Będą pieniądze na Via Baltica przez Łomżę
Pierwsze 2 mln złotych na budowę „łomżyńskiego” odcinak Via Baltica mają być wydane w 2016 roku. Rok później będzie to 45 mln zł, a dwa lata później już ponad miliard złotych. W sumie – jak zapewnia Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju - w projekcie Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 na odcinak S61 od Ostrowi Mazowieckiej po Szczuczyn zapisanych jest 3 mld 326 mln 516,7 tys zł. - Zadanie to jest przewidziane do realizacji zgodnie z latami przedstawionymi w projekcie, tj. 2016-2020 - czytamy w odpowiedzi MIR na interpelacje posła Lecha Kołakowskiego.
Przypomnijmy posła Kołakowskiego zaniepokoiło, że w przedstawionym do konsultacji projekcie PBDK 2014-2023 choć ujęta jest budowa całej drogi ekspresowej S61, to jednak na łomżyński odcinek w poszczególnych latach wpisywano kwoty 0.0. Poseł podejrzewał, że może to być zwykłej omyłki pisarskiej, ale wolał dopytać aby później nie być rozczarowanym... W odpowiedzi ministerstwa o omyłce pisarskiej nie ma ani słowa, ale jest za to co istotniejsze zapewnienie, że pieniądze na drogę są tam zapisane i nowy harmonogram przepływów finansowych dla tego zadania, gdzie wcześniejsze zera zamieniono już konkretnymi kwotami. Ministerstwo zapewnia też posła Kołakowskiego, że zadanie to jest przewidziane do realizacji zgodnie z latami przedstawionymi w projekcie, tj. 2016-2020.
Z załączonego do odpowiedzi harmonogramu przepływów finansowych wynika, że wydatki na budowę odcinka Ostrów Mazowiecka – Szczuczyn rozpocząć się mają w 2016 a zakończyć w 2022 roku, przy czym największe ich nasilenie planowane jest na lata 2018-2020:
- 2016 - 2 000,0 (tys. zł)
- 2017 - 45 411,8
- 2018 - 1 050 161,0
- 2019 - 1 133 453,2
- 2020 - 984 617,7
- 2021 - 110 823,0
- 2022 - 50,0
Niemniej ministerstwo przypomina, że projekt PBDK na lata 2014-2023 był konsultowany społeczne i że w trakcie tych konsultacji wpłynęło ponad 30 tysięcy wniosków i uwag.
- W nowej wersji dokumentu, po konsultacjach publicznych, zostaną wprowadzone stosowne zmiany, na podstawie najnowszej wiedzy o przygotowaniu inwestycji oraz w zakresie przepływów finansowych i wydatków Krajowego Funduszu Drogowego w poszczególnych latach. Z tego względu powyższe przepływy, które odzwierciedlają stan przygotowania na jesień zeszłego roku, tj. sprzed uzgodnień międzyresortowych oraz konsultacji publicznych, mogą ulec nieznacznym zmianom – czytamy w odpowiedzi MIR na interpelację posła Kołakowskiego.