Przejdź do treści Przejdź do menu
piątek, 07 sierpnia 2020 napisz DONOS@

Włosi wygrali przetarg na obwodnicę Łomży i się odwołali od wyniku

Główne zdjęcie
Fragment obwodnicy Łomży na który trwa wybór wykonawcy

To może brzmieć jak żart, ale nim nie jest. Włoska firma Impresa Pizzarotti, której oferta dwa razy została uznana za najkorzystniejszą w przetargu na realizację tzw. „zadania nr 4” drogi ekspresowej S61, czyli zaplanowanie i zbudowanie 13 km ekspresowej obwodnicy Łomży od węzła „Łomża Zachód” w okolicach Sierzput do znajdującego się w okolicy Kisielnicy węzeł „Kolno”, zaskarżyła do Krajowej Izby Odwoławczej, postanowienie GDDKiA, o tym że to ich oferta jest najkorzystniejsza. 15 marca mijał czas w którym można było wnieść odwołania od drugiego postanowienia GDDKiA. Z naszych informacji wynika, że odwołać się miała tylko Impresa Pizzarotti. Potwierdza to Rafał Malinowski, rzecznik białostockiego oddziału GDDKiA. - To pierwszy taki przypadek w historii mojej pracy w GDDKiA - mówi.

Przetarg na realizację obwodnicy Łomży w ciągu Via Baltica ogłoszono pod koniec marca ubiegłego roku. Były to tzw. zadania nr 3 i nr 4  drogi ekspresowej S61 Ostrów Mazowiecka – Szczuczyn. W przypadku zadania nr 3 od węzła „Łomża Południe” do węzła „Łomża Zachód” (ok. 7 km ekspresówki i 9 km łącznika DK 63 w kierunku Zambrowa) umowę na zaprojektowanie i zbudowanie drogi GDDKiA podpisała w grudniu 2017 roku z firmą Mota-Engil, która otrzyma za to ponad 218 milionów złotych. Ta część obwodnicy Łomży powinna być gotowa jeszcze w 2020 roku. 

W przypadku zadania nr 4, które jest kluczowe na całej Via Baltica dotyczy budowy niemal 13 km ekspresówki wraz z nowym mostem przez Narew, sytuacja się znacząco skomplikowała.  O zlecenie w ubiegłym roku ubiegało się 11 firm i konsorcjów. Po raz pierwszy wybór najkorzystniejszej oferty GDDKiA dokonała 12 grudnia 2017 r. Za najkorzystniejszą uznała ofertę firmy Impresa Pizzarotti. Była to najtańsza z ofert 442,8 mln zł, czyli zaledwie 46% kwoty (ponad 960 mln zł) jaką na realizację zadnia chciała przeznaczyć GDDKiA. 
Wybór zakwestionowało konsorcjum PORR S.A. wraz z Unibep S.A. Krajowa Izba Odwoławcza  11 stycznia 2018 r. uwzględniła odwołanie jedynie w zakresie zarzutu dotyczącego doświadczenia jednego z pracowników włoskiej firmy i nakazała GDDKiA dokonanie powtórnego badania i wyboru najkorzystniejszej oferty. GDDKiA 5 marca 2018 roku ponownie uznał ofertę  Impresa Pizzarotii za najkorzystniejszą, przy czym – jak zaznaczał Rafał Malinowski rzecznik białostockiej GDDKiA - wcześniej  wystąpił z zapytaniem i otrzymała pozytywną odpowiedź od ANAS S.p.A. Area Compartimentale Catania – Zamawiającego z Włoch, na rzecz którego Impresa Pizzarotii wykonywał odcinek Autostrady Katania- Syrakuzy, o podanie informacji dotyczących wykonanych robót wskazanych przez Impresa Pizzarotti & C. S.p.A w zakresie funkcji pełnionej przez osobę przewidzianą do pełnienia funkcji Kierownika Budowy.
Po ponownym wyborze najkorzystniejszej oferty było 10 dni na złożenie ewentualnych odwołań. Jak się okazuje wpłynęło tylko jedno - od firmy Impresa Pizzarotti. Na razie nie wiemy co jest formalnym powodem odwołania złożonego przez zwycięzcę przetargu.  Sprawa będzie musiała trafić do Krajowej Izby Odwoławczej i od jej rozstrzygnięcia będzie zależało nie tylko kto kluczowy fragment obwodnicy Łomży zbuduje, ale przede wszystkim kiedy ruszą prace.  

To kluczowa część obwodnicy Łomży i ale i całej Via Baltica. Odcinek 4  obejmuje budowę węzła „Łomża Zachód” w okolicach Sierzput na skrzyżowaniu Via Baltica z drogą krajową nr 61 w kierunku Ostrołęki, oraz niemal 13 km ekspresówki do znajdującego się w okolicy Kisielnicy węzeł „Kolno”. Na tym odcinku drogi zaplanowano dwa inne węzły: „Nowogród” pomiędzy Kupiskami Starymi a Nowymi, na przecięciu z drogą wojewódzka nr 645 do Nowogrodu, oraz „Łomża Północ” w okolicach wsi Pęza po północnej stronie Narwi, który ma umożliwić połączenie z ekspresówką drogi krajowej nr 64 do Jeżewa za pośrednictwem łącznika o długości ok. 7 km. Najważniejszym elementem będzie jednak nowy most nad Narwią i całą doliną rzeki. Ma on mieć długości 1206 metrów i będzie to najdłuższy most w tej części kraju. Poza nim powstaną jeszcze 3 inne mosty, 16 wiaduktów i 13 przejść dla zwierząt.

200724092216.png

 
 
4lomza.pl Regionalny Portal Copyright © Speed s.c. 2005r - 4too v.1.0

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę