17.04.2020 Zdrowo się odżywiamy
Witamy Kochani w piątek. Zapraszamy na dzisiejsze zajęcia oraz zabawy o zdrowiu.
W tym tygodniu realizujemy tematykę zdrowie i zdrowy tryb życia. Aby być zdrowym i nie dać się wirusom należy stosować higienę osobistą, często myć ręce wodą z mydłem oraz codziennie ćwiczyć przynajmniej od pół godziny do godziny solidnego treningu. Także ważnym aspektem zdrowego trybu życia jest właściwa dieta oraz odpowiednie odżywianie złożone z pełnowartościowych dań bogatych w witaminy i minerały.
1. Rozgrzewka przy piosence ,,Jarzynowa gimnastyka”
https://www.youtube.com/watch?v=oD_4YBKMKFs
2. ,,Witaminowe abecadło” – słuchanie wiersza S. Karaszewskiego.
Posłuchajcie wierszyka czytanego przez waszego rodzica.
,,Witaminowe abecadło”
Oczy, gardło, włosy, kości
zdrowe są, gdy A w nich gości.
A – w marchewce, pomidorze,
w maśle, mleku też być może.
B – bądź bystry, zwinny, żwawy
do nauki i zabawy.
W drożdżach, ziarnach i orzeszkach,
w serach, jajkach B też mieszka.
Naturalne witaminy lubią chłopcy i dziewczyny,
bo najlepsze witaminy to owoce i jarzyny.
C – to coś na przeziębienie
i na lepsze ran gojenie.
C – porzeczka i cytryna,
świeży owoc i jarzyna.
Zęby, kości lepiej rosną,
kiedy D dostaniesz wiosną.
Zjesz ją z rybą, jajkiem, mlekiem.
Na krzywicę D jest lekiem.
Naturalne witaminy lubią chłopcy i dziewczyny.
Mleko, mięso, jajka, sery,
w słońcu marsze i spacery.
3. Rozmowa na temat zdrowego odżywiania na podstawie wiersza. Omówienie ,,Piramidy zdrowia” (załącznik nr 1)
Porozmawiajcie z rodzicami na temat zdrowia, obejrzyjcie piramidę zdrowia, porozmawiajcie z rodzicami czego można jeść dużo w ciągu dnia, a co trzeba ograniczać.
4. ,,Witaminki, witaminki” – zabawa muzyczno – ruchowa.
Posłuchajcie piosenki, tańczcie według własnego pomysłu, postarajcie się zapamiętać refren i go zaśpiewać.
https://www.youtube.com/watch?v=nYg5TJhjOEs&list=RDnYg5TJhjOEs&start_radio=1
5. ,,Witaminowe niespodzianki” – zagadki za pomocą zmysłu węchu oraz smaku.
Zabawa polega na zasłonięciu za pomocą szalika lub chustki oczu dziecka, natomiast rodzic przygotowuje na talerzyku kilka produktów, które dziecko musi rozpoznać za pomocą węchu oraz smaku. Następnie zamieniamy się rolami. Wygrywa osoba, która rozpoznała więcej produktów.
6. ,,Zdrowe – niezdrowe” – segregowanie produktów.
Przygotujcie kilka różnych produktów żywnościowych na stole oraz dwa talerze lub koszyczki z miną wesołą oraz smutną. Zadaniem dziecka jest posegregowanie produktów na zdrowe oraz nie zdrowe.
7. ,,Zdrowy jadłospis” – tworzenie menu na wybrany dzień.
Przygotujcie dużą kartkę papieru oraz długopis lub mazak. Rodzice zapisują propozycje dziecka na menu w wybranym dniu. Rodzic czuwa nad pomysłami dziecka, podpowiada oraz pilnuje aby posiłki były zdrowe i pełne witamin.
Jadłospis powinien składać się z 5 dań: I śniadanie, II śniadanie, obiad (zupa, drugie danie, kompot), podwieczorek, kolacja.
Propozycje jadłospisów oraz pomysły do stworzenia waszego indywidualnego:
https://bonavita.pl/zywienie-dzieci-w-wieku-przedszkolnym-sniadanie-obiad-kolacja-jadlospis
https://dziecisawazne.pl/zdrowy-przedszkolak-przykladowe-jadlospisy-przedszkolne-na-caly-rok/
Czekamy na zdjęcia z waszym jadłospisem lub ze zdrowym daniem przygotowanym przez dziecko we współpracy z rodzicem.
Pamiętajcie, aby jeść dużo owoców oraz warzyw, a także pić wodę niegazowaną.
Pozdrawiamy.
Pani Iza i Pani Basia