Via Baltica cała betonowa
Planowana do budowy do 2020 roku Via Baltica wraz z obwodnica Łomży nie będzie miała nawierzchni z asfaltu lecz z betonu. O najnowszej decyzji GDDKiA betonowania, a nie asfaltowania kluczowych odcinków dróg przewidzianych w rządowym programie budowy dróg krajowych na lata 2014–2020 – poinformowała Rzeczpospolita. Na liście dróg bez asfaltu jest też „prawie 187 km S61 między Ostrowią Mazowiecką a Łomżą i Budziskiem”.
Według Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), zmiana rodzaju nawierzchni z asfaltowej na betonową ma przynieść 670 mln zł oszczędności. – Ważne są także koszty przyszłego utrzymania dróg, które w przypadku betonu będą o wiele niższe. Większa będzie trwałość nawierzchni – tłumaczył „Rz” Jan Krynicki, rzecznik GDDKiA.
Jak wymienia „Rz” betonowe mają być autostrada A1 od Tuszyna do Pyrzowic, południowa obwodnica Warszawy, obwodnica Trójmiasta, prawie 130 km drogi ekspresowej S7 między Gdańskiem a Warszawą i blisko 110 km między Warszawą a Krakowem. Do tego 75-kilometrowy fragment ekspresówki S8 Radziejowice–Paszków–Wyszków–Zambrów, 114 km S17 od Drewnicy do Kurowa i prawie 187 km S61 między Ostrowią Mazowiecką a Łomżą i Budziskiem.
Dziennik podaje, że z użyciem betonu zbudowano bardzo dużą część autostrad niemieckich i że betonowe nawierzchnie mają także nowe autostrady budowane w Czechach i Austrii.