Zabiegają o zlecenie na budowę kolejnego fragmentu Via Baltica
20 konsorcjów i firm chce budować, będącą kolejnym fragmentem trasy Via Baltica, obwodnice Suwałk. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Białymstoku w poniedziałek otworzyła oferty w przetargu ograniczonym na tę inwestycję. Zgłoszenia wpłynęły od firm z całej Europy, m.in. Polski, Czech, Włoch i Hiszpanii - poinformował rzecznik białostockiej GDDKiA Rafał Malinowski. Obwodnica Suwałk ma mieć niespełna 13 km długości i być czwartym – po obwodnicach Stawisk, Augustowa i Szczuczyna - fragmentem nowej drogi ekspresowej S61, prowadzącej od Ostrowi Mazowieckiej przez Łomżę, Ełk, Suwąłki do granicy z Litwą.
Przetarg na obwodnicę Suwałk odbywa się w systemie „projektuj (optymalizuj) i buduj”. Jak tłumaczyli wcześniej drogowcy, oznacza to, że wykonawca inwestycji będzie mógł proponować zmiany w podstawowych założeniach technicznych inwestycji, np. jedne materiały zastępować innymi, albo zmieniać technologie. Chodzi przede wszystkim o możliwość zbudowania drogi z nawierzchnią z betonu. Zarówno podobny sposób realizacji inwestycji, jak i wykończenia nawierzchni drogowcy przewidują także dla planowanej w ciągu tej samej Via Baltica obwodnicy Łomży.
Budowa obwodnicy Suwałk, jak i całej reszty S61 została zapisana w Kontrakcie Terytorialnym, podpisanym pomiędzy rządem, a samorządem województwa podlaskiego na lata 2014-2023.