Przejdź do treści Przejdź do menu
piątek, 29 listopada 2024 napisz DONOS@

Słoneczny nowy rok szkolny wreszcie w realnych murach

- Nauczanie zdalne w pierwszej i drugiej klasie ogólniaka miało wiele wad i kilka zalet - uśmiecha się do wspomnień Szkoły online Szymon Borawski, 3-klasista I LO imienia Tadeusza Kościuszki w Łomży, gdzie nowy rok szkolny zaczęło 687 uczennic i uczniów. Szymon jako chorąży wprowadził sztandar na asfalt boiska za ponad 100-letnim gmachem przy ul. Bernatowicza. Klasy ciasno dokoła placu po deszczu stłoczone, jakby nie było Covida. Ale jest w przemowach i rozmowach. W Łomży chyba z kilkanaście tysięcy uczniów i przedszkolaków zaczęło w słoneczną środę rok szkolny. Tyle się zdawało, bo wiceprezydent ds. oświaty Stypułkowski nie umiał sam odpowiedzieć 1. września.

Sekretarka wiceprezydenta ds. oświaty skierowała uwagę na początek roku szkolnego kierownika kancelarii prezydenta Grzegorza Daniluka. Poinformował, że łącznie prawie 11 i pół tys. uczniów łomżyńskich szkół podstawowych, ponadpodstawowych i dzieci z przedszkoli rozpoczęło nowy rok szkolny 2021/2022. Placówki, w których organem prowadzącym jest Miasto Łomża: przedszkola – 1 506 dzieci; szkoły podstawowe – 5 269 uczniów; szkoły ponadpodstawowe – 4 697 uczniów. Są i niepubliczne, np.: przedszkola "Edukatora", Szkoły Katolickie Diecezji Łomżyńskiej, ZSA WSA.

Brak motywacji
Zanim na dziedzińcu I LO zacznie się uroczystość, rozmawiamy z Anną Przestrzelską, przyboczną drugiego pocztu sztandarowego, przygotowanego na ewentualne zastępstwo. Jej zdaniem, na nauce i poziomie nauczania bardzo odcisnęło się te półtora roku pandemii. - Podczas nauczania online nie ma motywacji - opowiada 3-klasistka. Gdy przebywała ciągle w domu w tym samym miejscu przed komputerem od godz. 8. do 15. - wkradała się monotonia i przemęczenie. Nauka z nauczycielami w kontakcie bezpośrednim jest o wiele przyjemniejsza i skuteczniejsza. - Online wszystko rozprasza - argumentuje 18-latka. Można sobie jeść, korzystać z telefonu, a nawet wykąpać się na lekcji religii. Online jest i przez to męczące, że prace domowe odsyła się internetem, czasami tego samego dnia.

Szymon Borawski uważa, że online nie zastąpił kontaktu z nauczycielami, koleżankami i kolegami, którego prawie nie mieli: pandemię premier ogłosił w połowie marca ich 1. klasy.
- Zaletą nauki w systemie online jest mniejszy stres i większa swoboda działania, co niektórym uczniom odpowiada - mówi chorąży pocztu. - 7 w skali 1 : 10. Jednak zmiana sposobu nauki trwała za długo. Człowiek się rozleniwia. W wakacje wybawiłem się: dużo wyjazdów i spotkań, a do książek nie zaglądałem.   

Pełni zapału i sił
Dyrektor I LO Jerzy Łuba miał nadzieję, że młodzież wypoczęła i z radością po wakacjach wróciła w progi 407-letniej Szkoły. Mimo stresu zdalnego nauczania, licealiści są zapewne bogatsi o wiele doświadczeń. W I LO umocnią w sobie postawę szacunku dla ludzi i wartości humanistycznych, dla patriotyzmu Polaka i obywatela Europy. Wzorem mogą być wybitni absolwenci, dla których nauka była motorem wewnętrznego, intelektualnego i zawodowego rozwoju, zaś ich dokonania cenione w Łomży, Polsce i świecie. Przedstawicielka Samorządu Szkolnego Wiktoria Sasinowska także miała nadzieję, że rówieśnicy są pełni zapału i sił po wakacjach, ale wyraziła obawę, czy uda się sprostać wyzwaniom pandemii? Witała pierwszaków, maturzystom życzyła studiów w wymarzonej uczelni.

Andrzej Garlicki, wiceprezydent Łomży, zachęcał licealistów do odbudowania relacji koleżeńskich, szczepienia się przeciw Covid-19, przestrzegania obostrzeń sanitarnych. Przestrzegał młodych przed wirtualnymi autorytetami, celebrytami, pouczającymi nastolatka, jak żyć. Lepiej słuchać rodziców, nauczycieli, pedagogów, bo są sprawdzeni, doświadczeni, z olbrzymią wiedzą, mądrzy. Bezpieczni. 

Radość z powrotu
Mateusz Niksa od taty nauczył się wiele na temat działania sprzętu nagłaśniającego i oświetlenia, dlatego przygotował mikrofony, głośniki i kable, które po inauguracji na świeżym powietrzu zbiera z pomocą wuefisty Michała Bielickiego. Sympatyczny młodzieniec chce studiować w Politechnice Warszawskiej automatykę i robotykę. Jego zdaniem, nauczanie zdalne w ogóle nie sprawdziło się, chociaż praktycznie wszyscy w I LO zdali maturę. Brak kontaktu z nauczycielami spowodował, że dużo czasu na naukę było zmarnowane. Mateusz nie uogólnia, lecz podobne opinie wyrażają inni, z którymi rozmawiamy w I LO i II LO. Sprawdziany nie zawsze były pisane samodzielnie. - Nie ma dyscypliny i nie ma kontroli Online niewiele zmieniło w stanie mojej wiedzy - martwi się chłopiec, ale i cieszy, że nauka znowu będzie w realnych murach. Ma nadzieję przez 8 miesięcy 3. klasy braki nadrobić na lekcjach i korepetycjach z matematyki i fizyki, do rozszerzeń na maturze. Z polskiego i angielskiego zamierza poradzić sobie sam. - Nie miałem motywacji, nie odczuwałem obowiązków, kiedy nie trzeba było do szkoły chodzić, tylko siedzieć przed komputerem. Rozpraszał mnie telefon, śniadanie jadłem na lekcjach, mogłem pospać dłużej. Odpalałem lekcje w telefonie i... spałem dalej.

Wychowawczyni, anglistka Ewa Grabowska jest przekonana, że w jej klasie uczniowie nie ściągają. Zaproponowała im wyrażenie radości z powrotu do Szkoły chóralnym" Hurra". Odzew był nikły. - Bunt pierwszego dnia - komentowała z humorem brak entuzjazmu nauczycielka w błękitnej masce.

Do szczepienia
II LO imienia Marii Konopnickiej nie eksperymentowało z aurą, dlatego najpierw w hali sportowej spotykali się uczniowie klas 1. i 2., a po godzinie - klas 3. W nowym roku to łącznie 551 koleżanek i kolegów, którzy mogą skorzystać z możliwości szczepienia przeciw covid, co zostanie uzgodnione z rodzicami. Dyrektor Jolanta Kossakowska oceniła, że online nie dla wszystkich było efektywne i przedstawiła zajęcia wspomagające MEN. To 15 godzin od września do grudnia na 3 przedmioty co tydzień: polski, matematyka i przedmioty rozszerzeń na egzaminach maturalnych.
- Mam nadzieję, że w tym roku nauka będzie odbywać się stacjonarnie. Wiadomo, że tylko taka przynosi najlepsze efekty - mówiła dyrektor sama na wielkim, pustym parkiecie, z pocztem sztandarowym za plecami.
Patrzyli na nią w milczeniu z trybuny pogodni maturzyści i poważna Rada Pedagogiczna na wprost. W maju matury zdawało 100% abiturientów II LO i 100% zostało absolwentami, mimo pandemii. Inauguracji roku z koronawirusem 4. fali w tle nie przyćmił w obu liceach brak szafek na ubrania w szatniach. I LO kupiło wieszaki stojące, a II LO zaczęło w połowie sierpnia 3-miesięczny remont na tzw. niskim parterze. Trzy sale lekcyjne stworzono w pomieszczeniach hali.
Minutą ciszy uczczono przodków: żołnierzy i ofiary II wojny światowej w 82. rocznicę napaści Niemiec Hitlera na Polskę. 

Mirosław R. Derewońko   

 

Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:

 
 

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę