Przejdź do treści Przejdź do menu
wtorek, 19 marca 2024 napisz DONOS@

Wojewoda wydał ZRID na obwodnicę Łomży z mostem

Główne zdjęcie
Wojewoda Bohdan Paszkowski

Wojewoda podlaski Bohdan Paszkowski podpisał dziś decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej zadania nr 4 łomżyńskiej części Via Baltica. Obejmuje ona budowę drogi ekspresowej S61 na odcinku od węzła „Łomża Zachód” do węzła „Kolno”, łącznie z budową mostu przez Narew.

Podpisany przez wojewodę ZRID uruchamia ostatni odcinek trasy VIA BALTICA na terenie województwa podlaskiego. Decyzja obejmuje budowę drogi ekspresowej S61 na odcinku od znajdującego się w okolicach Sierzput węzła „Łomża Zachód” (z węzłem) do znajdującego się w Kisielnicy węzła „Kolno” (bez węzła) o długości prawie 13 km, budowę odcinka drogi krajowej nr 64 na odcinku od znajdującego się w okoloicy wsi Penza węzła „Łomża Północ” do Elżbiecina o długości ok. 6,2 km oraz drogowych obiektów inżynierskich i niezbędnej infrastruktury technicznej na terenie gmin: Łomża, Miasto Łomża i Piątnica. 

200508114649.jpg
Most przez Narew

 

Kluczowym elementem tego odcinka S61 będzie nowy most przed dolinę Narwi. Jego północny przyczółek planowany jest mniej więcej w połowie drogi między wsiami Czarnocin i Pęza, a południowy w okolicach Jednaczewa. Narew powyżej tego miejsca ma prostoliniowy przebieg, ale akurat tu gwałtownie zmienia kierunek przepływu tworząc poniżej liczne meandry. W sąsiedztwie występują też liczne starorzecza, co sprawia, że budowa mostu od początku uznawana była za trudne przedsięwzięcie. O lokalizacji mostu i jego wyglądzie - ma to być coś w rodzaju betonowej kładki na podporach, bez efektownych i wysokich łuków stalowych czy potężnych pylonów - przesądziła wydana w 2014 roku decyzja środowiskowa.

Decyzja ta wskazywała, że mający 1205 metrów długości most będzie opierał się na 10 podporach podtrzymujących 9 długich, w większość po ok. 150 metrów, przęseł mostu. Wybrany przez GDDKiA wykonawca zaproponował „optymalizację” mostu poprzez skrócenie przęseł i zwiększenie ich liczby. Teraz ma być ich aż 22. Większość z nich - 18 przęseł - ma mieć długość 41,5 m, jedno przęsło 76 m, jedno 80 m i dwa o długości 150. Te najdłuższe mają znajdować się nad rzeką i starorzeczem. Łączna długość mostu to ok. 1205 metrów. Lewa jezdnia – ta prowadząca w kierunku Warszawy - będzie miała 1206,24 m długości, a prawa – w kierunku Ełku – będzie o niemal 2 i pół metra krótsza - 1203,76 m długości.

Firma TOTO S.p.A na zrealizowanie kontraktu wartego 525,6 mln zł ma czas do końca 2022 roku.

Wydanie decyzji ZRID jest ostatnim etapem, po którym wykonawca przejmuje plac budowy i może prowadzić pracę. Oznacza to, że na ZRID czeka jeszcze ostatni i najważniejszy odcinek, bo wpinający Via Balticę w S8 z największym węzłem drogowym w regionie czyli Podborze – Śniadowo. Po problemach z pierwszym wykonawcą, druga firma Polaqua złożyła dokumentację i czeka na ZRID. GDDKiA szacuje termin budowy tego odcinka na lata 2021-2023. 

240206081801.gif
Foto: Wojewoda Bohdan Paszkowski
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:

 
 

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę