„Łącząc Europę” Via Baltica od Szczuczyna
Przyznane Polsce blisko 414,5 mln euro z zarządzanego przez Komisję Europejską programu Connecting Europe Facility („Łącząc Europę”) na budowę wyznaczonej przez Łomżę drogi ekspresowej Via Baltica wystarczą na zbudowanie odcinka od Szczuczyna do Budziska (granica państwa) – wynika z wyjaśnień Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju, które podkreśla, że i tak to znacznie dłuższy odcinek niż zakładano w pierwotnych analizach (Suwałki - granica państwa).
Przypomnijmy prace przy budowie drogi ekspresowej S61 Ostrów Mazowiecka -Budzisko (granica państwa) wyceniono na ponad półtora miliarda euro. Blisko 900 milionów euro potrzebnych na realizację tego zadnia Polska chciała pozyskać z zarządzanego bezpośrednio przez Komisję Europejską programu Connecting Europe Facility („Łącząc Europę”). W piątek zapadły ostateczne decyzje potwierdzające propozycje Komisji Europejskiej, że na tę inwestycję Polska otrzyma mniej niż połowę wnioskowanej kwoty - 414 mln 439 tys. 594,78 euro. Teraz Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju potwierdza nasze wcześniejsze informację, że na drogę do Łomży tych pieniędzy nie starczy.
- Z informacji uzyskanych od KE wynika, że z uwagi na limity środków (w tym te na inwestycje drogowe), poziom dofinansowania dla projektu również obniżono – przekazuje MIiR. - Należy zaznaczyć, że przyznane dofinansowanie zapewni realizację inwestycji na odcinku od Szczuczyna do granicy państwa, tj. na odcinku dłuższym niż zakładano w pierwotnych analizach (Suwałki - granica państwa).
Dodajmy, że już wcześniej podawano, że w przypadku braku wsparcia budowy łomżyńskiego odcinka Via Baltica z pieniędzy CEF, droga ma być zbudowana w ramach zarządzającego przez polski rząd programu Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.