Pracują już nad koncepcjami Via Baltica
Przed Świętami Wielkiej Nocy białostocki oddział GDDKiA podpisał umowy na wykonanie Koncepcji Programowych sześciu części drogi ekspresowej S61 od Ostrowi Mazowieckiej po Szczuczyn – przekazał Rafał Malinowski z GDDKiA. Dokumenty, na podstawie których mają być ogłaszane przetargi na zaprojektowanie i zbudowanie „łomżyńskiego” odcinka Via Baltica, powinny być gotowe w ciągu 9 miesięcy.
- Koncepcja Programowa to opracowanie projektowe zawierające wszystkie założenia niezbędne do przygotowania projektu budowlanego. Zawiera m.in.: przebieg drogi, liczbę węzłów, konstrukcję obiektów drogowych i inżynierskich, rozwiązania dróg obsługujących tereny sąsiednie, odwodnienie oraz wszystkie założenia umożliwiające wykonanie kosztorysu robót - wyjaśniał Rafał Malinowski z GDDKiA w Białymstoku.
Przetarg na wyłonienie wykonawców dokumentacji GDDKiA ogłosiła jesienią ubiegłego roku. Ze względu na to, że odcinek Via Baltica, dla którego zlecano opracowanie ma ponad 86 km długość zadanie podzielono na 6 części. Dwie z nich to obwodnica Łomży. Koncepcje jej budowy opracować mają: URS Polska – (zadanie nr 3) na docinku od znajdującego się za Konarzycami węzła „Łomża Południe” (z węzłem) po węzeł „Łomża Zachód” (bez węzła) na skrzyżowaniu z drogą na Ostrołękę plus łącznik od węzła Łomża Południe do drogi na Zambrów – za cenę 1 mln 46,5 tys zł; oraz Transprojekt Gdański (zadanie nr 4 ) od węzła „Łomża Zachód” (z węzłem) na skrzyżowaniu z droga na Ostrołękę po znajdujący się w Kisielnicy węzeł „Kolno” (bez węzła) wraz z łącznikiem do drogi na Jeżewo stanowiącym swoistą północą obwodnicę Piątnicy w ciągu dk 64 – za cenę 1,6 mln zł.
Koncepcje na pozostałe odcinki S61 wykonać mają: zadnie 1 – od węzła „Podborze” (z węzłem) łączącego w okolicy Ostrowi mazowieckiej S61 z S8 po węzeł „Śniadowo” (bez węzła) – URS Polska za cenę 1,8 mln zł; zadanie 2 od węzła „Śniadowo” (z węzłem) do węzła „Łomża Południe: (bez węzła) - TRAKT Sp. z o.o. z Katowic z cena 1,199 mln zł; zadanie 5 i zadanie 6 - węzeł „Kolno” (z węzłem) do początku obwodnicy Stawisk oraz od końca obwodnicy Stawisk do początku obwodnicy Szczuczyna - COMPLEX PROJEKT Katowice za 887 tys zł i 1,15 mln zł.
Łącznie opracowanie koncepcji programowej „łomżyńskiego” odcinaki Via Baltica ma kosztować 9 mln zł. Dokumentacja ta ma być zrealizowana w ciągu 9 miesięcy od daty zawarcia umowy z wyłączeniem okresu na zatwierdzenie koncepcji w ramach wewnętrznych procedur GDDKiA – ZOPI, KOPI.
GDDKIA w Białymstoku szacuje, że w pierwszym półroczu przyszłego roku będzie mogła zlecać już planowanie i budowę nowej ekspresówki. Jej realizacja zapisana jest w projekcie nowego programu budowy dróg krajowych na lata 2014-2023. Zgodnie z dokumentem cała Via Baltica – od Warszawy przez Łomżę do granicy z Litwą ma być gotowa w 2020 roku.