,,Samodzielni,odpowiedzialni, współpracujący" - innowacja według koncepcji Planu Daltońskiego
W tym roku szkolnym rozpoczęliśmy przygodę z koncepcją Planu Daltońskiego. Została stworzona innowacja pedagogiczna oraz program ,,Samodzielni, odpowiedzialni, współpracujący”. Program realizowany jest w naszym przedszkolu we wszystkich grupach wiekowych.
,,Jeśli szanujemy dziecko i podążamy za jego możliwościami,
to może ono zrobić więcej, niż od niego oczekujemy,
a wszystko co dziecko potrafi - nauczycielowi zrobić nie wolno."
(Helen Parkhurst)
Prekursorem planu daltońskiego była Helen Parkhurst, która zapoczątkowała nowy sposób myślenia o edukacji. Plan daltoński polega na indywidualnej pracy dziecka, dostosowanej do jego potrzeb i możliwości. Koncepcja edukacji daltońskiej oparta jest na trzech założeniach nauka samodzielności, nauka odpowiedzialności, nauka współpracy.
Zgodnie z założeniami edukacji daltońskiej podstawową rolę w procesie nauczania stanowi wizualizacja procesu edukacyjnego. Wizualizacja oparta jest na tablicach, na których przy pomocy kolorów lub piktogramów dzieci oznaczają między innymi: kolory dni tygodnia, plan dnia, harmonogram i przebieg wykonania poszczególnych zadań, organizację pracy zespołowej, dyżury itd. Wizualizacja pozwala dzieciom samodzielnie planować i monitorować efekty swojej pracy oraz lepiej zrozumieć i zapamiętać zasady obowiązujące w grupie.
Dzieciom przypadła do gustu koncepcja ,,Planu Daltońskiego”. Dzieci chętnie wykonują zadania zaplanowane na cały tydzień według tygodniowej tematyki, zaznaczając kolorowym magnesem zrealizowane zadanie. Rozumieją pojęcie upływu czasu poprzez działanie na zegarze daltońskim. Chętnie korzystają również z sygnalizatora, przestrzegając ustalonych zasad.