Via Baltica przez Łomżę - rząd nie ma pieniędzy
W najbliższych trzech - czterech miesiącach na pewno nie będą ogłaszane przetargi na poszczególne odcinki Via Baltica od Ostrowi Mazowieckiej przez obwodnicę Łomży po Szczuczyn. W tym roku też raczej nie – mówił Jerzy Szmit wiceminister infrastruktury i budownictwa odpowiedzialny za transport drogowy i budowę dróg. - Realnie, to raczej przyszły rok mogły być tym, który będzie otwierał te następne kroki w tym procesie – dodawał pytany kiedy ruszy budowa Via Baltica, dodając, że podstawowym mankamentem jest brak środków. - Na pewno taka wola jest – zapewniał Szmit w Łomży.
Jerzy Szmit jest jednym z polityków PiS, którzy przyjechali na wyjazdowe posiedzeniu klubu parlamentarnego PiS w Łomży. Rano był w parku Przemysłowym Łomża, gdzie miał spotkać się z przedsiębiorcami i samorządowcami. Na spotkanie przyszło czterech przedsiębiorców, czterech pracowników ratusza z wiceprezydentem Andrzejem Garlickim, trzech radnych miejskich, kilku pracowników PPŁ i dziennikarze.
Wiceminister Szmit mówił, że wykluczenie komunikacyjne Polski północno-wschodniej jest od wielu wielu lat. Podkreślał, że poprzednia ekipa rządząca w kraju przez 8 lat „robiła wiele, aby to zapóźnienie nadal trwało” i na to z dokumentów, które przeglądałem po objęciu urzędu jasno wynika – zapewniał wiceminister.
Zarzucił politykom PO, że w ostatnim czasie przed kampanią wyborczą do tworzonego nowego programu budowy dróg krajowych „dopisywano bez opamiętania i bez zapewnienia środków”.
Mówił także, że drogi w Polsce budowane są zbyt drogo, dlatego podjęto działania, aby te koszty obniżyć i jak mówił już są pierwsze wnioski.
- Jestem przekonany, że będziemy mogli obniżyć koszty budowy dróg, a więc zabudować ich więcej – mówił wiceminister Szmit.
Via Baltica - „taka wola jest, ale...”
Pytany przez nas przed otwartym spotkaniem o plany budowy Via Baltica wiceminister Szmit mówił, że „dobrą wiadomością” jest ta, że udało się pozyskać dofinansowanie z Komisji Europejskiej z program Łącząc Europę na budowę odcinka Szczuczyn – granica z Litwą.
- Jeśli na północy udało nam się uwolnić trochę środków, to będzie łatwiej wpisać (pozostały odcinek - dop. red.) do programu w następnych latach – dodawał wiceminister zapewniając, że trwa opracowywanie szacunków na ile rząd stać i w jakich terminach będzie można poszczególne odcinki uruchamiać. - W planie Via Baltica jest, szukamy pieniędzy na dokończenie budowy – mówił.
Pytany wprost, czy w najbliższych miesiącach GDDKiA będzie mogła ogłaszać – zgodnie z planami – przetargi na tę drogę w systemie projektuj i buduj wiceminister odpowiadał, że „w najbliższych 3 – 4 miesiącach na pewno nie”.
- Nie ma zapewnionego finansowania. Muszę odpowiedzieć jednoznacznie, że w tym okresie nie będzie ogłaszanych przetargów – mówił.
Pytany czy w tym roku jest szansa na ogłoszenie takich przetargów odpowiadał, że „realnie, to raczej przyszły rok mogły być tym, który będzie otwierał te następne kroki w tym procesie”.
Także podczas otwartego spotkania wiceminister powtórzył, że możliwe jest w 2017 roku rozpoczęcie obwodnicy Łomży.