Via Baltica w rezerwie
Wszystko wskazuje na to, że Via Baltica, czyli międzynarodowa, ekspresowa droga przez Łomżę nie powstanie szybko. Dotychczas oficjalnie mówiono, że ma być wybudowana w nowej perspektywie finansowej, czyli w latach 2014-2020. Okazuje, że wcale nie jest to pewne. Z pisma Ministerstwa Infrastruktury do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, do którego dotarła „Gazeta Wyborcza” wynika, że Via Baltica jest w planach ale rezerwowych, a rezerwowe inwestycje powstaną dopiero „w przypadku otrzymania większych środków” z nowego budżetu UE.
Rzecznik Ministerstwa Infrastruktury Mikołaj Karpiński poinformował „Gazetę”, że resort nie ma jeszcze informacji, ile pieniędzy na budowę dróg dostanie Polska w nowym budżecie UE. Ale potwierdził, że przygotowano wstępną listę inwestycji, które mogą dostać unijne dopłaty. Na ten cel potrzeba 50 mld zł, plus dodatkowo 15 mld zł na budowę nowych obwodnic.
Na liście rezerwowej Ministerstwo Infrastruktury umieściło projekty za niemal 25 mld zł. To ukończenie budowy autostrady A18 z Legnicy do granicy z Niemcami, drogi ekspresowej S5 z Poznania przez Bydgoszcz do Grudziądza oraz budowy drogi ekspresowej S61 z Ostrowi Mazowieckiej do granicy z Litwą i ekspresowej dziewiętnastki między Lublinem a Rzeszowem.