Złożono wniosek o decyzję ZRID na ostatni odcinek Via Baltica
Dwa miesiące przed terminem wynikającym z umowy firma POLAQUA złożyła wniosek o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID) na odcinek S61 Podborze - Śniadowo - informuje GDDKiA. Ten blisko 20-kilometrowy fragment drogi ekspresowej S61 ma być gotowy latem 2023 roku.
Odcinek Podborze - Śniadowo jest fragmentem międzynarodowego korytarza transportowego Via Baltica, łączącego kraje nadbałtyckie z Europą Zachodnią. Na terenie Polski Via Baltica to odcinki drogi ekspresowej S61 przebiegającej przez województwa mazowieckie, podlaskie i warmińsko-mazurskie oraz fragment drogi ekspresowej S8 w woj. mazowieckim. To ostatni odcinek łomżyński i kluczowy nie tylko dla tranzytu, a także dla mieszkańców Łomży i regionu. Przy tym odcinku powstanie najważniejszy w regionie węzeł komunikacyjny Podborze. Skrzyżuje on realizowany fragment drogi ekspresowej S61 (19,43 km) z istniejącą drogą ekspresową S8, która na połączeniu zostanie przebudowana na długości 3 km.
Budowany fragment będzie miał - decyzją wykonawcy (zgodnie z zapisami kontraktowymi dotyczącymi wyboru technologii przez wykonawcę) - nawierzchnię asfaltową i będzie przystosowany do najcięższego ruchu (nacisk na oś 11,5 t). Powstaną dwie jezdnie, po dwa pasy ruchu każda, do tego pas awaryjny i 5-metrowy pas rozdziału.
Oprócz węzła Podborze, powstanie węzeł Komorowo na skrzyżowaniu z drogami wojewódzkimi nr 677 i 627, a na całym odcinku wybudowanych zostanie 26 obiektów inżynierskich i 11 przejść dla zwierząt, których część będzie zintegrowana z mostami i wiaduktami.
Przypomnijmy, że pierwsza umowa z poprzednim wykonawcą odcinka Podborze - Śniadowo została rozwiązana w maju ubiegłego roku. Firma Rubau nie uzyskała decyzji ZRID w przewidzianym kontraktowo terminie, a nawet nie wystąpiła z wnioskiem o wydanie tej decyzji, więc GDDKiA odstąpiła od umowy. Po przeprowadzeniu nowego przetargu, 21 listopada 2019 roku wyłoniono nowego wykonawcę, firmę POLAQUA. Firma ta realizuje już sąsiedni odcinek Śniadowo - Łomża Południe. Ta przygotowała dokumentację do wniosku o decyzję ZRID, który złożyła 15 września br., na dwa miesiące przed umownym terminem. Zakładany obecnie termin budowy tego odcinka to lata 2021-2023.