Przejdź do treści Przejdź do menu
sobota, 23 listopada 2024 napisz DONOS@

Wygrali z wiceprezydentem

Miasto Łomża przesunęło po raz kolejny termin składania ofert na budowę bulwaru nad Narwią od Portu Łomża do plaży przy nowym moście Hubala. Najpierw przedsiębiorcy mieli czas na decyzję do połowy listopada, później – do połowy stycznia, teraz Miasto wydłużyło termin do końca lutego. Powodem 3. terminu jest przedłużający się o ponad rok proces wykupienia terenu pod budowę 750 metrów chodnika i ścieżki rowerowej. Właściciele około 20 działek przy ul. Rybaki nie zgodzili się na proponowaną przez wiceprezydenta Garlickiego cenę, prawie 150 zł za metr kw., i wygrali z nim, po protestach w różnej postaci: doprowadzili do kupienia przez Miasto działek po 260 za metr kw.

Przypomnijmy, że pod budowę etapu II bulwaru nad Narwią trzeba prawie 4 i pół hektara terenu, a dokładniej: 4, 4185 hektara. Kiedy Miasto przesunęło z połowy listopada 2022 na połowę stycznia 2023 r. termin składania ofert do przetargu na wyłonienie wykonawcy inwestycji, to w Starostwie Łomżyńskim odbywały się rozprawy administracyjne ws. wywłaszczenia. Był to skutek protestów właścicieli ziemi nad Narwią, niezadowolonych z zaniżonej – ich zdaniem - o prawie połowę ceny za metr kw. Perypetie z: przebiegiem buntu, zachowaniem urzędników i wiceprezydenta, udziałem wojewody, który przekazał sprawę do prowadzenia przez starostę łomżyńskiego, opisujemy w niżej podanych linkach do wcześniejszych publikacji 4lomza.pl. Finał finałów: wyznaczony do ponownej wyceny ziemi rzeczoznawca potrafił rozmawiać z mieszkańcami i przygotować dla każdego nowy operat, tak że właściciele akceptowali cenę ok. 260 zł za mkw. i zaczęli sprzedawać ziemię Miastu.

Bunt przeciwko wiceprezydentowi Łomży się opłacił
Bez tego paska terenu, od Portu Łomża do plaży, nie może ruszyć budowa. Na potrzebne prawie 4 i pół hektara składa się 41 działek. 3 o łącznej powierzchni 1,8115 ha należały wcześniej do Miasta. Z brakującego areału około 2 i pół hektara Miasto na koniec listopada 2022 r. miało zakupionych 16 nieruchomości, składających się z 25 działek o łącznej powierzchni 1,5503 hektara. Do wykupienia pozostało 8 nieruchomości, czyli 13 działek o łącznej powierzchni 1,0567 hektara. Sprawdziliśmy, że w grudniu ubr. i po Nowym Roku Miasto nie dokupiło hektara, potrzebnego do budowy 2. etapu bulwaru. Oszacowaliśmy redakcyjnie, że Miasto dysponuje prawem własności do trzech czwartych terenu w styczniu br. z wywłaszczenia i umów notarialnych. Ratusz w odpowiedzi na nasze pytania ujawnił, że do tej pory za ziemię pod budowę bulwaru Miasto zapłaciło 2 miliony 962 tysiące 348 zł. Być może, szacujemy, wykupienie brakującego hektara będzie kosztować ok. 2 i pół miliona zł.

Bulwar od mostu do mostu (od starego do nowego)
Prezydent Mariusz Chrzanowski betonowanie brzegów Narwi nazywa kluczową inwestycją. Chce budować parkingi, ścieżki rowerowe, piesze, edukacyjne; umacniać brzegi; odwadniać i oświetlać teren; postawić budynek i małą architekturę, przebudować zbiornik wodny. 

Dotychczasową część tekstu poświęciliśmy planowanej budowie etapu 2. od Portu do plaży, ale jest jeszcze przesunięcie terminu składania ofert do przetargu na budowę etapu 3., od Portu do starego mostu. Jesienią 2021 r. Łomża dostała obietnicę z programu Polski Ład na około 38 milionów zł i wcześniejszą obietnicę 9 milionów zł z Funduszy Norweskich. Czy według prezydenta i wiceprezydenta, ma to wystarczyć na zbudowanie dwóch „ramion”, „skrzydeł” do istniejącego odcinka 1. bulwaru około 500 metrów? Jeśli od około 3 km Narwi, wijącej się zakolami między mostami, odjąć 1 250 m (500 m istniejące i 750 m planowane w etapie 2.), do zbudowania byłby jeszcze 1 kilometr 750 metrów betonowanego brzegu przy Zjeździe i za stadionem. Czy obiecane około 47 milionów zł z funduszy zewnętrznych wystarczy na „kluczową inwestycję” w dobie inflacji, która przez półtora roku zjadła pewnie 1/5 wartości funduszy, przy wzroście cen materiałów budowlanych, transportu, kosztów robocizny.

Kto nie wie, niech się dowie, że w etapie od Portu do plaży mówi się o podniesieniu terenów o 2 metry.

Mirosław R. Derewońko
tel. red.  696 145 146

 

„To moja ziemia nad rzeką, a nie prezydenta Garlickiego”

Przetarg na budowę bulwarów ogłoszony, ale ...

List bezsilności na „betonozę”

Prezydent zastawił pułapkę na właścicieli gruntów, ale ludzie oczekują uczciwej ceny


 
 

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę