Dokończą nam Via Baltica
- Odcinek Suwałki - Budzisko ma być gotowy jesienią 2022 r., a fragment od węzła Podborze do Śniadowa - w III kwartale 2023 r. - podaje Rafał Malinowski, rzecznik białostockiego oddziału GDDKiA, w którym w środę podpisano nowe umowy na dwa ostatnie odcinki Via Baltica. - Oba odcinki S61 mają istotne znaczenie - łączą polską część szlaku Via Baltica z Litwą (Suwałki - Budzisko) oraz dwie drogi ekspresowe - S61 z S8 (Podborze – Śniadowo) – mówi Malinowski dodając, że oba mają ok. 40 km długości, a za ich zaprojektowanie i budowę GDDKiA ma zapłacić ok. 1,8 miliarda złotych.
Droga ekspresowa S61 połączy Ostrów Mazowiecką przez Łomżę, Ełk i Suwałki z polsko-litewskim przejściem granicznym w Budzisku. Łączna długość przyszłej S61 to prawie 210 km. Do tej pory wybudowano dwa jej odcinki o łącznej długości ok. 25,5 km. To fragment obwodnicy Augustowa zbudowanej w latach 2011-2014 i obwodnica Suwałk oddana w ubiegłym roku.
Pięć kolejnych odcinków ekspresówki, o łącznej długości 78 km, jest teraz w budowie. To trzy odcinki łomżyńskie: węzeł „Śniadowo” – węzeł „Łomża Południe”, węzeł „Kolno” - Stawiski, Stawiski - Szczuczyn, druga jezdnia obwodnicy Szczuczyna, oraz odcinek węzeł „Wysokie” – węzeł „Raczki”, gdzie zaczyna się obwodnica Augustowa. Drogowcy podają, że wiosną tego roku planowane jest oddanie kierowcom II jezdni obwodnicy Szczuczyna, a pozostałe powinny być gotowe na początku 2021 roku.
Dla cztery innych odcinków S61, o długości ok. 66 km, trwają postępowania zmierzające do wydania decyzji ZRID, pozwalającej na rozpoczęcie prac budowlanych. To dwa odcinki obwodnicy Łomży: węzeł „Łomża Południe” - węzeł „Łomża Zachód”, oraz węzeł „Łomża Zachód” - węzeł „Kolno” oraz dwa ełckie fragmenty: Szczuczyn - „Ełk Południe” oraz „Ełk Południe” - „Wysokie”.
Podpisanie w środę kontraktów na dokończenie projektowania i budowy dwóch ostatnich odcinków S61 („Podborze” - „Śniadowo”, Suwałki - Budzisko) oznacza, że one także ponownie znalazły się w realizacji.
To są drugie umowy na oba odcinki Via Baltica. Z uprzednio wybranymi wykonawcami GDDKiA odstąpiła od umów uznając ich za „niesolidnych”. Nowy wybrała w przetargu zobowiązując się zapłacić im po kilkaset milionów złotych więcej niż poprzednikom.
Nowym wykonawcą odcinka Suwałki – Budzisko został firma Budimex. Odcinek będzie miał 24,157 km długości, dwie jezdnie po dwa pasy ruchu z nawierzchnią z betonu cementowego.
W ramach inwestycji powstaną 33 obiekty inżynierskie, dwa węzły: Suwałki Północ i Szypliszki oraz dwa MOP-y (miejsca obsługi podróżujących) kategorii I: Budzisko Wschód i Budzisko Zachód. Wartość podpisanego kontraktu to 1 miliard 37 milionów złotych. Budowa tego odcinka Via Baltica jest dofinansowana z unijnego programu Łącząc Europę (ang. Connecting Europe Facility – CEF), a zakończenie robót planowane jest na jesień 2022 roku.
Odcinek S61, od węzła „Podborze” (z węzłem) do węzła „Śniadowo” (bez węzła), ma długość 19,463 km, a inwestycja obejmie dodatkowo przebudowę ok. 3 km istniejącej S8.
- Nowy wykonawca sprecyzuje rodzaj nawierzchni na etapie projektu budowlanego – podaje Rafał Malinowski.
Kontrakt na realizację zadania otrzymała firma Polaqua, która buduje już sąsiedni odcinek Via Baltica od węzła „Śniadowo” do węzła „Łomża Południe” (bez węzła). Wartość obecnej umowy to blisko 750 mln zł. W ramach inwestycji powstaną 32 obiekty inżynierskie, w tym cztery mosty, 22 wiadukty drogowe i sześć przejść dla zwierząt, a także dwa węzły drogowe (Podborze i Komorowo). Zakończenie robót planowane jest na III kwartał 2023 r. - podaje GDDKiA wskazując, że zadanie także jest dofinansowane z środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.
Ten odcinek S61 – zgodnie z obecnym harmonogramem – byłby ostatni oddawany do użytku odcinkiem ekspresowej Via Baltica.