Via Baltica do 2023 r.? Wiceminister Szmit: „Myślę, że tak się stanie”
Via Carpatia „to raczej nie jest perspektywa najbliższych lat”, prace przy trasie Via Baltica są „najbardziej zaawansowane”, a na pytanie czy droga powstanie w całości do 2023 r. odpowiedział „myślę, że tak się stanie”. Jerzy Szmit, wiceminister infrastruktury i budownictwa odpowiedzialny za transport drogowy oraz kwestie dotyczące rozwoju sieci autostrad i dróg ekspresowych udzielił wywiadu Gazecie Współczesnej w sprawie planów budowy dróg w północno-wschodniej Polsce.
Jerzy Szmit to dziś 56-letni polityk partii Prawo i Sprawiedliwość z Olsztyna. Był m.in. marszałkiem województwa warmińsko-mazurskiego, senatorem (2005-2007) i poseł na Sejm (2011-2015). Jesienią ubiegłego roku, po wygranych wyborach parlamentarnych przez PiS, został podsekretarzem stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa. Jak czytamy na stronie internetowej ministerstwa „jest wiceministrem odpowiedzialnym za transport drogowy oraz kwestie dotyczące rozwoju sieci autostrad i dróg ekspresowych”.
Dziennikarze Gazety Współczesnej o plany inwestycyjne w regionie północno-wschodniej Polski pytali go po ubiegłotygodniowym posiedzeniu w Suwałkach Klubu Parlamentarnego Prawo i Sprawiedliwość. Przyjęto tam m.in. specjalne stanowisko w sprawie infrastruktury drogowej i kolejowej Województwa Podlaskiego. Ogólnie zapowiedziano chęć szybkiej budowy i Via Baltica od granicy z Litwą przez Suwałki, Ełk, Łomżę, Ostrów Mazowiecką do Warszawy i Via Carpatia biegnącą przez Białystok i Lublin z północy na południe kraju.
- Najbardziej zaawansowane są prace przy trasie Via Baltica – mówił „Współczesnej” wiceminister Jerzy Szmit. - Niedawno przyznano pieniądze z unijnego programu „Łącząc Europę” na odcinek od Budziska do Szczuczyna. To duża kwota. Rusza też budowa obwodnicy Suwałk.
(...)
- A co z resztą trasy Via Baltica ze Szczuczyna do Ostrowi Mazowieckiej? Czy możliwe jest w tym przypadku zastosowanie wariantu oszczędnościowego i zbudowanie - zamiast dwóch jedni dwupasmowych - jednej z pasami do wyprzedzania? - dopytywał dziennikarz.
- Właśnie wpływają do nas pierwsze wyniki generalnego pomiaru ruchu. Przyjrzymy się teraz, jak to wygląda w różnych częściach kraju. Tam, gdzie ruch jest mniejszy, wariant 2+1 pewnie zostanie zastosowany. Ale szczegóły są jeszcze przed nami – odpowiadał wiceminister. (...)
Wiceminister Szmit pytany był także o terminy realizacji dróg. Na pytanie odnoście realizacji Via Baltica czy powstanie do 2023 r. w całości wiceminister Jerzy Szmit odpowiedział: „Myślę, że tak się stanie”.
Dodajmy, że Via Baltica, czyli w tym wypadku droga ekspresowa S61 znajduje się w przyjętym w ubiegłym roku przez rząd planie budowy dróg krajowych na lata 2015-2023. Ujęty w tym programie harmonogram zakłada jej budowę do 2021 roku.
zobacz: Via Baltica i Via Carpatia. Jerzy Szmit o inwestycjach drogowych - Gazeta Współczesna