Pieniądze i Via Baltica do Łomży będą – zapewnia MIiB i GDDKiA
- Proszę przyjąć zapewnienie Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa, naszego ministra Andrzeja Adamczyka, że przedsięwzięcie jest priorytetem resortu i zadanie zostanie skierowane do realizacji w ramach posiadanych źródeł finansowania Krajowego Funduszu Drogowego i Programu Budowy Dróg Krajowych czyli w ramach 107 miliardów złotych – mówił Jarosław Waszkiewicz, dyrektor Departamentu Dróg Publicznych Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa, podczas posiedzenia poselskiego zespołu ds. budowy obwodnicy Łomży i S61. Obecna na nim Monika Milwicz, zastępca Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad, zapewniała że drogowcy do ogłaszania przetargów na łomżyńskie odcinki Via Baltica – według nowych wymogów prawa zamówień publicznych – będą gotowi w IV kwartale tego roku.
- Możemy zadeklarować IV kwartał jako moment ogłaszania przetargów – dodawała dopytywana dyr. Milwicz zapewniając: „w chwili obecnej ja nie wiedzę przeszkód, które miałyby stanąć żebyśmy nie zrealizowali tej drogi”.
- My również nie widzimy przeszkód w zapewnieniu finansowania – dodawał dyr. Waszkiewicz z MIiB.
Oboje przekonywali posłów i zaproszonych na posiedzenie zespołu samorządowców z Łomży i okolicy, że prace nad przygotowaniem do realizacji inwestycji budowy drogi ekspresowej S61 wraz z obwodnicą Łomży są intensywnie prowadzone.
Jerzy Doroszkiewicz, dyrektor białostockiego oddziału GDDKiA, która bezpośrednio przygotowuje przedsięwzięcie, przedstawiał harmonogramy kolejnych posiedzeń ZOPI i KOPI czyli Zespołu oceny przedsięwzięć inwestycyjnych w Białymstoku i Komisji oceny projektów inwestycyjnych w Warszawie. Posiedzenia ZOPI na trzy z sześciu odcinków, na jakie została podzielona droga ekspresowa S61 na odcinku Ostrów Mazowiecka – Szczuczyn, już się odbyły, a kolejne planowane jest w czwartek. W czerwcu mają odbyć się pierwsze posiedzenia KOPI. Według informacji Doroszkiewicza najpóźniej odbędą się posiedzenia w sprawie odcinka od Ostrowi Mazowieckiej po węzeł Śniadowo. ZOPI dla niego planowane jest na koniec czerwca.
- Na koniec III – początek IV kwartału powinniśmy mieć wszelkie dokumenty na przetargi zgodnie z nową ustawą – mówił Doroszkiewicz zaznaczając, że wówczas warunkiem do ogłaszania przetargów będzie zapewnienie finansowania.
- Nasz plan dla złożenia wniosku od finansowanie dla tego projektu to będzie najpewniej rok 2018, bo wtedy będziemy mieli już podpisane umowy z wykonawcami i wtedy będziemy mieli ponoszone wydatki, natomiast to nie wstrzymuje prac w żaden sposób, ani naszej gotowości do ogłaszania przetargu – tłumaczyła posłom Monika Milwicz, zastępca Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.
Jeśli złożone podczas posiedzenia zespołu zapewnienia ministerstwa i GDDKiA zostaną dotrzymane jest szansa, że cała droga Via Baltica, wraz z obwodnicą Łomży byłaby oddawana do użytku w latach 2020-2021.
Dodajmy, że parlamentarny Zespół ds. budowy obwodnicy Łomży i Drogi Ekspresowej S61 - Via Baltica został powołany pod koniec lutego. To jeden z posad stu zespół działających w Sejmie. W jego skład wchodzi 13 posłów. Celem powołania Zespołu jest monitoring przygotowania i realizacji budowy obwodnicy Łomży i drogi ekspresowej S61 (Via Baltica). Przewodniczącą zespołu jest poseł Bernadeta Krynicka, a wiceprzewodniczącymi: Lech Kołakowski, Kazimierz Gwiazdowski i Adam Andruszkiewicz.