Poseł Kołakowski proponuje przebieg „szprychy” kolejowej przez Łomżę
Około 1,6 tys. km nowych linii kolejowych ma powstać do obsługi Centralnego Portu Komunikacyjnego. Mają one stworzyć pajęczynę nowych linii prowadzących z dziesięciu kierunków do Centralnego Portu Komunikacyjnego i Warszawy. Jedna z tzw. szprych wyrysowana jest przez Łomżę wynika z komunikatu opublikowanego w poniedziałek przez spółkę CPK. Poseł Lech Kołakowski wyrysował, którędy nowa linia kolejowa mogłaby przebiegać, aby jak najbliżej zbliżyć się do granic miasta. - To jest wielka szansa, którą musimy wykorzystać – mówi poseł Kołakowski dodając, że proponowany przebieg linii kolejowej konsultował z kolejarzami, geodetami i specjalistami od ochrony środowiska.
Centralny Port Komunikacyjny - według rządu - ma być najważniejszą polską inwestycją infrastrukturalną. Port ma być węzłem przesiadkowym zlokalizowanym między Warszawą i Łodzią; ma zintegrować transport lotniczy, kolejowy i drogowy. Zaprezentowane w poniedziałek przez CPK i Mikołaja Wilda, sekretarza Stanu w Ministerstwie Infrastruktury, ale jednocześnie pełnomocnika rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego, „10 szprych do lotniska”, wynikają z uzgodnień spółki CPK z PKP Polskimi Liniami Kolejowymi i Ministerstwem Infrastruktury. Z prezentowanych przy komunikacie map wynika, że linia (szprycha) kolejowa z Warszawy przez Ostrołękę, Łomżę, Pisz i Giżycko ma nr 3, taki sam jak Rail Baltica od Warszawy przez Białystok, Ełk do Suwałk.
Linie mają budować i modernizować dwie spółki: kolejowa PKP PLK i nowa powołana przez CPK, która ma zająć się budową nowych linii. Odcinek Ostrołęka – Łomża – Pisz – Giżycko miałby być budowany przez nową spółkę powołaną przez CPK.
Zapowiedziano także, że w maju ma być gotowy Program Wieloletni Centralny Port Komunikacyjny. Dokument będzie zawierał między innymi szczegóły inwestycji kolejowych w ramach Programu CPK.
Kolej Warszawsko-Mazurska przez Łomżę
- Nowa relacja kolejowa jest niezmiernie ważna z punktu widzenia prowadzonej polityki transportowej Rządu RP, gdyż ma za zadanie wypełnienie „białych plam” komunikacyjnych na mapie Polski, zapewniając skomunikowanie CPK i Warszawy z Mazurami – napisał poseł Kołakowski w interpelacji do Ministra Infrastruktury Andrzeja Adamczyka, w której zaproponował możliwy przebieg nowej linii kolejowej przez Łomżę.
Przypominał, że w ubiegłym roku wnioskował o przesunięcie jak najbliżej Łomży linii kolejowej na Mazury zapisanej w rządowej „Koncepcji przygotowania i realizacji inwestycji Port Solidarność - Centralny Port Komunikacyjny dla Rzeczypospolitej Polskiej”. Ten pomysł zyskał przychylność rządzących i na najnowszych koncepcjach linia kolejowa przebiega już przez Łomżę. Łącznie ma około 122 km długości. Miałaby przebiegać po starym torze na odcinku od Warszawy przez Tłuszcz, Wyszków do Ostrołęki, a dalej przez Łomżę, Kolno, Pisz, Orzysz do Giżycka po nowym torowisku. Szczegółowy jego przebieg ma określić Studium Wykonalności, które trzeba będzie opracować.
Dworzec Łomża w Sierzputach?
- Proponuję przyjąć do analizy przebieg linii kolejowej, której wybór, w ocenie mojej i społeczności lokalnych, będzie najbardziej uzasadniony i optymalny zarówno ekonomicznie, jak i społecznie – czytamy w interpelacji. - Przedstawiony przebieg linii kolejowej maksymalnie eliminuje potencjalne kolizje z obszarami cennymi przyrodniczo, w tym szczególnie z obszarami Natura 2000, co ma ogromne znaczenie m.in. w kontekście pozyskania finansowania z funduszy unijnych. Ponadto z niewielkimi wyjątkami, gdzie wykorzystane zostaną istniejące linie kolejowe (tylko na terenie miast Pisz i Orzysz), przebieg linii kolejowej został zaplanowany tak, aby jego realizacja przebiegała po terenach niezabudowanych. Jest to w zdecydowanej większości własność Skarbu Państwa, co ma ogromne znaczenie z punktu widzenia projekcji finansowej inwestycji – uzasadnia poseł z Łomży.
Według jego propozycji kolej do miasta nie wjedzie, ale zbliża się do Łomży od strony zachodniej. W okolicach Sierzput Młodych, w odległości ok. 3 km od granic administracyjnych miasta i w pobliżu węzła drogowego na skrzyżowaniu Via Baltica i drogi krajowej Łomża – Ostrołęka poseł proponuje zlokalizować Dworzec Kolejowy Łomża.
- Na odcinku od Sierzput przez Kupiski i Narew do Pęzy linia kolejowa przebiegałby równoległe do obwodnicy Łomży, ale jej by nie przecinała, ze względu na koszty, ale też nie ma takiej potrzeby – tłumaczył poseł Kołakowski podkreślając, że jest to blisko od obecnym granic administracyjnych miasta Łomża, które w przyszłości mogłoby powiększyć się o obszary do obwodnicy i linii kolejowej.
Poseł Kołakowski uzasadniania, że to powoduje, iż przebieg całej linii kolejowej na odcinku Ostrołęka - Giżycko daje najbardziej optymalny efekt sieciowy inwestycji (najkrótszy czas przejazdu). Ponadto taki przebieg powoduje, iż maksymalizuje się potok pasażerski, bez niepotrzebnego spowalniania prędkości przejazdowej pociągów.
Do interpelacji poseł Kołakowski załączył mapy z proponowanym przebiegiem nowej linii kolejowej od Ostrołęki przez Łomżę, Kolno, Pisz do Giżycka.
Odcinek 1: Ostrołęka - Łomża
Proponuje się, aby od Rzekunia (Ostrołęki) nowa linia przez ok. 7 km biegła śladem istniejącej linii kolejowej nr 36 Ostrołęka-Łapy. Początek nowej linii kolejowej proponuje się zlokalizować na wysokości miejscowości Kurpie Dworskie. Dalej linia prowadzi w okolicach miejscowości Tarnowo. W okolicach miejscowości Sierzputy Stare linia kolejowa będzie przecinała drogę nr 61 i będzie dochodziła do projektowanej (w fazie realizacji) drogi ekspresowej S61 tzw. Via Baltica.
W tym miejscu w okolicach miejscowości Sierzputy Młode proponuje się zlokalizować Dworzec Kolejowy Łomża. Odległość Łomży od dworca kolejowego wyniesie ok. 3 km do rogatek miasta i około 7 km do centrum Łomży. Taka lokalizacja dworca kolejowego będzie wysoce zadowalająca zarówno z punktu widzenia możliwie najkrótszego przebiegu nowej linii kolejowej, jak i mieszkańców zarówno Łomży i okolic. Dworzec Kolejowy Łomża pełnił będzie rolę centrum przesiadkowego, gdyż w pobliżu zlokalizowany będzie węzeł drogi ekspresowej S61 tzw. Via Baltica.
Odcinek 2: Łomża - Kolno
Na odcinku od miejscowości Sierzputy Stare do miejscowości Pęza linia kolejowa będzie przebiegała równolegle do przebiegu nowej drogi ekspresowej S61 (obwodnica Łomży). Wariant ten, z przejściem przez rzekę Narew został uznany za najmniej szkodliwy z punktu widzenia uwarunkowań środowiskowych.
Następnie linia kolejowa na wysokość miejscowości Pęza będzie odbijała w kierunku miejscowości Mały Płock, przecinając drogę krajową nr 63 i omijając Mały Płock w odległości ok. 4 km od strony wschodniej. Dalej linia będzie przebiegała wzdłuż dk 63 dochodząc do 5 km na wschód od Kolna.