Via Baltica „do realizacji”, ale nie nasze odcinki
Prawdopodobnie jeszcze w kwietniu zostaną ogłoszone przetargi na projektowanie i budowanie brakujących odcinków Via Baltica od Szczuczyna do granicy z Litwą w Budzisku. To odcinek wytyczanej także przez Łomżę drogi ekspresowej S61, który uzyskał współfinansowanie ze środków instrumentu UE „Łącząc Europę” (CEF). Jak przekazuje Elżbieta Kisil, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa, został on „już skierowany do realizacji”. Także Rafał Malinowski, rzecznik białostockiego oddziału GDDKiA podaje, że w przygotowaniu są przetargi na drugą jezdnię obwodnicy Szczuczyna oraz odcinek Suwałki – Budzisko. - Czekamy na zgodę Generalnego Dyrektora – mówi. Co z przetargami na pozostałe – tzw. łomżyńskie odcinki Via Baltica? Na razie nic nie wiadomo!
W kontekście Via Baltica w ministerstwie dopytywaliśmy o wyniki prowadzonego w ubiegłym roku w całym kraju Generalnego Pomiaru Ruchu i ich wpływ na zapowiadane zmiany w uchwalonym w ubiegłym roku rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.). W programie tym, do realizacji do 2021 roku, ujęta jest cała Via Baltica z obwodnicą Łomży. Pierwsze wyniki GPR 2015 dla dróg krajowych miały być dostępne po 31 marca 2016 r. Okazuje się, że ich nie ma, a jak odpowiada Elżbieta Kisil ostateczne i oficjalne wyniki powinny być znane we wrześniu 2016 r.
- Natężenie ruchu jest jednym z ważnych kryteriów branych pod uwagę przy wskazywaniu zasadności realizacji zadań inwestycyjnych – przekazuje rzeczniczka Ministerstwa. - Kluczowym czynnikiem mającym wpływ na możliwość realizacji robót budowlanych dla zaplanowanych inwestycji są dostępne na ten cel środki finansowe. Program, w jego obecnym kształcie, nie zapewnia finansowania realizacji wszystkich ujętych w nim przedsięwzięć. Limit wydatków dla nowych zadań inwestycyjnych został zatwierdzony na poziomie 107 mld zł, natomiast koszt wybudowania wszystkich nowych przedsięwzięć ujętych w dokumencie sięga prawie 200 mld zł. W związku z tym analizowane są możliwości racjonalizacji wydatków drogowych, umożliwiających realizację jak największej liczby wpisanych do Programu zadań.
Rzecznik zapewnia, że „realizacja drogi ekspresowej S61 (tzw. Via Baltica) jest jednym z priorytetów rządu”.
- Ważne jest dokończenie kluczowych ciągów dróg ekspresowych i autostrad. Ważna jest również poprawa dostępu do nowoczesnej infrastruktury drogowej dla wszystkich regionów, w tym szczególnie Polski Wschodniej – przekazuje Elżbieta Kisil, zaznaczając, że o tym jak ta droga jest ważna świadczy fakt, że „do realizacji został już skierowany znaczący odcinek S61 od granicy do Szczuczyna, który uzyskał współfinansowanie ze środków instrumentu UE „Łącząc Europę” (CEF)”.
Droga „do realizacji”
Skierowanie „do realizacji” oznacza ogłaszanie przetargów na wyłonienie wykonawców, którzy zaprojektują i zbudują drogę. Przetargi będą ogłaszać oddziały Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Białymstoku i Olsztynie (na odcinek od obwodnicy Szczuczyna po zbudowaną już obwodnicę Augustowa).
- W kwestii przetargów na S61 Szczuczyn – Budzisko, w przygotowaniu przez oddział w Białymstoku są dwa – na drugą jezdnię obwodnicy Szczuczyna oraz odcinek Suwałki – Budzisko – odpowiada Rafał Malinowski rzecznik białostockiego oddziału GDDKiA. - Czekamy na zgodę Generalnego Dyrektora – dodaje, a dopytywany o to czy ogłoszenia będą jeszcze w kwietniu? - mówi: „nie potwierdzam i nie zaprzeczam…”
Dodajmy, że GDDKiA jesienią ubiegłego roku wybrała już wykonawcę – firmę Budimex – która ma przeprojektować i zbudować, najpóźniej za 3 lata, obwodnicę Suwałk także stanowiącą części Via Baltica.
Co z przetargami na pozostałe – tzw. łomżyńskie odcinki Via Baltica? W ministerstwie, ani w GDDKiA nikt na ten temat nic nie mówi.