Przejdź do treści Przejdź do menu
poniedziałek, 14 czerwca 2021 napisz DONOS@

Jak połączyć Via Balticę i Via Carpatię?

Dyrektor GDDKiA w Białymstoku Wojciech Borzuchowski poinformował we wtorek, że w  marcu 2022 r. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podejmie decyzję o wyborze wariantu łącznika między drogami Via Baltica i Via Carpatia na Podlasiu.

GDDKiA podaje, że pracuje nad koncepcją połączenia projektowanej Via Carpatii z budowaną S61 Via Baltica. Zapowiedziane są cztery warianty przebiegu trasy. Wiceminister infrastuktury Rafał Weber podczas posiedzenia sejmowej komisji infrastruktury mówił, że (rząd - dop red.) chce już wybudować dwa warianty tj. S16 na odcinku Ełk – Knyszyn oraz przebudowę drogi krajowej S8 między Białymstokiem a Augustowem czyli przez Biebrzański Park Narodowy. Właśnie przeciwko tym przebiegom porotesuja środowiska ekologiczne i wielu mieszkańców tych terenów. Jednym z argumentów za budową drogi szybkiego ruchu przez sam środek Parku Narodowego, bo S16 przycinałaby ten cenny przyrodniczo obszar niemal na pół, jest ułatwienie dla transportu międzynarodowego na osi Białoruś-Polskie Porty Bałtyckie. Biorąc pod uwagę obecną sytuację polityczną na Białorusi i jej bliską współpracę z Rosją, która będzie trwalsza od nazwisk rządzących, to trudno zakładać taki ruch tranzytowy w dającej się przewidzieć perspektywie. Poza tym, do litewskiej Kłajpedy, czy rosyjskiego Kaliningradu Mińsk ma bliżej o około 200 km, niż do Gdańska. Ale nawet jeśli miałby on być, to nie musi przecież przebiegać przez środek cennych przyrodniczo terenów. 

Ochrona Biebrzańskiego Parku Narodowego
Kilkanaście organizacji społecznych, które sprzeciwiają się budowie drogi przez Biebrzański Park Narodowy, apelowało do ministerstwa „aby do dalszych analiz włączyć także zachodni wariant alternatywny w korytarzu Łomża – Zambrów – Bielsk Podlaski”. Sygnatariusze zebrali już prawie 40 tys. podpisów pod petycją, w której domagają się przeprowadzenia brakującej strategicznej oceny oddziaływania na środowisko dla całej inwestycji. Czy te propozycje znalazły się we wspomnianych 4 wariantach, którymi ma zajmować się GDDKiA nie wiemy, ale głos środowisk samorządowych łomżyńskich, zambrowskich i wysokomazowieckich powinien go wesprzeć. Posłowie z tego terenu także mają tu swoje obowiązki. To jest ten czas. 

Zaproponowany przez te środowiska przebieg połączenia Via Carpatii z Via Balticą omija cenny przyrodniczo obszar i włącza tereny powiatów wysokomazowieckiego i zambrowskiego, które nijak się mają przyrodniczo do Biebrzańskiego Parku Narodowego, za to są silnymi ośrodkami gospodarczymi. Ponadto, są to tereny, w których PiS wygrywa wybory. Mieszkańcy i samorządowcy z tego terenu mogą, dla swojego dobrze pojętego interesu, mają argumenty politycze, aby naciskać na rządzących, żeby ważny szlak komunikacyjny przebiegał przez ich tereny. 

W propozycji środowisk ekologicznych, dla ochrony Krainy Wielkich Jezior Mazurskich, zaproponowano poprowadzenie drogi S16 także przez Łomżę, Szczytno do Olsztyna. W ten sposób S16, omijając wszystkie cenne obszary, zapewniałaby dobre połączenie Białegostoku z Olsztynem i dalej z trójmiastem. Także ruch z Lublina skorzystałby na otwarciu kierunku na trójmiasto. Taki szlak byłby impulsem do rozwoju dla zaniedbanych obszarów północno-wschodniej Polski. Zyskałby na tym także port lotniczy w Szymanach - przekonują. 

210317085038.png

 „Szacujemy, że decyzja na temat wyboru korytarza przypadnie orientacyjnie na marzec przyszłego roku, a zakończenie budowy w 2028 a może nawet w 2029 roku" - wskazuje Wojciech Borzuchowski, dyrektor Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Białymstoku. 

 

Via Carpatia i S16 przez Łomżę?

Infrastruktura ma być zgodna z unijnym prawem ochrony środowiska

Mieszkańcy Biebrzy nie chcą przecinania jej na pół

 

210521023159.jpg
Foto:
Foto:

 
 
4lomza.pl Regionalny Portal Copyright © Speed s.c. 2005r - 4too v.1.0

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę