Kolej na Łomżę
Łomża odzyska połączenie kolejowe z Polską. Tak wynika z opublikowanego raportu z konsultacji społecznych projektu Dokumentu Implementacyjnego do Strategii Rozwoju Transportu do 2020 r. (z perspektywą do 2030 r.) Wśród zgłoszonych uwag do dokumentu były także te dotyczące inwestycji w infrastrukturę kolejową w regionie. „Uwzględniony” został zaś wniosek Departamentu Spraw Systemowych Centrali PKP S.A o wpisanie na listę projektów kolejowych o znaczeniu krajowym projektu Magistrali Wschodniej - rewitalizacja linii na trasie: Szymany - Wielbark - Ostrołęka - Małkinia - Siedlce wraz z odnogą Ostrołęka - Łomża i Śniadowo – Łapy.
- Projekt Magistrali Wschodniej przynosi znacznie krótsze połączenie w relacji Olsztyn - Siedlce, Olsztyn - Białystok, a dodatkowo włącza Ostrołękę i Łomżę – uzasadniał wniesienie uwagi Departament Spraw Systemowych Centrali PKP S.A. - Trasa będzie łączyła duże ośrodki Polski (Olsztyn, Ostrołęka, Siedlce, Lublin, Łomża, Białystok), które obecnie nie mają bezpośredniego połączenia kolejowego, a jedynie trasami okrężnymi - przez Warszawę. Zapewni także dostępność kolejową ośrodkom: Sokołów Podlaski, Kosów Lacki, Ostrów Mazowiecka, Chorzele, Wielbark, Sokoły. Projekt będzie także stanowił istotny element aktywizacji gospodarczej Polski Wschodniej przez stworzenie dogodnego połączenia z portami w Trójmieście.
Magistrala Wschodnia powinna łączyć miasta powiatowe i wojewódzkie więc Olsztyn - Białystok - Lublin - Rzeszów, ale też Hajnówkę, Parczew, Ostrołękę, Wielbark, Sanok, Krosno.
W opublikowanym załączniku do raportu z konsultacji przy tej uwadze jest zapis „uwzględniona - Koncepcja Magistrali Wschodniej została ujęta w DI, dedykowane są jej kryteria wyboru projektów o znaczeniu makroregionalnym”.
Obwodnica Łomży w 2020 roku
Wśród projektów drogowych wymienianych w Dokumencie Implementacyjnym do Strategii Rozwoju Transportu do 2020 r. (z perspektywą do 2030 r.) znajduje się także budowa całej S-61 od Ostrowi Mazowieckiej po granicę z Litwą wraz z obwodnicą Łomży. Z analizy raportu wynika, że miasto Łomża występowało o przesunięcie realizacji projektu w czasie. Janina Żurkowska – inspektor Wydział Rozwoju i Funduszy Zewnętrznych UM Łomży, w imieniu władz miasta prosiła o przyspieszenie inwestycji poprzez zmianę poszczególnych dat granicznych: opracowanie Studium Wykonalności – z Q2 2016 na Q3 2015, przetarg – z Q3 2016 na Q4 2015, a zakończenie przedsięwzięcia – z Q 2020 na Q 2019.
Uwaga odrzucona. Wskazany harmonogram wynika z analiz stanu gotowości projektu do realizacji” – napisano w odpowiedzi.