14. 04. Dzień w gospodarstwie
Gorąco witamy Was po Świętach ! Tematem tego tygodnia jest „Praca rolnika”.
Dzisiaj przygotowałyśmy następujące zadania :
1. Poruszajmy się trochę po Świętach. Do wykonania ćwiczeń będziecie potrzebować szarf (możecie je wykonać ze wstążki, ze związanych sznurowadeł lub sznurka).
- „Tęcza”– dzieci siadają w siadzie skrzyżnym i trzymają szarfy za końce w prostowanych rękach uniesionych nad głową. Wykonują skłony na boki, raz w prawo, raz w lewo.
- "Nie wpadnij do kałuży” – na podłodze rozkładamy pętle z szarf. Dzieci przeskakują z pętli do pętli tak, jakby skakały po kamieniach między kałużami.
- „Obserwujemy bociana” – dzieci kładą się na brzuchu, nogi trzymają na podłodze, z palców robią „lornetkę”, podnoszą łokcie i udają, że obserwują bociana spacerującego po łące.
- „Wąchamy kwiaty” – Dzieci leżą na podłodze w dowolnej pozycji i wdychają powietrze wolno i spokojnie nosem, a wydychają ustami.
2. „Praca rolnika” – przeczytajcie opowiadanie.
Emilia Raczek
W wiejskiej zagrodzie praca wre od świtu. Gospodarz skoro świt wstał, by zająć się zwierzętami. Najpierw wszedł do chlewika, gdzie w wielkich kotłach mieszał paszę dla świnek, nalewał wodę do zbiorników i poidełek. Wielkimi widłami poprzenosił do boksów belki słomy i siana. Następnie poszedł do stajni, gdzie wsypał owies dla koni i oczywiście nalał wodę do zbiorników. Nanosił również z kopy obok – świeżego siana. Na koniec poszedł do obory, gdzie czekały na niego już krowy. Stały i muczały, a on najpierw nakarmił je i wziął się do dojenia. Trzeba było dojść do każdej i na małym stołeczku usiąść obok niej. Obiema rękoma chwycił wymiona i zaczął doić krowę. Do wiaderka zaczęło płynąć ciepłe mleko.
Następnie gospodarz zjadł szybko śniadanie i wyprowadził z garażu traktor. Doczepił do niego pług i wyruszył w pole. Tam zaorał i zbronował całe pole równiutko, rządek przy rządku. Następnie w wielkie wiadro wsypał ziarno i zaczął siać – chodząc po polu w jedną i drugą stronę. Przyjechał do domu, zjadł obiad i wyszedł do stodoły, gdzie musiał poprzestawiać z miejsca na miejsce bardzo ciężkie worki z paszą dla zwierząt. Zaczęło zmierzchać, znowu doglądał swój dobytek: krowy, konie, świnki, kury oraz kaczki. Wieczorem po kolacji mógł nareszcie odpocząć.
- Dzieci naśladują wymienione czynności lub zwierzęta występujące w opowiadaniu.
- Utrwalamy z dziećmi nazwy pór dnia : świt, ranek, południe, popołudnie, zmierzch, wieczór.
3. „W zagrodzie” – zabawa matematyczna. Korzystając z sylwet zwierząt – załączniki – oraz cyfr dzieci próbują odpowiednio podpisać zdania.
· W zagrodzie są: 3 świnki, 2 krowy i 2 kozy. Ile zwierząt jest w zagrodzie?
· W kurniku mieszkają: 3 kury, 1 kogut, 4 kaczki. Ile ptaków mieszka w kurniku?
· Koło domu chodzą: 2 czarne koty, 2 rude koty i 1 biały. Ile kotów chodzi koło domu?
· W oborze są: 4 cielątka i 5 krów. Ile zwierząt mieszka w oborze?
4. Obejrzyjcie film opowiadający o życiu na wsi
https://vod.tvp.pl/video/domowe-przedszkole,co-slychac-na-wsi,45831
5. Rozwiążcie zadania w książkach :
· 44 a
· 44 b
· 45 a
· 45 b