Plan Daltoński w Przedszkolu Publicznym Nr 5 w Łomży
Samodzielni, odpowiedzialni, współpracujący – tacy starają się być przedszkolacy z Przedszkola Publicznego Nr 5 w Łomży.
Od września tego roku szkolnego ,,Piąteczka” realizuje innowację pedagogiczną wywodzącą się z nurtu Pedagogiki Planu Daltońskiego, którego prekursorem była Helen Parkhurst. Plan daltoński polega na indywidualnej pracy dziecka, dostosowanej do jego potrzeb i możliwości. Koncepcja edukacji daltońskiej oparta jest na trzech założeniach nauka samodzielności, nauka odpowiedzialności, nauka współpracy. Koncepcja ta zyskała popularność dzięki temu, że umożliwia dostosowanie nauki do tempa i rzeczywistych możliwości dziecka, rozwija umiejętność podejmowania decyzji, wyrabia poczucie odpowiedzialności za wykonanie podjętego zadania, ale przede wszystkim budzi inicjatywę i samodzielność dziecka, zarówno w działaniu, jak i myśleniu.
Zgodnie z założeniami edukacji daltońskiej podstawową rolę w procesie nauczania stanowi wizualizacja procesu edukacyjnego. Dlatego też w każdej Sali przedszkolnej znajdują się tablice wizualizacyjne oraz instrukcje czynnościowe. Wizualizacja pozwala dzieciom samodzielnie planować i monitorować efekty swojej pracy oraz lepiej zrozumieć i zapamiętać zasady obowiązujące w grupie. Podczas zajęć organizowane są zabawy w parach oraz małych grupach rozwijające współpracę dzieci.
W ramach procesowego wspomagania przedszkole współpracuje z Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną Nr 2 w Łomży. Relację z konsultacji oraz zaobserwowanego dnia w przedszkolu umieściła na stronie ŁCRE Marta Brzozowska – pedagog i koordynator z PPP w Łomży:
Samodzielność, odpowiedzialność i współpraca przedszkolaków w ,,Piąteczce”
Taka rozmowa:
- Dzień dobry przedszkolaki!
- Dzieeeń dooobryyy!
- Widzę, że macie fajne plansze na ścianach, mogę sobie poprzesuwać tam magnesy?
- NIEEEE! (jednogłośnie odpowiedziały dzieci)
- A dlaczego? – pytam
- Bo to są NASZE zadania i dyżury.
- Aha. A opowiecie mi trochę o waszych zadaniach i dyżurach?
No i zaczęła się rozmowa pełna emocji, zachwytu i przedstawiania poszczególnych tablic. Przedszkolaki opowiadały o planowaniu swoich zadań oraz o tym, że każdy jest w parze z inną osobą za coś odpowiedzialny. I tak wśród dyżurnych są m.in. bohater samotnych zabawek, mistrz czystych stolików albo strażnik kącika czytelniczego. Widziałam jak dzieci korzystają z licznych wizualizacji, w tym z instrukcji, sygnalizatora oraz planu dnia. A to nie koniec wykorzystywania przez nauczycielki pomocy edukacyjnych wywodzących się z nurtu pedagogiki daltońskiej, o czym mogłam przekonać się osobiście w rozmowach doradczych odbywających się w ramach procesowego wspomagania placówki. Bardzo przyjemnie jest móc zaobserwować zaangażowanie nauczycielek, które w 100% wykorzystały treści szkoleniowe, a teraz dbają o swój rozwój zawodowy poprzez samodoskonalenie, współpracę i doradztwo. W najbliższym czasie planujemy rozpocząć doskonalenie w kierunku wykorzystania lapbooków w pracy edukacyjnej. Zaś w dalszej perspektywie wyjazd studyjny do certyfikowanego przedszkola daltońskiego, o ile tylko warunki zewnętrzne na to pozwolą.
oprac. Marta Brzozowska
- pedagog i koordynator procesowego wspomagania
w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 2 w Łomża