Via Baltica prawie w komplecie
Olsztyński oddział GDDKiA podpisał w poniedziałek umowę na budowę ok. 23 km dwujezdniowego odcinka drogi ekspresowej S61 ze Szczuczyna do Ełku. Za 700 mln zł ma ją zrealizować konsorcjum austriackiej firmy PORR i Unibep z Bielska Podlaskiego. To trzeci z ełckich odcinków Via Baltica i ostatni ze zlecanych do realizacji na trasie z Łomży w kierunku Litwy. Wcześniej podpisano umowy na odcinki Via Baltica z Łomży od Ostrowi Mazowieckiej i jedynym brakującym dziś fragmentem pozostaje... obwodnica Łomża.
Ełcki fragment Via Baltica od Szczuczyna do Raczek ma łącznie 66 km długości. Zadanie podzielono na trzy części: Szczuczyn – Ełk, Ełk – Wysokie, Wysokie – Raczki. Przetarg ogłoszono w kwietniu 2016 roku, ale oferty firm składały dopiero w listopadzie 2017 roku.
Na początku lipca podpisano umowę na odcinek Wysokie – Raczki. Ok. 20 km drogi ma zbudować BUDIMEX za 484 mln zł. Droga ma być gotowa w połowie 2021 roku. W połowie lipca podpisano umowę na 23 km Via Baltica z Ełku do węzła Wysokie. Konsorcjum, którego liderem jest TRAKCJA PRKI, za zaplanowanie i zbudowanie drogi ma otrzymać ok. 686 mln zł, a prace powinny być ukończone w III kw. 2021 r. Dziś podpisano umowę na odcinek Szczuczyn – Ełk. Ma 23 km długości i po tym jak z realizacja zadania wycofały się tańsze Polaqua i Budimex, za 700 mln zł zbuduje go konsorcjum austriackiej firmy PORR i Unibep z Bielska Podlaskiego. Także ten odcinek Via Baltica powinien być ukończony jesienią 2021 roku.
To ostatni ze zlecanych do realizacji odcinków drogi ekspresowej S61 na północ od Łomży. W 2014 roku oddano do użytku pierwszy fragment Via Baltica, czyli 13 km ekspresowej drogi Raczki – obw. Suwałk. Wiosną przyszłego roku powinna być ukończona obwodnica Suwałk o długości ok. 13 km, a w połowie w 2020 roku odcinek Suwałki – Budzisko o długości ok. 24 km.
W tym samym roku drogowcy mają oddawać aż sześć odcinków Via Baltica. To:
- od Ostrowi Mazowieckiej (węzeł Podborze) – do okolic wsi Tyszki Nadbory (węzeł Śniadowo), o długość ok. 19,5 km (RUBAU POLSKA i CONSTRUCCIONES RUBAU Hiszpania, wartość ok. 479 mln zł)
- od węzła Śniadowo – do węzła Łomża Południe w okolicy Konarzyc, długość ok. 17 km (POLAQUA, wartość ok. 380 mln zł).
- od węzła Łomża Południe – do węzła Łomża Zachód (w okolicy wsi Sierzputy) – długość 7,2 km (MOTA ENGIL Central Europe, wartość ok. 218 mln zł)
- od Kisielnicy (węzeł Kolno) do Stawisk o długości ok. 16,5 km (STRABAG, wartość ok. 288 mln zł)
- ze Stawisk do Szczuczyna, ok. 18 km (BUDIMEX, wartość ok. 342 mln zł).
- druga jezdnia obwodnicy Szczuczyna - ok. 6,6 km (POLAQUA, wartość ok. 75 mln zł)