20.IV Ekoprzyjaciele
Dzień dobry w poniedziałek! Zaczynamy kolejny tydzień naszej zdalnej przygody.
TEMATYKA TYGODNIA: DBAMY O NASZĄ PLANETĘ.
Temat dnia: Ekoprzyjaciele.
Cele: wprowadzenie pojęcia ekologia, ekologiczny, rozumienie konieczności ochrony środowiska, przygotowanie do nauki czytania, rozwijanie sprawności manualnej.
1.Na początku dobrze byłoby żeby wszystkie dzieci rozruszały się. Zamiast gimnastyki Zumba dla dzieci.
https://www.youtube.com/watch?v=ymigWt5TOV8
2.Posłuchajcie uważnie wiersza i postarajcie się zapamiętać, o jakich pojazdach była tu mowa.
Nowa moda M. Strzałkowska
W domu Oli oraz Ali
wszyscy razem się zebrali,
aby wspólnie pogawędzić,
jak sobotę miło spędzić.
Uradzili, jedząc ciasto,
że pojadą gdzieś za miasto,
lecz z powodu tej wycieczki
do solidnej doszło sprzeczki.
– Autem! – mówi wujek Tadek
Na motorach! – woła dziadek
Na to babcia: – Autobusem!
Mama: – Lepiej minibusem!
Ala z Olą grzmią donośnie,
że taksówką jest najprościej.
Tylko tata głową kiwa,
po czym nagle się odzywa:
– Samochody, autobusy,
motocykle, minibusy –
każdy z nich okropnie smrodzi,
a to naszej Ziemi szkodzi.
Po co spalin jej dokładać?
Lecz jest na to dobra rada –
pojedziemy rowerami,
bo nie trują spalinami.
Poprzez lasy, łąki, pola
pędzi Ala, za nią Ola,
mama, tata, babcia, dziadek,
a na końcu wujek Tadek.
Nowa moda jest w rodzinie
i rodzina z tego słynie,
że w sobotę się wybiera
na wycieczkę na rowerach.
Ziemia też oddychać musi,
bo inaczej się udusi.
- Jakie plany miała rodzina występująca w wierszu?
- Ile było członków rodziny? Wymień ich.
- Jakimi środkami transportu chcieli pojechać na wycieczkę?
- Dlaczego wybrali rowery?
- Co znaczy słowo moda? (coś, co się wszystkim podoba)
- Co oznacza słowo moda ekologiczna?(nie szkodzi środowisku, w którym żyjemy np. nie zatruwamy go spalinami, oszczędzamy energię, segregujemy śmieci).
- Jeśli umiesz jeździć na rowerze, unieś kciuk do góry i zawołaj „Jestem Eko!
3.Czas dla Ziemi – zabawa ruchowa.
Rodzic pokazuje dzieciom zegar i globus jeśli jest w domu i zaprasza dzieci do zabawy:
Jeśli nie dbamy o naszą planetę, jej czas się kurczy (pokazuje globus). Aby była w dobrej kondycji, a dzięki niej również wszyscy ludzie na świecie, musimy pamiętać o ekologicznych nawykach. Za chwilę wy też, w zabawie, będziecie mogli wydłużyć czas naszej symbolicznej Ziemi(pokazuje zegar).
Poproszę Rodziców o czytanie zdań. Jeśli zdanie jest prawdziwe dziecko robi dwa skoki do przodu. Jeśli zdanie jest fałszywe – skaczcie raz do tyłu.
- Czyste powietrze jest potrzebne nie tylko ludziom, lecz także zwierzętom.
- Rower nie produkuje spalin.
- Torebki foliowe szybko się rozkładają i nie szkodzą przyrodzie.
- Woda w oceanie może być brudna – to nikomu nie szkodzi.
- Autobus jest bardziej ekologicznym środkiem transportu niż samochód, którym jedzie tylko jedna osoba.
- Filtry na kominach nie pomagają w oczyszczaniu dymu, który z nich leci.
- Wylewanie ścieków z fabryk do rzeki szkodzi rybom.
- Ludzie mogą się zatruć, jedząc ryby pływające w ściekach.
4. Z jak zegar – prezentacja litery w wyrazie.
Co cały czas tyka i informuje nas o tym, że czas Ziemi się kurczy? (zegar)
- Podzielmy słowo zegar na sylaby (klaszczemy). Ile sylab słyszycie?
- Jaką głoskę słyszymy na początku słowa zegar? (5,6latki)
- Czy znacie inne słowa, których nazwy rozpoczynają się głoską [z]? (5, 6, latki);
- Kto poda słowa z głoską [z] w środku? (koza, Iza, waza, mazak, kozak) (6 latki)
- Mówimy dzieciom, że głoskę [z] oznaczamy kolorem niebieskim, gdyż jest spółgłoską.
- Ułóżcie model słowa zegar z niebieskich i czerwonych karteczek (6latki).
- Ułóżcie literę [z] ze sznurowadła, koralików, kredek itp.
5. Ziemia to wyspa zielona - zaśpiewajcie piosenkę, którą bardzo dobrze znacie, bo przecież uczyliśmy się jej razem w przedszkolu.
• Praca z KP4.1a – kolorowanie wskazówek, szukanie takich samych podpisów.
• Praca z KP4.1b – wykreślanie liter z nazwami obrazków, odczytywanie hasła, pisanie litery Z, z po śladzie.
Pozdrowionka