Przejdź do treści Przejdź do menu
piątek, 26 kwietnia 2024 napisz DONOS@
Gazeta Bezcenna nr 78

Hipermarket ŁOMŻA

57 sklepów zostanie zlikwidowanych. W 102 obroty spadną od 21% do 30%, w dalszych 360 spadek ten wyniesie do 20%. Otwarcie hipermarketu przy skrzyżowaniu Sikorskiego i Zawadzkiej negatywnie odczuje co drugi sklep na terenie Łomży – tak wynika z „Prognozy skutków budowy centrum...” przygotowanej na zlecenie inwestora, który chce wybudować pierwszy w mieście hipermarket. Autorzy dokumentu przekonują, że „przewidywana budowa centrum handlowo-usługowego w Łomży wpłynie korzystnie na większy potencjał handlu i usług dla ludności oraz na jakość życia w mieście.”

Dokument o nazwie „Prognoza skutków budowy centrum handlowo-usługowego zlokalizowanego w Łomży w rejonie ul. Sikorskiego i Zawadzkiej dla istniejącej sieci handlowej, rynku pracy, komunikacji oraz zaspokojenia potrzeb i interesów konsumentów” został dostarczony radnym wraz z materiałami na najbliższą – środową (23.02) sesję rady. Wówczas to głosowany ma być nowy plan zagospodarowania przestrzennego tej części miasta – dodajmy plan, który zezwala na budowę pierwszego sklepu wielkopowierzchniowego. Autorzy prognozy przekonują, że planowana inwestycja jest ze wszech miar korzystna dla miasta i mieszkańców, ale nie trzeba być przesadnie inteligentnym, żeby wywnioskować, że ekspertyza ma przekonać radnych do zagłosowania za nowym planem przestrzennym tego terenu. Tyle tylko, że w całym dokumencie ani w innych materiałach dla radnych nie ma nawet słowa o tym, że za „prognozę” zapłacił inwestor, który już od kilku latchce wybudować właśnie tu prawdziwy – o łącznej powierzchni sprzedaży ok. 12 tys m.kw. - hipermarket.
Zgodnie z zawartymi w dokumencie danymi u zbiegu ulic Zawadzkiej i Sikorskiego ma powstać kompleks handlowo-usługowy, którego całkowita powierzchnia zabudowy ma wynosić 28 900 m.kw. Pow. użytkowa to 17 000 m.kw., a suma powierzchni sprzedaży to 11 900 m.kw.
  • 1. Wielkopowierzchniowy sklep z art. spożywczo-przemysłowymi: powierzchnia sprzedaży 5 300 m.kw., przewidywane zatrudnienie 80 osób (dwie zmiany)
  • 2. Wielkopowierzchniowy sklep budowlany „dom i ogród”, powierzchnia sprzedaży 3 900 m.kw., przewidywane zatrudnienie 40 osób (dwie zmiany)
  • 3. Sklepy specjalistyczne i sieciowe (np. Euro AGD, Nike, Tiffany, Rossman), powierzchnia sprzedaży 2 100 m.kw., przewidywane zatrudnienie 45 osób (dwie zmiany)
  • 4. Galeria handlowa dla lokalnych kupców, powierzchnia sprzedaży 600 m.kw. (10 sklepów) przewidywane zatrudnienie 21 osób (dwie zmiany)
  • 5. Funkcje usługowe (pralnia, gastronomia, fryzjer...), przewidywane zatrudnienie 10 osób
  • 6. Stacja paliw, przewidywane zatrudnienie 4 osoby
  • 7. Administracja, ochrona, sprzątanie... przewidywane zatrudnienie 15 osób
Autorzy „Prognozy” opracowanej pod kierunkiem prof. zw. dra hab. Stanisława Kaczmarczyka z firmy o nazwie Eurotest Instytut Usług Marketingowych z Gdańska przekonują, że taki kompleks właśnie w tym miejscu będzie miał pozytywny wpływ na rozwój Łomży. Zgodnie z opracowaniem zyska rynek pracy i zostaną lepiej zaspokojone potrzeby klientów. Poza tym hipermerket pozytywnie wpłynie na istniejącą sieć sklepów, a po przebudowie skrzyżowania ulic Sikorskiego i Zawadzkiej, przebudowie istniejącej uliczki z włączeniem wyjazdu do ul. Zawadzkiej i usprawnień przejazdu przez skrzyżowanie z ul. Księżnej Anny, ruch przy hipermarkecie nie pogorszy stanu komunikacji samochodowej w Łomży. Wyciągając takie wnioski autorzy oparli się na badaniach, danych statystycznych i m.in. ankiecie przeprowadzonej w listopadzie ubiegłego roku na 600 mieszkańcach Łomży.

    Wybrane wyniki ankiety: czy łomżanie są zwolennikami handlu tradycyjnego, czy też super/hipermarketów (odp.: 25,7% - za tradycyjnym, 24,3 – hiper/supermarkety, 46% - obie formy), czy kupują w centrach handlowych poza Łomżą (64,1% nie), jak oceniają obecną sieć handlową (spożywcze 66%, a przemysłowe 58% pozytywnie), co myślą o lokalizacji hipermarketu przy Sikorskiego i Zawadzkiej (62,6% pozytywnie, 19,5% – negatywnie), a także czy należy zakazać budowy centrum ze względu na ochronę lokalnego handlu i miejscowych kupców? (74,1% - nie)
Największą obawę protestujący przeciwko budowie w tym miejscu hipermarketu wiążą z upadkiem lokalnego handlu, zamykaniem sklepów i likwidacją miejsc pracy. Z zawartych w „Prognozie” danych wynika, że budowę centrum negatywnie odczuje co drugi z 1071 działających dziś sklepów, a pozytywnie tylko nieco ponad 13% z nich. Niemniej autorzy opracowania przekonują, że mimo wszystko rynek pracy zyska... 95 nowych miejsc pracy. Przyjęto bowiem, że likwidacji ulegną tylko te sklepy, w których spadek obrotów będzie większy niż 30%. Tak ma być tylko (aż) w 57 przypadkach, a pracuje w nich jakieś 120 osób (tymczasem hipermarket ma zatrudnić 215 osób). Tyle tylko, że autorzy opracowania przyjęli również, że te 460 sklepów, w których obroty spadną do 30%, będą dalej funkcjonowały i w żadnym z nich nikt nie zostanie zwolniony... co wydaje się raczej mało wiarygodne.

* * *
    Budowa tak wielkiego sklepu jak planuje to Echo Investment będzie miała ogromny wpływ nie tylko na handel łomżyński, ale także na całą lokalną „gospodarkę”. Decyzja którą podejmą w najbliższą środę radni miasta będzie skutkowała przez co najmniej następne ćwierć wieku. Życzyłbym sobie i wszystkim mieszkańcom, aby tym razem radni zdecydowali świadomie – analizując dane – także z tej ekspertyzy opracowanej na zlecenie Echo Investment, mając jednak na uwadze, że za ich opracowanie zapłacił inwestor...
    Przed kilku laty inna rada, ale wielu tych samych radnych, zdecydowało o budowie za dużej jak na potrzeby Łomży oczyszczalni ścieków. Za tamtą decyzję płacimy... jedne z najwyższych w kraju cen za wodę i ścieki... Teraz niektórzy wypierają się, że uczestniczyli w podejmowaniu tamtej decyzji. Alicja Konopka, która w Radzie Miasta zasiada już trzecią z rzędu kadencję (10 lat), jesienią ubiegłego roku przed sądem udowadniała, że 3 czerwca 1998 roku, gdy była podejmowana uchwała w sprawie zaciągnięcia pożyczki na modernizację oczyszczalni ścieków, akurat radną nie była i nie podejmowała w tej sprawie żadnej decyzji...
    Cezary Zborowski

 
 

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę