16.IV Od ziarenka do bochenka
Witajcie! To już czwartek.
Temat dnia: Od ziarenka do bochenka
Zapoznanie dzieci z historią powstawania chleba, uświadomienie znaczącej roli pracy rolnika, młynarza, piekarza, w wytwarzaniu pieczywa; budzenie szacunku do pracy ludzkiej; wzbogacenie słownictwa dzieci o nowe określenia: młyn, kombajn.
1. Zagadka. Posłuchajcie zagadki przeczytanej przez rodzica.
W piekarni piekarz go wypieka,
by potem na nas w sklepie czekał,
świeżutki, całkiem już gotowy,
pszenny, na miodzie lub razowy.Chleb
2. Jak to z chlebem było – rozmowa na temat treści wiersza.
Poproś Rodzica o przeczytanie wiersza. Po wysłuchaniu odpowiedz na poniższe pytania.
Jak to z chlebem było
Rolnik zasiał zboże, dało piękne plony.
W żniwa kombajn zebrał ziarna pełne wory.
Młynarz z tego zboża zrobił w młynie mąkę,
Z mąki piekarz upiekł pieczywo pachnące.
Bułki, bagietki, rogale,
Bułeczki pełne ziaren,
Chleb jasny i ciemny,
Pszenny i żytni,
Okrągły, podłużny, pyszny!
3. Krótka rozmowa z dziećmi na podstawie ich doświadczeń oraz treści wiersza.
- O czym jest mowa w tym wierszu?
- Kto pracuje wytrwale by mógł powstać chleb?
- Co robi rolnik?
- Co zrobił młynarz?
- Gdzie pracuje piekarz?
- Co on wypieka?
- Jakie rodzaje pieczywa wypieka?
4. Od ziarenka do bochenka – obejrzyj film. Dowiesz się jak dawniej rolnik siał zboże, w jaki sposób go zbierał, jak wyglądały młyny?
https://www.youtube.com/watch?v=99wOP1R-9r8
5. Jak się robi chleb? – obejrzyj film. Spróbuj nazwać ludzi i ich zawody, które przyczyniają się do powstania chleba: rolnik, młynarz, piekarz, sprzedawca.
https://www.youtube.com/watch?v=kWq3VMWJ9MA
6. Liczenie słów w podanym przez rodzica zdaniu.
Chleb jest bardzo zdrowy.
Kłosy są żółte jak słońce.
Zboże rośnie na polu.
Ziarno mieli się na mąkę.
7. „Rolnik w polu” – masażyk wg B. Gawrońskiej.
Usiądźcie wygodnie: za dzieckiem siada rodzic, czyta tekst, wykonuje ruchy rysując wzory na plecach dziecka, następnie zamiana- dziecko rysuje na plecach rodzica.
- Rolnik rano rusza w pole.- rodzic kroczy palcami obu rąk po plecach dziecka z dołu do góry.
- Orać pługiem czarną rolę.- rysuje linie równoległe do linii kręgosłupa z góry do dołu.
- Sieje zboże i buraki,- stuka palcami po całych plecach.
- Z których później są przysmaki.- lekko puka dłońmi w plecy
8. Jaki jest chleb? – spróbuj w domu różne rodzaje pieczywa, może uda ci się rozpoznać pieczywo po smaku?
9. Zadania do wykonania w książce:
KP3. 47a – układanie historyjki obrazkowej o powstawaniu chleba, numerowanie kolejnych obrazków, rysowanie ostatniego elementu historyjki.
KP3.47b – odnajdywanie elementów niepasujących do prezentowanej pory roku, nalepianie nazwy pory roku.
KP3.48b – kącik grafomotoryczny – napisz wyrazy po śladzie.
Pozdrowionka
p. Basia i p. Małgosia