16.04 Jak powstaje chleb ?
Witajcie Kochane Przedszkolaki w czwartek !
Zapraszamy do wspólnej zabawy i nauki :
1. „Żyto i chleb” – posłuchajcie opowiadania
Żyto i chleb
Czesław Janczarski
Ania poszła na spacer. Wzięła ze sobą Uszatka. Szli ścieżką przez pole.
– Spójrz powiedział Miś – ile tu trawy rośnie na polu! Będzie można na niej fikać koziołki.
– Koziołki będziesz fikał gdzie indziej – uśmiechnęła się Ania. Tej trawy nie wolno deptać. To żyto. Będzie z niego chleb.
Miś nic nie odpowiedział, ale bardzo się zdziwił. „Przecież chleb robi się z mąki, a mąka jest biała, a nie zielona.”
Po drodze jechał wóz. A na wozie siedział dziadek Walenty. – Siadajcie zaproponował Ani i Misiowi. Ania i niedźwiadek usiedli na worku.
– Co jest w tym worku? – zapytał miś.
– Żyto. Będzie z niego chlebek – powiedział dziadek i wyjął z worka garść złocistych ziarenek.
Uszatek znów się zdziwił. Przecież chlebek robi się z mąki, a nie ze „złocistych ziarenek.”
Gdy Ania i Uszatek przyjechali do domu, Miś zaraz poprosił o kromkę chleba. Ach jak mu smakował chleb po spacerze! Jadł z apetytem i myślał:
„Jak naprawdę jest z tym chlebem! Jem go codziennie i nie wiem, czy zrobiono go z mąki, czy ze złocistych ziarenek, czy też z zielonej trawy?”
Podrapał się Uszatek w opuszczone uszko i zamyślił się głęboko: „Kto mi wytłumaczy to wszystko?”
Aby upiec chleb, potrzebna jest ciężka praca wielu ludzi, chleb należy szanować
Rozmowa dotycząca treści opowiadania: Gdzie na spacer poszła Ania z Uszatkiem?; Co tam widzieli?; Co w workach wiózł dziadek Walenty?; Dokąd jechał z żytem dziadek Walenty?; Jak powstaje chleb?; Jak do powstawania chleba przyczynia się rolnik?; Jak do powstawania chleba przyczynia się młynarz?; Jak do powstawania chleba przyczynia się piekarz?; Jak do powstawania chleba przyczynia się sprzedawca?; Dlaczego chleb jest tak ważny w życiu człowieka?
2. Obejrzyjcie krótki film o tym, jak powstaje chleb
https://www.youtube.com/watch?v=kWq3VMWJ9MA
3. „Jak powstaje chleb?” – historyjka obrazkowa (załącznik 1 )
4. „Smakujemy chleb” – gimnastyka buzi i języka.
Do zabawy potrzebujemy: chleb pokrojony na małe kromki oraz
skórkę od chleba. Dzieci naśladują czynności rodzica.: mlaskanie, dokładne przeżuwanie
skórki od chleba (z prawej strony, z lewej strony żuchwy), przyklejenie
kawałka chleba do wałka dziąsłowego, za górnymi zębami, a następnie stukanie
w niego czubkiem języka, oblizywanie warg, wciąganie ust w głąb jamy ustnej,
ściąganie warg w dziubek, przesyłanie sobie nawzajem całusków.
5. „Co jeszcze robimy ze zboża?” – zabawa dydaktyczna.
Porozmawiajcie z dziećmi na temat różnych produktów pochodzących ze zboża, np. mąki, kaszy jęczmiennej, kaszy manny, płatków kukurydzianych i owsianych, kaszy jaglanej.
6. „Rysujemy litery” – zabawa grafomotoryczna.
Wysypuje na talerzyki produkty pochodzenia zbożowego. Dzieci na wysypanych produktach piszą litery i podają wyrazy, które rozpoczynają się na daną głoskę.
7. „We młynie” – praca plastyczna.
Przygotujcie kontur młyna wiatrowego (załącznik 2 ), różne rodzaje kasz, klej. Dzieci smarują skrzydła klejem i przyklejają przygotowane kasze. Staramy się jak najdokładniej przykleić ziarenka.
8. Zachęcamy do wypełnienia Karty Pracy – załącznik 3