08.IV Pisanki
Drogie dzieci! Witamy was serdecznie w ten kolejny ciepły, wiosenny dzień.
Dzisiaj pobawicie się w przeliczanie, dodawanie i odejmowanie. Potrzebne wam będą liczmany, wycięte szablony jajek, cyfry, znaki matematyczne ( =, -, =). W przygotowaniu do zajęć i ich wykonaniu pomogą wam rodzice.
Temat dnia: Pisanki jajka malowane – zabawa matematyczna.
Kształtowanie umiejętności wykonywania dodawania i odejmowania. Rozumienia zapisu formuł matematycznych.
1. Pisanki – słuchanie wiersza D. Gellner
Posłuchajcie krótkiego wiersza, który przeczyta wam rodzic i powiecie im o czym jest mowa w tym wierszu.
Pisanki
Patrzcie, ile na stole leży pisanek!
Każda ma oczy malowane, naklejane.
Każda ma uśmiech kolorowy
i leży na stole grzecznie,
by się nie potłuc przypadkiem
w dzień świąteczny.
Ale pamiętajcie! Pisanki nie są do jedzenia!
Z pisanek się wyklują
ŚWIĄTECZNE ŻYCZENIA.
Rozmowa kierowana pytaniami
- Co leżało na stole?;
- Kiedy malujemy jajka?;
- Co wykluje się z pisanek?
2. Malowane jajka – zdania matematyczne.
Dziecko rozwiązuje zadanie tak, jak potrafi: układając szablony jajek, albo układając liczmany zamiast szablonów jajek. Mogą też wykonywać obliczenia na palcach, a nawet w pamięci. Zachęcamy, by po wykonaniu obliczeń ułożyły z kartoników i odczytały działanie:
3 + 2 = 5, i skomentowało: było 3 dołożono 2 to jest 5
8 – 3 = 5, i skomentowały: było 8 zabrała 3 to zostało 5
Zadanie 1.
Ala pomalowała 2 jajka na brązowo i 3 na żółto. Ile jajek pomalowała?
Dziecko układa jajka brązowe (2), potem układa żółte (3). Przelicza, ile jest ich razem. Stwierdza, że 2 dodać 3 to jest 5. Następnie samodzielnie układa z kartoników działanie 2 + 3 = 5 i odczytuje to, co ułożyło z kartoników.
Zadanie 2.
Tomek miał pomalować 6 jajek. Najpierw pomalował 4 na zielono, a potem pozostałe pomalował na czerwono. Ile jajek pomalował na czerwono?
Dziecko najpierw układa tyle szablonów jajek, ile jajek miał pomalować Tomek (6). Następnie odsuwają tyle z nich, ile jajek pomalował na zielono (4), liczba pozostałych szablonów jajek jest taka, jak liczba jajek pomalowanych na czerwono (2).
Opisujemy sytuację językiem matematyki: Było do pomalowania 6 jajek, Tomek pomalował 4 na zielono, wtedy zostały 2 do pomalowania na czerwono, czyli 6 odjąć 4 równa się (to jest) 2. Zachęcamy, by dziecko ułożyło z kartoników działanie 6 – 4 = 2 i odczytały je.
Zadanie 3.
W pudełku było 8 jajek. Wyjęto 4, by zrobić z nich pisanki. Ile jajek zostało w pudełku? Dziecko układa z kartoników formułę:
8 – 4 = 4, Jeżeli dzieci nie są zmęczone, to możemy zaproponować kolejne zadania.
Zadanie 4.
Na stole wielkanocnym było 8 pisanek. Mama zabrała 3 z nich do kuchni, by je obrać i podać na śniadanie. Ile pisanek zostało na stole?
3. Pisanki, pisanki jajka malowane – osłuchanie z piosenką. Zachęcamy do nauki piosenki na pamięć.
https://www.youtube.com/watch?v=HhkpcqoWoA8
4. Zadania do wykonania w książce:
str. 40 a - Przeczytaj zdania. Policz sylaby w każdym zdaniu i zapisz ich liczbę w kratkach.
str. 40 b – Policz bazie na gałązkach. Wpisz ich liczbę we właściwe kratki. Na każdej gałązce dorysuj tyle bazi, żeby było ich po tyle samo.
5. W wolnej chwili wykonaj karty pracy załącznik 1,2. Pobawcie się także w kodowanie, tylko bądźcie uważni, a efekt Was zaskoczy.
Pozdrawiamy. Życzymy dobrej zabawy z liczbami i piosenką.
Kochani wczoraj dziękowaliśmy służbie zdrowia za ich nieocenioną pracę, szczególnie teraz podczas walki z koronawirusem. Dziś dziękujemy służbom ratunkowym. Proszę namalujcie dla Nich - dla lekarzy, ratowników i wszystkich, którzy pomagają kolorowe laurki. Umieścimy je na profilu naszego przedszkola. Bądźcie aktywni!
Możecie Wasze prace wysyłać na messenger na profilu przedszkola.
p. Basia i p. Małgosia