Duże zainteresowanie obwodnicą Łomży
Osiem firm i konsorcjów rywalizuje o zlecenie z GDDKiA na zaprojektowanie i zbudowanie części obwodnicy Łomży od znajdującego się za Konarzycami węzła „Łomża Południe” do węzła „Łomża Zachód” w okolicach Sierzput (bez tego węzła). Ceny wahają się od 210 do 313 milionów złotych. Za te pieniądze ma powstać tylko nieco ponad 7 km ekspresówki, i ok. 9 km jednojezdniowego łącznika od węzła „Łomża Południe” do drogi w kierunku Zambrowa. Będzie tu w sumie 15 obiektów inżynierskich, z czego 6 na dk 63, oraz 1 przepust z funkcją przejścia dla zwierząt.
Cała obwodnica Łomży, która ma być częścią drogi ekspresowej S61 (Via Baltica), składa się z dwóch zadań i łącznie ma ok. 20 km ekspresówki i 16 km jednojezdniowych łączników zapewniających jej połączenie z drogami krajowymi nr 63 w kierunku Zambrowa i 64 w kierunku Jeżewa. Przetargi na ich zaprojektowanie i budowę GDDKiA ogłosiła pod koniec marca. Dziś otwarto oferty na tzw. „zadanie nr 3”, a otwarcie ofert na „zadanie nr 4” planowane jest na drugą połowę lipca.
Koperty z ofertami, które otwierano w czwartek w białostockiej siedzibie GDDKiA, dotyczyły zadania nr 3. drogi ekspresowej S-61 Ostrów Mazowiecka – Szczuczyn, odcinek: węzeł „Łomża Południe”(z węzłem) – węzeł „Łomża Zachód”(bez węzła), na długości około 7,186 km [S61] + DK 63 [GP] 8,907 km.
GDDKiA poinformowała, ze na realizację zadania przeznacza 283 mln 271 tys. 225 zł i tylko jedna z ośmiu złożonych ofert przewyższa tę kwotę. To oferta konsorcjum firm, którego liderem jest Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego, które za wykonanie zadania zażądało 313 mln 500 tys. zł. Najtańsza oferta z przetargu Konsorcjum Rabuau Polska jest o ponad sto milionów tańsza - 210 mln 581 tys. 42,18 zł.
Pozostałe oferty firm:
- Mota-Engil - 218 105 688,56
- Strabag - 230 278 850,94
- Budimex - 233 655 406,35
- Impresa Pizzarotti - 236 593 410,86
- Polaqua 243 597 907,53
- PORR + Unibep 251 658 000,00
Wyłoniony w przetargu wykonawca będzie miała 10 miesięcy na projektowanie drogi, kolejnych 5 miesięcy na uzyskanie Zezwolenia na realizację inwestycji drogowej i następne 16 miesięcy na rzeczywistą jej budowę. GDDKiA wymaga, aby prace projektowe i roboty budowlane wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie zostały ukończone w terminie nie krótszym niż 31 i nie dłuższym niż 37 miesięcy od daty zawarcia umowy.
- Wszyscy składający oferty zadeklarowali 31-miesięczny okres wykonania zadania od chwili podpisania umowy - mówi Rafał Malinowski, rzecznik białostockiego oddziału GDDKiA dodając, że wszyscy uczestnicy przedstawili też najkorzystniejsze kryteria pozacenowe - właściwości przeciwpoślizgowe nawierzchni czy te dotyczące jej równości podłużnej. - Po zbadaniu ofert i ich ocenie – w najkrótszym możliwym terminie - zostanie wybrana oferta najkorzystniejsza.
Z przekazywanych wcześniej informacji wynika, że GDDKiA oczekuje się, że do podpisania umów z wybranymi w przetargu wykonawcami obwodnicy Łomży dojdzie w I kwartale przyszłego roku. Obwodnica gotowa ma być w 2021 roku.