Przejdź do treści Przejdź do menu
piątek, 26 kwietnia 2024 napisz DONOS@

KLUB DYSKUSYJNY

PROTOKÓŁ  ZE  SPOTKANIA  KLUBU  DYSKUSYJNEGO  STOWARZYSZENIA  PRZYJACIÓŁ  NOWOGRODU.

       Spotkanie odbyło się w dniu 25 kwietnia br., dyskusja dotyczyła turystyki w naszym regionie.

       Pan Napoleon Fortini przywitał wszystkich zebranych i oddał głos Pani Lilii Estkowskiej, która wygłosiła referat na temat „Turystyka – motorem  rozwoju Gminy Nowogród”.

W swojej wypowiedzi przedstawiła główne atuty, które umożliwiają nam rozwój turystyki. Jest to:

-          środowisko naturalne – bez zanieczyszczeń, o urozmaiconej rzeźbie terenu, obecność

      2 rzek, starorzeczy, duże powierzchnie leśne, pomniki przyrody.

-          dziedzictwo kulturowe - Skansen Kurpiowski, Kościół z XV-XX w., plebania z 1882r., polskie schrony bojowe z 1939r.

-          imprezy kulturalne – Rozmaitości Skansenowskie (pierwsza niedziela czerwca), -  Noc Świętojańska (ostatnia sobota czerwca), Niedziela na Świętego Rocha (koniec sierpnia), Ogólnopolskie Dni Kultury Kurpiowskiej, przegląd Kapel, Śpiewaków i Gawędziarzy Ludowych, prezentacja rzemiosła ludowego (garncarstwo, rzeźbiarstwo, plecionkarstwo, obróbka bursztynu, tkactwo),

-          możliwość uprawiania turystyki aktywnej – jazda konna (2 stadniny), sporty wodne (2 wypożyczalnie kajaków), szlaki rowerowe i piesze, sporty zimowe, wędkarstwo i rybołówstwo.

-          baza hotelowa i gastronomiczna – hotel „Zbyszko”, restauracja „Panorama”, zajazd „Bartek”, zajazd „Disco” oraz sezonowo Ośrodek Wypoczynkowy „Energetyk” w Jankowie Młdz., ośrodek w Balikach i Ptakach.

Turystyka w naszym rejonie nie zajmuje czołowego miejsca w działaniach Gminy, dlatego należy dołożyć wszelkich starań, aby się mogła rozwijać. Jest ona jedynym sposobem na rozwój gospodarczy i społeczny, zwiększyłaby  atrakcyjność miasta i gminy, podniosła by standard życia mieszkańców.

       Z pośród zaproszonych gości Elżbieta Lemańska – Dyrektor GOK w Zbójnej przedstawiła formy turystyki jakie rozwijają się w ich gminie. Głównie jest to agroturystyka, zachętą są piękne tereny, kwatery utrzymane w kurpiowskim stylu. Gospodarstwa oferują również kuchnię regionalną, kurpiowską a potrawy sporządzane są z produktów wyprodukowanych we własnym gospodarstwie.

Dodatkowymi atrakcjami są inscenizacje różnego rodzaju obrzędów i zwyczajów ze śpiewem i tańcami. Swoich turystów pozyskują dzięki szeroko zakrojonej informacji – reklamie.

       Kolejnym mówcą był Andrzej Cholewicki – przedstawiciel Muzeum w Drozdowie.

 Ziemia Łomżyńska to Brama Mazur, albo (nieco szumniej) Brama Północ-Południe. Jednak aby zaistnieć na mapie turystycznej trzeba spełnić szereg warunków:- uświadomienie decydentom realnych korzyści płynących z gospodarki turystycznej - to jeden z najważniejszych warunków, gdyż ignorancja władz lokalnych i regionalnych utrudnia lub wręcz uniemożliwia działanie w sferze turystyki,- pozyskanie kadr dla turystyki i rekreacji - np kierunek studiów obsługa turystyki lub coś w tym rodzaju na którejś z łomżyńskich uczelni wyższych,- utworzenie regionalnego centrum turystyki - kolejny warunek bez spełnienia którego o zatrzymaniu turystów nie ma mowy. Brak informacji powoduje, że przejeżdżający przez Łomżę i inne miejscowości Ziemi łomżyńskiej nie mają pojęcia o atrakcjach, z których mogliby skorzystać zatrzymując się na jakiś czas,- koordynacja działań jednostek samorządu terytorialnego w zakresie gospodarki turystycznej – bez tego wydawałoby się prostego współdziałania nie można się obejść. Doświadczenie uczy, że nawet najlepsze lokalne pomysły i inicjatywy (np. Zbójna) nie mogą się przebić bez szerszego współdziałania. Gdyby jednak utworzyć łańcuch współpracy i informacji zmniejszyłyby się koszty, a turysta informowany byłby w miejscu nawet przypadkowego postoju o atrakcjach w okolicznych miejscowościach. Takie koordynowanie zamierzeń spowodowałoby realną promocję regionu, a ponadto zapobiegłoby nakładaniu się podobnych imprez  w jednym czasie i powielaniu pomysłów. Nadto umożliwiłoby identyfikację poszczególnych miejsc z rodzajem atrakcji, jadła, napoju, imprezą.- wypracowanie produktów regionalnych i ich skuteczna promocja. W restauracjach, hotelach, barach nie ma żadnego zestawu regionalnego. Zabawne i irytujące jest kiedy w zagłębiu mlecznym, w gastronomii serwuje się ser Feta zamiast n.p. serka wiejskiego z Piątnicy. Mamy znakomitą wodę, ale w gastronomii proponuje się Żywiec, Perrier lub inne spoza regionu, podobnie jest z piwem - w wielu podłomżyńskich i łomżyńskich zajazdach nie ma naszego piwa. Albo miód pitny - typowo Polski napitek - konia z rzędem temu, kto znajdzie go w restauracji. Wiadomo, że w tym regionie pędzi się bimber, robi znakomite nalewki - w oficjalnym obiegu te trunki nie istnieją. Inny przykład piwo kozicowe - napój znakomity i wybitnie tutejszy, powinien stanowić ozdobę każdej restauracji być w sklepach, albo kołduny (duże pyzy ziemniaczane z nadzieniem mięsnym) czy rejbak, trudno jest nawet o zwykłe racuchy - placki ziemniaczane.Turysta musi wiedzieć po co zatrzyma się w jakimś miejscu. Jeśli do świadomości osób „bawiących się w turystykę” nie dotrą te podstawowe prawdy można zapomnieć o zatrzymaniu podróżnych w naszych miejscowościach. Dalej będziemy się bawić, a pieniądze zarobią inni, którzy sprawą zajmą się na poważnie. 

W dyskusji padły stwierdzenia, że aby turystyka mogła rozwijać się na wysokim poziomie w pracę muszą zaangażować się wszystkie władze począwszy od wojewódzkich.

Ważne są także inne jeszcze kwestie:-                     powiązanie turystyki z innymi dziedzinami gospodarki i życia społecznego,-                     opracowanie i wdrożenie skutecznych programów rozwoju turystyki,-                     inwestowanie w bazę turystyczną, rekreacyjną, sportową i kulturalną,-                     pomoc (dogodne kredyty, ulgi podatkowe, doradztwo) dla osób rozpoczynających działalność w dziedzinie turystyki,-                     uświadomienie osobom chcącym podjąć działalność w zakresie turystyki konieczności współpracy (nie ograniczającej konkurencji, ale umożliwiającej poszczególnym podmiotom świadczenie różnych usług).    Nowogród i okoliczne miejscowości mają ogromne szanse na rozwinięcie usług turystycznych. Puszcza Kurpiowska, Skansen, Pisa i Narew, sąsiedztwo dynamicznej gminy Zbójna, wspaniały folklor kurpiowski są atutami, o których gdzie indziej można tylko pomarzyć. Na co więc czekać?                                                                            Opracowała - Elżbieta Wyrzykowska

 
 

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę