Którędy Via Baltica? Teraz decyzja o jej przebiegu należy do RDOŚ
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Białymstoku wszczął postępowanie administracyjne w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach na realizację przedsięwzięcia polegającego na budowie drogi ekspresowej S 61 Ostrów Mazowiecka – Łomża – Stawiski – Szczuczyn – Ełk – Raczki – Suwałki – Budzisko – granica państwa (Kowno) na odcinku od Ostrowi Mazowieckiej po Szczuczyn. Procedurę wszczęto na wniosek białostockiej GDDKiA, która dopiero po uzyskaniu tej decyzji będzie mogła wystąpić o „pozwolenie na budowę” czyli w tym wypadku zgodę na realizację inwestycji drogowej. Dodajmy, że inwestycja obejmuje także obwodnicę Łomży, która miałaby przebiegać po zachodniej stronie miasta.
Dokumentację pod potrzeby decyzji środowiskowej na zlecenie GDDKiA przygotowała firma Tebodin. Zgodnie z przedstawianymi wcześniej informacjami Via Baltica w preferowanym pprzez GDDKiA wariancie zaczyna się na krajowej „ósemce” w węźle Podborze na wschód od Ostrowi Mazowieckiej, a dalej aż do Śniadowa w większości przebieg po śladzie dzisiejszej drogi wojewódzkiej. W Śniadowie Via Baltica górą ma przejść nad linią kolejową Ostrołęka – Łomża, potem zostanie poprowadzona nowa droga równolegle do istniejącej dziś drogi aż do planowanej obwodnicy Łomży. Ta zaczyna się węzłem „Łomża Południe” powiązując drogę S-61 z nowym przebiegiem drogi krajowej nr 63 (klasa techniczna GP), która omija miasto Łomża po południowej stronie. Dalej trasa drogi S-61 omija miasto Łomża po stronie zachodniej. W km ok.44+150 zaplanowano węzeł „Łomża” na przecięciu z droga krajowa 61. Kolejny węzeł na przecięciu z drogą wojewódzką (klasa techniczna G) usytuowano w km ok. 47+700. Dalej droga przekracza rzekę Narew wraz z przyległymi terenami zalewowymi. W km ok. 54+650 zaplanowano lokalizacje węzła „Białystok”, w którym droga S-61 łączy się z nowym przebiegiem drogi krajowej nr 64, która omijając Łomżę stanowi jej północna obwodnice. Kolejny węzeł znajduje się na przecięciu z drogą krajową 63, której nowy przebieg omija po stronie południowej miejscowość Kisielnica.
Potem droga ma się zbliżać się do istniejącej dk 61, a od obwodnicy Stawisk do obwodnicy Szczuczyna wschodnia jezdnia S 61 została zaprojektowana po śladzie istniejącej j drogi. Łącznie ten fragment Via Baltica ma mieć długość ponad 86 km.
Inwestycji jest planowana na obszarze dwóch województw podlaskiego oraz mazowieckiego dlatego decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach wydaje Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Białymstoku w porozumieniu z Regionalnym Dyrektorem Ochrony Środowiska w Warszawie. Dziś Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Białymstoku wystąpił do Podlaskiego Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego w Białymstoku oraz do Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego w Warszawie z prośbą o zaopiniowanie przedmiotowego przedsięwzięcia. Od dziś też wszyscy zainteresowani mogą zapoznać się z dokumentacją sprawy oraz mają możliwość składania uwag i wniosków odnośnie planowanej drogi w Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Białymstoku, ul. Dojlidy Fabryczne 23, 15–554 Białystok, pokój nr 5, tel. (085) 7406981 wew. 21 w godz. 8.00 – 15.00. Uwagi i wnioski można składać: w formie pisemnej, ustnie do protokołu oraz za pomocą poczty elektronicznej.