Weber: Piekielnie ważna droga
- Via Baltica jest dla całej Polski nie tylko dla Podlasia czy Mazur przez które przebiega droga o ogromnym znaczeniu. Ma ona zapewnić nie tylko komfort i bezpieczeństwo jazdy ale jest również piekielnie ważna od strony poszerzenia, powiększenia potencjału gospodarczego i turystycznego Polski północno-wschodniej - mówił Rafał Weber, wiceminister infrastruktury podczas otwarcia drugiej jezdni obwodnicy Szczuczyna. W piątek przed godziną 10. pierwsi kierowcy pojechali pierwszym z łomżyńskich odcinków drogi ekspresowej S61.
Obwodnica Szczuczyna znajduje się niemal w samym środku drogi ekspresowej S61. Na północ od te niej zaczynają się odcinki „ełckie” w województwie warmińsko-mazurski, a na południe „łomżyńskie”. Sam obwodnica ma ok. 7 km długości i kontrakt na jej „ueskpresowienie” był najtańszym – zaledwie 75 mln zł - ze wszystkich 13 na które podzielono realizację Via Baltica.
Mimo to, i pomimo ograniczeń związanych z koronawirusem, na otwarcie drugiej jezdni obwodnicy Szczuczyna przyjechało kilkadziesiąt osób. Było m.in. trzech posłów, senator, marszałek i wicemarszałek województwa, wicewojewoda podlaski. Tym razem nie było oficjalnego przecięcia wstęgi, więc goście nie ustawili się jak zwykle na całej szerokości jezdni z nożyczkami, ale mogli przemówić...
- W tej chwili Polska jest piątym krajem w Europie pod względem długości dróg szybkiego ruchu, ale dzięki temu, że w budowie są setki kilometrów, dzięki temu, że w tym roku i w kolejnych latach będziemy je oddawać do użytku, sieć dróg szybkiego ruchu w Polsce będzie powiększana praktycznie można powiedzieć z dnia na dzień – mówi wiceminister Rafał Weber. - Chciałbym zapewnić, w imieniu pana ministra Andrzeja Adamczyka, ministra infrastruktury, że kolejne odcinki Via Baltica będą sukcesywnie otwierane. Takim rokiem, w którym będziemy otwierać ich najwięcej będzie rok 2021. Natomiast cała trasę Via Baltica od Ostrowi Mazowieckiej do granicy z Litwą chcemy otworzyć w roku 2023, czyli jeszcze w tej kadencji rządu Prawa i Sprawiedliwości.
Przed wpuszczeniem samochodów na nową jezdnię przemawiali także inni goście m.in. wicewojewoda podlaski Marcin Sekściński i marszałek województwa Artur Kosicki.
Senator Marek Komorowski mówił m.in., że to jest droga ważna również dla Europy, bo ma połączyć kraj nadbałtyckie z Unią Europejską.
Poseł Lech Kołakowski przypominał, że pierwszą interpelację w sprawie jej budowy napisał, gdy tylko po raz pierwszy został wybrany do Sejmu w 2006 roku. Mówił, że Via Baltica „jest to droga rozwoju” i dziękował przede wszystkim ministrowi Adamczykowi, za jego osobiste zaangażowanie w realizację S61.
- To dzięki niemu ta droga tak szybko powstaje – mówił poseł Kołakowski.
Poseł Kazimierz Gwiazdowski podkreślał, że „to jest mówi powiat grajewski” i przypominał, że jeszcze 4 lata temu, gdy premier Beata Szydło zapowiadała budowę drogi, nie wszyscy wierzyli, że ta droga będzie budowana.
- Czekamy na ten dzień, kiedy będzie można uznać, że cywilizacja, ta europejska, nowoczesna cywilizacja, przybliżyła się realnie do północno-wschodniej Polski, a północno-wschodnia Polska przybliżyła się do Europy – mówił poseł Jarosław Zieliński wskazując, że ten dzień nastąpi, gdy cała Via Baltica zostanie zbudowana.
- Ja chcę powiedzieć w imieniu mieszkańców jedną rzecz – mówi Artur Kuczyński, burmistrz Szczuczyna. - Pierwsza nitka obwodnicy Szczuczyna była wyrazem troski o bezpieczeństwo mieszkańców, przede wszystkim. Druga nitka, druga jezdnia, którą tu dzisiaj wspólnie otwieramy jest wyrazem szansy na rozwój tego terenu. I my jako społeczeństwo Szczuczyna staramy się ją wykorzystać. Stojąc dziś przed państwem chciałem powiedzieć tylko jedno słowo - dziękuję. Naprawdę został zrobiony kawał dobrej roboty – dodawał burmistrz Kuczyński.
Wojciech Borzuchowski, dyrektor oddziału GDDKiA w Białymstoku, który realizuje 10 z 13 odcinków Via Baltica, przypominał, że obwodnicy Szczuczyna jest trzecim oddawanym do użytku ekspresowym odcinkiem S61. Budowa całej drogi pochłonie około 6 miliardów złotych. Około połowa tej kwoty to unijna dotacja. Północne odcinki wraz z obwodnica Szczuczyna dofinansowywane są z zarządzanego przez Komisje Europejska instrumentu finansowego „Łącząc Europę”, a łomżyńskie z środków z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Rozwój.