06.IV Święta Wielkanocne tuż,tuż...
Witajcie kochani! Jak wiecie dobrze, Święta Wielkanocne tuż, tuż. W tym tygodniu porozmawiacie sobie z rodzicami o ważności tych świąt i w jaki sposób będziecie je obchodzili w tym roku.
Temat dnia: Przygotowania do Świąt Wielkanocnych.
1 .Bajeczka wielkanocna - słuchanie utworu i wypowiadanie się na jego temat.
Rodzic przeczyta wam opowiadanie, później zada wam kilka pytań dotyczących treści utworu. Przygotujcie sobie kartkę i ołówek.Podczas słuchania utworu postarajcie się zapamiętać, kogo budziło słońce i w jakiej kolejności. Odpowiedź możecie narysować lub zapisać w dowolny sposób. Pomoże to wam odpowiadając na poniższe pytania.
Bajeczka wielkanocna - Agnieszka Galica
Wiosenne słońce tak długo łaskotało promykami gałązki wierzby, aż zaspane wierzbowe Kotki zaczęły wychylać się z pączków.
− Jeszcze chwilkę – mruczały wierzbowe Kotki – daj nam jeszcze pospać, dlaczego musimy wstawać?
A słońce suszyło im futerka, czesało grzywki i mówiło:
− Tak to już jest, że wy musicie być pierwsze, bo za parę dni Wielkanoc, a ja mam jeszcze tyle roboty.
Gdy na gałęziach siedziało już całe stadko puszystych Kotków, Słońce powędrowało dalej. Postukało złotym palcem w skorupkę jajka – puk-puk i przygrzewało mocno.
− Stuk-stuk – zastukało coś w środku jajka i po chwili z pękniętej skorupki wygramolił się malutki, żółty Kurczaczek.
Słońce wysuszyło mu piórka, na głowie uczesało mały czubek i przewiązało czerwoną kokardką.
− Najwyższy czas – powiedziało – to dopiero byłoby wstyd, gdyby Kurczątko nie zdążyło na Wielkanoc.
Teraz Słońce zaczęło rozglądać się dookoła po łące, przeczesywało promykami świeżą trawę, aż w bruździe pod lasem znalazło śpiącego Zajączka. Złapało go za uszy i wyciągnęło na łąkę.
− Już czas, Wielkanoc za pasem – odpowiedziało Słońce – a co to by były za święta bez wielkanocnego Zajączka? Popilnuj Kurczaczka, jest jeszcze bardzo malutki, a ja pójdę obudzić jeszcze kogoś.
− Kogo? Kogo? – dopytywał się Zajączek, kicając po łące.
− Kogo? Kogo? – popiskiwało Kurczątko, starając się nie zgubić w trawie.
− Kogo? Kogo? – szumiały rozbudzone wierzbowe Kotki.
A Słońce wędrowało po niebie i rozglądało się dokoła, aż zanurzyło złote ręce w stogu siana i zaczęło z kimś rozmawiać.
− Wstawaj śpioszku – mówiło – baś, baś, już czas, baś, baś.
A to „coś” odpowiedziało mu głosem dzwoneczka : dzeń-dzeń, dzeń-dzeń.
Zajączek z Kurczątkiem wyciągali z ciekawości szyje, a wierzbowe Kotki pierwsze zobaczyły, że to „coś” ma śliczny biały kożuszek i jest bardzo małe.
Co to? Co to? – pytał Zajączek.
− Dlaczego tak dzwoni? – piszczał Kurczaczek.
I wtedy Słońce przyprowadziło do nich małego Baranka ze złotym dzwonkiem na szyi.
− To już święta, święta, święta – szumiały wierzbowe Kotki, a Słońce głaskało wszystkich promykami, nucąc taką piosenkę:
W Wielkanocny poranek
Dzwoni dzwonkiem Baranek,
A Kurczątko z Zającem
Podskakują na łące.
Wielkanocne Kotki,
Robiąc miny słodkie,
Już wyjrzały z pączka,
Siedzą na gałązkach.
Kiedy będzie Wielkanoc
Wierzbę pytają.
A oto pytania. Przypominamy, że możecie korzystać ze swoich notatek:
- Kogo najpierw obudziło słońce?
- Kto był drugi? Kto – trzeci?
- Dlaczego słońce budziło bazie, kurczaczka, zajączka i baranka?
- Jakie święta zbliżają się do nas wielkimi krokami?
- Jak przygotowujemy się do świąt Wielkanocnych?
- Jakie znacie tradycje świąt Wielkanocnych?
2.„Zające na łące” - zabawa ruchowa
Dziecko robi przysiad, opiera ręce na podłodze i skacze jak zając do wyznaczonego miejsca. Po drodze wykonuje obrót, przechodzi przez szarfę i wita się ze swoim przyjacielem zajączkiem np. ( rolę zajączka gra mama, tata czy rodzeństwo). W zabawie zmieniamy role.
3. „Symbole Wielkiej Nocy” – zabawa językowa.
Do zabawy potrzebny będzie Alfabet. Rodzic podaje dziecku nazwy rzeczy. Zadaniem dziecka jest wyszukanie liter odpowiadających pierwszym głoskom podanych słów, następnie odczytuje hasło. Przykładowe wyrazy: piłka, igła, stół, aparat, noga, koło, ananas (hasło: pisanka). Propozycje innych haseł: baranek, palemka. Przykładowe wyrazy: buda, ananas, rak itd.
4. A teraz zapraszamy do tańca razem z kaczuszkami„Kaczuchy”
https://www.youtube.com/watch?v=5R-DhcdBE8U
5. Pamiętaj o wykonaniu zadania w książce.
• Praca z KP3.40a – dorysowywanie brakujących części palmy i pisanki. Pisanie po śladzie.
W wolnej chwili wykonajcie karty pracy.
Pozdrawiamy
p.Basia i p.Małgosia