Bruksela zatwierdza Via Balticę przez Łomżę
Według przedstawionej kilka dni temu przez Komisję Europejską propozycji przebiegu unijnych korytarzy transportowych, Via Baltica przebiega przez Łomżę. Jak podała Gazeta Wyborcza Komisja potwierdza przebieg szlaku, przyjęty w 2009 roku przez polski rząd.
Przypomnijmy przebieg Via Baltica przez Łomżę jako wariant najlepszy wskazała firma Scott Wilson która opracowała dokument o nazwie „Strategia rozwoju I Pan-Europejskiego Korytarza Transportowego. Część I - korytarz drogowy, tzw. Via Baltica”. To właśnie na podstawie tego opracowania rząd zmienił rozporządzenie o przebiegu autostrad i dróg ekspresowych w Polsce, wpisując na listę dróg ekspresowych S-61 (Ostrów Mazowiecka – Łomża – Szczuczyn – Ełk – Raczki – Suwałki – Budzisko (granica państwa)).
Przedstawione przez Komisję Europejską nowe przebiegi korytarzy transportowych już chyba ostatecznie „przyklepują” zmienia przebieg Via Baltica z wariantu przez Białystok na ten przez Łomżę i Ełk.
Stanowisko Brukseli zatwierdza też przebieg innego z komunikacyjnych szlaków Polski północno-wschodniej - kolejowej Rail Baltiki, która do krajów bałtyckich ma prowadzić z Warszawy przez Białystok, Ełk i Suwałki.