Przejdź do treści Przejdź do menu
piątek, 29 marca 2024 napisz DONOS@

Ratusz chciał ograniczyć konkurencję?

Zarzut dotyczący ograniczania konkurencji jest najczęściej odnoszony w pytaniach kierowanych do łomżyńskiego ratusza w związku przetargiem na wykonanie boiska treningowego piłkarskiego ze sztucznej trawy w ramach modernizacja stadionu przy ul. Zjazd. Zastrzeżenia budzą przede wszystkim opisane w zamówieniu parametry techniczne sztucznej trawy, które – jak czytamy w jednym ze skierowanych do ratusza pism - „zostały określone w sposób wyraźnie preferujący konkretnego producenta, eliminując w sposób nieuzasadniony ogromna grupę produktów wysokiej jakości, instalowanych na profesjonalnych stadionach piłkarskich oraz certyfikowanych przez FIFA.”

Przy ul. Zjazd w Łomży - pomiędzy WORD-em, a oczyszczalnią ścieków – ma powstać piłkarskie boisko treningowe ze sztuczną nawierzchnią. Dwa tygodnie temu ratusz ogłosił przetarg na wyłonienie wykonawcy zadania. W zamówieniu termin realizacji zakreślono do 15 października 2010r, a oferty chętni na zrealizowanie zadania mają składać do poniedziałku 28 czerwca. Na razie do ratusza płyną jednak pytania i uwagi do specyfikacji zamówienia.  Jest ich bardzo dużo. Znaczna część z nich dotyczy właśnie szczegółowego opisu sztucznej trawy jaka ma być w Łomży. Wczoraj ratusz opublikował łącznie 25 z nich wraz z odpowiedziami.
„Zamawiający w podanej specyfikacji, w części dotyczącej nawierzchni ze sztucznej trawy określił parametry trawy syntetycznej, w sposób bardzo rygorystyczny i dokładny, co powoduje, iż należy sądzić, ze kierował się przy odbiorze nawierzchni kartą techniczną konkretnego producenta. Opisanie przedmiotu zamówienia w ten sposób utrudnia uczciwą konkurencję. Tak opisany przedmiot zamówienia jest niezgodny z Prawem Zamówień Publicznych. Przestrzeganie uczciwej konkurencji leży również w interesie publicznym, ponieważ pozwala na zachowanie przejrzystości i kontroli wydatków publicznych oraz wybranie oferty najkorzystniejszej z punktu widzenia Zamawiającego.”
„Dziwi nas zatem to, że nawierzchnie sportowe (...) posiadające certyfikaty spełniają wymogi światowych stadionów a nie spełniają wymogów dla boiska treningowego w Łomży”.
„FIFA nie uznaje za stosowne określania tego, w jaki sposób powierzchnia murawy futbolowej powinna być zbudowana (długość włókna, dtex, ciężar, profil włókna itp.), ponieważ ograniczałoby to innowację i rozwój wyrobu”.  

Zastrzeżenia oferentów dotyczyły także m.in. dołączenia do oferty dokumentu potwierdzającego
rekomendacje producenta nawierzchni trawy syntetycznej przez FIFA. Jak czytamy w jednym z pism skierowanych do ratusza w tej sprawie „z prozaicznego powodu, iż oprócz dodatkowych opłat wnoszonych na rzecz FIFA, nie ma wymiernych korzyści dla producentów tylko 5 firm postanowiło wstąpić do tego „elitarnego” grona. Reszta producentów w tym także uznane marki jak np. Mondo, Domo, Italgreen itd. uznały, że nie uczestnictwo w tym programie nie ma znaczenia. A przede wszystkim nie ma znaczenia na jakość produkowanych przez nich nawierzchni.”

Pod wpływem pytań i uwag ratusz częściowo zmienił specyfikację istotnych warunków zamówienia. Tak jak sugerowała część zgłaszających pytania zmieniono zapisy dotyczące parametrów technicznych sztucznej trawy i m.in. zrezygnowano z rekomendacji producenta nawierzchni trawy syntetycznej przez FIFA.

Budowa pełnowymiarowego, oświetlonego boiska ze sztuczną nawierzchnią była planowana razem z modernizacją stadionu, na której realizację miasto otrzymało wsparcie z funduszy unijnych. W 2008 roku, gdy miasto ogłaszało kolejne przetargi w poszukiwaniu wykonawcy modernizacji stadionu, tę część inwestycji wykreślono z zamówienia. Znajduje się ona jednak w złożonym do Urzędu Marszałkowskiego projekcie, który znalazł się na tzw. liście projektów kluczowych Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego i musi zostać zrealizowana przed oddaniem do użytku zmodernizowanego stadionu.

240308092554.png

 
 

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę