Konsultacje Społeczne w sprawie... kolei przez środek Łomży
Rządowa spółka Centralny Port Komunikacyjny, udostępniła formularze do zgłaszania uwag do przedstawionego pod koniec stycznia dokumentu „Strategiczne Studium Lokalizacyjne Inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego (SSL)”. W dokumencie zaprezentowano m.in. nowe odcinki linii kolejowych - dla których określono korytarze przebiegu. Jedna z nich ma przebiegać przez środek Łomży. Wnioski i uwagi do dokumentu, także w zakresie przebiegu korytarzy kolejowych, można zgłaszać do 10 marca 2020 r. W konsultacjach może wziąć udział każdy. Władze miasta zapewniają, że zgłoszą swoje uwagi, ale póki co jeszcze nie wiedzą co o tym sądzić. Dopiero teraz mają się odbywać „wewnętrzne, robocze spotkania mające na celu wypracowanie odpowiedniego stanowiska”, choć prezydent wiedzę o zamiarach poprowadzenia kolei przez środek Łomży powinien mieć od połowy września ubiegłego roku. Wówczas w Białymstoku odbyły się Regionalne Konsultacje Strategiczne CPK, na których zaprezentowano mapy z wyrysowanym przebiegiem linii przez Łomżę. - Prezydent osobiście nie uczestniczył w tym spotkaniu, byli na nim przedstawiciele ratusza – podaje Łukasz Czech z Urzędu Miejskiego.
Strategiczne Studium Lokalizacyjne Centralnego Portu Komunikacyjnego (SSL) opublikowano w ostatnich dniach stycznia. Obejmuje ponad 1 600 km nowych linii, wchodzących w skład 12 szlaków, z których 10 podstawowych to tzw. szprychy łączące poszczególne regiony kraju z CPK i Warszawą. Wewnątrz każdego z przedstawionych korytarzy linii kolejowych zaprezentowane są warianty przebiegu danej linii. Wśród nowych linii kolejowych jest także linia do Łomży. Przez miasto ma przebiegać linia kolejowa nr 29. Dziś biegnie ona do Ostrołęki, ale w ramach CPK ma być przedłużona przez Łomżę i Kolno do Pisza, Orzysza i Giżycka. To jedna z linii korytarza („szprychy”) nr 3. Zarówno na południe jak i na północ od Łomży nowa linia kolejowa ma po kilka możliwych przebiegów. W mieście wszystkie prowadzą tym samym szlakiem – po obecnym torowisku do ul. gen. Władysława Sikorskiego, przekraczają ją i dalej prowadzą terenami dawnej rezerwy kolejowej wzdłuż ul. Romana Dmowskiego i Kaktusowej, przecinają ul. Wojska Polskiego przy bloku nr 31., po czym wzdłuż ul. Adama Chętnika prowadzą do ul. Nowogrodzkiej, a po jej pokonaniu biegną na północ, przecinając Groblę Jednaczewską i przechodząc przez Narew pomiędzy Piątnicą a Czarnocinem. Dalej w kierunku Kolna nowa linia kolejowa ma znowu trzy możliwe warianty.
CPK zaznacza, że przedstawiony dokument SSL nie obejmuje aspektów ekonomicznych poszczególnych przedsięwzięć, terminów ich realizacji ani nakładów. Szczegółowe analizy w tym zakresie wykonywane będą w ramach opracowań koncepcyjnych dla poszczególnych inwestycji.
W poniedziałek spółka ogłosiła rozpoczęcie konsultacji społecznych. Uwagi i wnioski do projektu dokumentu pn. „Strategiczne Studium Lokalizacyjne Inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego” można zgłaszać do 10 marca 2020 r. włącznie za pośrednictwem formularzy na stronie internetowej CPK (www.cpk.pl)
Na razie nie wiadomo jakie jest stanowisko władz miasta wobec przedstawionego w SSL przebiegu linii kolejowej przez środek Łomży. O tym, że nowa linia kolejowa tam miałaby zostać poprowadzona prezydent miasta wie, a przynajmniej powinien wiedzieć, od września 2019 r. Wówczas w Białymstoku odbyły się Regionalne Konsultacje Strategiczne CPK. W prezentowanych tam dokumentach nowa linia kolejowa nr 29 prowadzona jest przez środek Łomży. Okazuje się, że prezydenta na tym spotkaniu nie było, ale Łukasz Czech z ratusza przekazuje, że „byli na nim przedstawiciele ratusza”. Choć minęło ponad cztery miesiące dopiero teraz, po nagłośnieniu przez nas zamiarów kolejarzy i ogłoszeniu przez CPK konsultacji społecznych w ratuszu zaczną się zastanawiać. Czech przekazuje, że po dokładnym zapoznaniu się z dokumentem (SSL) władze Łomży zgłoszą do niego swoje uwagi.
- W tej sprawie zaplanowane zostały wewnętrzne, robocze spotkania mające na celu wypracowanie odpowiedniego stanowiska. W szczególności analizowany jest przebieg linii kolejowej, nie tylko pod kątem stwarzanych szans, ale również zagrożeń, jakie ona niesie, głównie w bezpośrednim sąsiedztwie zabudowy mieszkaniowej oraz technicznych możliwości minimalizacji ewentualnych negatywnych zjawisk – napisał Łukasz Czech z ratusza.
Miejski urzędnik twierdzi, że Prezydent Łomży wielokrotnie występował do władz województwa, spółki PKP i Rządu RP odnośnie modernizacji linii kolejowej do Łomży. Poinformował także, że „jeszcze w tym miesiącu planowane jest spotkanie w Ministerstwie Infrastruktury właśnie w sprawie kolei”.