Drogowcy rozpoczynają prace koncepcyjne nad budową trzeciego mostu przez Narew w okolicy Łomży. Chodzi o ten, którym poprowadzona będzie ekspresowa droga S61, stanowiąca część Via Baltica. Zlecenie na jego opracowanie znajduje się wśród zadań w ogłoszonym przez GDDKiA przetargu na wykonanie Koncepcji Programowej budowy tej ekspresówki od Ostrowi Mazowieckiej po Szczuczyn. Nim projektanci zasiedli do desek kreślarskich poseł Lech Kołakowski chce by rząd rozszerzył zakres tego opracowania zlecając rozważenie wybudowania tu mostu drogowo-kolejowego zamiast tylko drogowego.
- Taki rozwiązanie pozwoliłoby na zaspokojenie wszystkich potrzeb wynikających z konieczności budowy drogi ekspresowej, ale także otwierałoby możliwości poprowadzenia tędy w przyszłości także trasy kolejowej – przekonuje poseł w wystąpieniu do Ministra Infrastruktury i Rozwoju.
Poseł Kołakowski zauważa, że budowa nowego mostu przez Narew pod Łomżą będzie najważniejszą, najbardziej pracochłonną i najdroższą częścią obwodnicy Łomży stanowiącej fragment Via Baltica. Sam most ma mieć długość około 1200 metrów.
- W związku z tym, że realizacja tak wielkiego i kosztownego przedsięwzięcia wymaga szczególnej staranności i roztropności zwracam się do Pani Minister z prośbą o rozważenie, na obecnym etapie prac, możliwości realizacji na Narwi mostu nie tylko drogowego, ale drogowego-kolejowego – napisał poseł Kołakowski w wystąpieniu wysłanym kilka dni temu do Marii Wasiak Minister Infrastruktury i Rozwoju.
Poseł z Łomży przypomina, że przed pięciu, w związku z prowadzonymi pracami nad ustaleniem przebiegu trasy kolejowej Rail Baltica, zwracałem się do Premiera Donalda Tuska o rozważenie możliwości przeprowadzenia także tej trasy przez Łomżę. Byłaby to najkrótsza trasa kolejowa zrealizowana praktycznie bez konieczności kolejnych ingerencji na obszarach cennych przyrodniczo. Jej przebieg mógłby być zbliżony do ustalonego przebiegu trasy drogowej Via Baltica, co odpowiadałoby idei transeuropejskiego korytarza transportowego.
- Dziś w pobliżu tego szlaku realizowany jest także most energetyczny Polska - Litwa i wytyczony do realizacji został gazociąg Polska – Litwa. To kolejne dowody na to, że zgłaszany przeze mnie pomysł poprowadzenia tędy także trasy kolejowej był racjonalny i zasadny – podkreśla Kołakowski i przekonuje, że nowy most drogowo-kolejowy przez Narew zaspokoiłby wszystkie potrzeby wynikające z konieczności budowy drogi ekspresowej, ale także otwierałoby możliwości poprowadzenia tędy w przyszłości także trasy kolejowej. - Rozwiązanie to pozwoliłoby na przeogromne oszczędności. Po pierwsze budowa jednego mostu drogowo-kolejowego byłaby znacznie tańsza niż budowy dwóch oddzielnych mostów drogowego i kolejowego. Po drugie wytyczenie i poprowadzenie drogi kolejowej łączącej Grajewo (Ełk) z Małkinią przez Łomżę skracałoby o około 50 km przejazd na wytyczonej dziś trasie Rail Baltica Warszawa – Suwałki.
Taki przebieg linii kolejowej stanowiłby także ważny czynnik aktywizacji gospodarczej i społecznej regionu północno-zachodniej cześć województwa mazowieckiego i zachodniej części województwa podlaskiego.
Poseł Kołakowski chce aby minister Wasiak wymogła na podległej sobie GDDKiA rozszerzenia zlecenia jednego z zadań ogłoszonego niedawno przetargu na wykonanie Koncepcją Programową budowy drogi ekspresowej nr S61, o rozważenie budowy mostu drogowo-kolejowego zamiast drogowego.