zostaniemy sami,
płynąc luzem pod gwiazdami…
– A więc póki krąży w kółko,
niech się brudas puknie w czółko!!!
Jak naśmiecisz, to posprzątaj.
A jak nie – to marsz do kąta.
3. Rozmowa Rodzica z dzieckiem na temat wiersza:
- Jakie miejsce dzieci wybrały na wycieczkę?
- Jak mogły się czuć, gdy spacerowały po czystej, pięknej łące?
- Co znalazły na łące? Jak się wtedy poczuły?
- Jak wy czulibyście się w takim zaśmieconym miejscu? Jak myślicie, dlaczego ktoś zostawił śmieci na łące?
- Czy przypominacie sobie, jaką radę ma autorka wiersza dla tych, którzy naśmiecili?
- Jakie rozwiązanie proponuje autorka tym osobom, które nie chcą po sobie posprzątać?
- Jak się zachować, gdy ktoś przy nas zaśmieca otoczenie?
3. Akcja – segregacja –Rodzic prowadzi z dzieckiem rozmowę na temat tego, w jaki sposób segreguje się śmieci w domach. Porządkuje wypowiedzi i mówi do dziecka.
- Pomożemy teraz wszystkim, którzy nie wiedzą, w jaki sposób segreguje się śmieci.
- Spróbuj sam lub z pomocą Rodzica przeczytać, co wrzucamy do niebieskiego kosza.
- Podzielcie słowo papier na sylaby (5, 6) i głoski (6latki).
- Przeczytaj, co wrzucamy do zielonego kosza.
- Podziel słowo szkło na głoski (6latki). Pamiętajcie, że [sz] to 1 głoska, ( a dwie litery), czyli głoskujemy sz-k-ł-o.
- Przeczytaj, co wrzucamy do żółtego kosza.
- Podzielcie słowoplastik na sylaby (5, 6) i głoski (6latki).
- Przeczytaj, co wrzucamy do czerwonego kosza.
- Podzielcie słowo metal na sylaby (5, 6) i głoski (6latki).
4. Znak symbol recyklingu.
Pewnie zauważyłeś(łaś), że na wszystkich pojemnikach jest taki sam znak.
Ten znak to symbol recyklingu.
Wyobraź sobie, że jeśli będziesz segregować śmieci, to mogą z nich powstać całkiem nowe, piękne rzeczy. Zobacz na przykładzie starych, nikomu niepotrzebnych gazet. Co powstało nowego?
5. Zdrowe drzewo - chore drzewo–zabawa pantomimiczna.
Na hasło Zdrowe drzewo - dzieci wymachują rękami nad głowami, w prawo, w lewo, do przodu, do tyłu.
Na hasło Chore drzewo - dzieci nachylają się i opuszczają bezwładnie ręce do przodu
6. Torba ekologiczna- papieroplastyka
Zaprojektuj własną torbę ekologiczną. Możesz skleić kartki papieru i dorobić uszy z tasiemki. Narysuj na niej symbol ekologiczny np. drzewko, listek, kwiatek.
7. Praca z KP4.2b – wycinanie obrazków, nalepianie pod ilustracjami właściwych pojemników na odpady.
Praca z KP4.3a – liczenie pojemników, rysowanie po śladzie, czytanie wyrazów, łączenie ich z właściwymi pojemnikami
Powodzenia p. Basia i p.Małgosia