Oferta edukacyjna 2011/2012
Łomżyński Park Krajobrazowy Doliny Narwi serdecznie zaprasza do zapoznania się z nową ofertą w ramach edukacji ekologicznej na rok szkolny 2011/2012. Proponujemy lekcje studyjne oraz terenowe dla dzieci i młodzieży z przedszkoli, szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych. W ramach zajęć dzieci poznają atrakcyjne przyrodniczo tereny parku, uczą się zachowań proekologicznych oraz mają możliwość poznania roślin i zwierząt występujących w ich naturalnym środowisku. Co więcej, wiedza zdobyta podczas nauki przez zabawę poszerza ich zainteresowania przyrodą, ekologią i dziedzictwem kulturowym doliny Narwi. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom nauczycieli staramy się, aby nasza oferta stanowiła uzupełnienie zajęć szkolnych wynikających z podstawy programowej, a jednocześnie była alternatywnym sposobem zdobywania wiedzy. Zajęcia prowadzone są zarówno w sali edukacyjnej oraz na ścieżce ekologicznej w rezerwacie Kalinowo, która w tym roku została wzbogacona o nowe, atrakcyjne tablice przyrodnicze. Zapraszamy do udziału w konkursach przyrodniczych, plastycznych i cyklicznych imprezach ekologicznych, o których będziemy informować na bieżąco na naszej stronie internetowej. Zainteresowanych prosimy o bezpośredni kontakt telefoniczny pod numerem 86 219-21-75, w celu ustalenia terminów i tematyki zajęć. Zapraszamy do współpracy
Tematy zajęć edukacyjnych
Łomżyńskiego Parku Krajobrazowego Doliny Narwi
na rok szkolny 2011/2012
- Uroki lasu.
Zajęcia studyjno-warsztatowe połączone z wycieczkami terenowymi do rezerwatów Kalinowo. Podczas zajęć słuchacze poznają pospolite, rzadkie gatunki roślin i zwierząt, uczą się rozpoznawania zwierząt po śladach, które zostawiają w lesie, uczą się kultury zachowania w rezerwatach i innych miejscach chronionych. Wycieczki terenowe wiodą wzdłuż ścieżek przyrodniczych, przy których ustawione są tablice informacyjne. Na podstawie wykładów i zajęć praktycznych zdobywają podstawową wiedzę o lesie i jego mieszkańcach. Dla zainteresowanych grup oferujemy ognisko na terenie siedziby parku.
- Przyrodnicze i kulturowe walory Łomżyńskiego Parku Krajobrazowego Doliny Narwi.
Są to zajęcia studyjne, które mają na celu przybliżenie młodym ludziom walorów przyrodniczych jakie oferuje Łomżyński Park Krajobrazowy Doliny Narwi. Na podstawie prezentacji multimedialnych, filmów przyrodniczych, zdjęć i zajęć w terenie ukazujemy najciekawsze pod względem przyrodniczym, historycznym i kulturowym miejsca o niepowtarzalnym w skali europejskiej charakterze.
- Nadchodzi wiosna.
Wraz z końcem zimy świat budzi się do życia. Jest to doskonały czas na obserwacje pierwszych zwiastunów wiosny, które stopniowo pojawiają się na łąkach i w lesie. Przyjrzymy się budzącej do życia naturze, florze – kwitnącej w pierwszych miesiącach wiosny i ptakom - wydającym pierwsze radosne odgłosy. Zajęcia uatrakcyjnione są w ciekawe formy nauki przez zabawę: gry, konkursy i zajęcia artystyczne.
- Skarby jesieni.
Jesień to czas intensywnych przygotowań do zimy. Cała przyroda, zarówno rośliny i zwierzęta przygotowują się do nadejścia zimy. Pokażemy słuchaczom jak zmienia się świat wokół nas podczas tej pory roku, jak sobie radzą z gromadzeniem pożywienia różne zwierzęta te większe jak i te mniejsze. Pokażemy, że pod powierzchnią ziemi też rozpoczyna się jesień. Jak również, czy sójka jest ptakiem zimującym i dlaczego akurat do nas na zimę przylatuje do nas jemiołuszka?
- Płazy – jak spotkać księcia?
Wokół żab i ropuch krążą legendy. Postaramy się wyjaśnić uczniom sekrety skrywane przez tę gromadę zwierząt. Za pomocą narzędzi multimedialnych i obserwacji w terenie nauczymy słuchaczy rozpoznawać pospolite i rzadkie gatunki tych organizmów. Opowiemy o drodze od kijanki do młodego osobnika, ich przystosowaniach do życia zarówno w wodzie i na lądzie. Wyjaśnimy dlaczego wielu gatunkom płazów grozi wyginięcie i po co są budowane przepusty.
- Martwe drzewo – pożytek czy problem.
Zwykłe powalone drzewo zazwyczaj nie przykuwa naszej uwagi. Jednak w tym drzewie nieustannie tętni życie. Przekonamy uczniów o tym, jak ważne z ekologicznego punktu widzenia są takie drzewa, kto je zamieszkuje i jak zmieniają się ich mieszkańcy.
- Bądź eko.
XXI wiek to okres intensywnego rozwoju nauki, gospodarki, technologii i mediów. Świat zasypywany jest nowościami i nowinkami, wszyscy chcą mieć wszystko co jest modne. Spróbujemy się przekonać do czego nas może doprowadzić nadmierna konsumpcja i co za tym idzie produkcja coraz większej ilości odpadów. Czy nasza planeta jest przygotowana na deponowanie tak wielkich pokładów śmieci. Pokażemy uczniom proste sposoby na ograniczanie zaśmiecania Ziemi i przekonamy, że teraz najmodniejsze jest bycie „eko”.
- Formy ochrony przyrody.
Od czasów starożytnych, aż po współczesność człowiek starał się chronić to, co dla niego najcenniejsze. Kiedy w XX wieku zdano sobie sprawę, że co roku ginie bezpowrotnie kilka tysięcy pojedynczych gatunków roślin i zwierząt, zaczęto w końcu brać się za ochronę przyrody poważnie. Ale czy nie jest za późno, czy uda nam się uratować to co najcenniejsze? Pokażemy co i w jaki sposób robić, aby chronić otaczające nas ginące rośliny, zwierzęta czy krajobrazy.
- Woda – środowisko życia.
Niemal 70% powierzchni Ziemi to woda i stanowi życiodajny element naszej planety. Dzięki zajęciom laboratoryjnym przyjrzymy się wodzie z bliska, zbadamy jej właściwości. Za pomocą doświadczeń chemicznych przekonamy się jaką wodę mamy w okolicznych rzekach, a jaką w kranie. Zapoznamy się z najciekawszymi charakterystycznymi gatunkami flory i fauny związanej ze środowiskiem wodnym. Dzięki lupom i mikroskopom odkryjemy bogaty świat istot żywych stanowiących bardzo ważną ekologicznie rolę w ekosystemach wodnych.
- Łąka.
Kwiecień, maj i czerwiec to niewątpliwie miesiące roślin. Ogromne bogactwo kwiatów, ziół, drzew i krzewów, które wiosną mienią się paletą kolorów to najlepszy okres, aby pokazać uczniom ich różnorodność. Wykład i zajęcia terenowe na łące to doskonała okazja do poznania sposobów rozpoznawania zarówno pospolitych jak i rzadkich gatunków roślin doliny Narwi. Zajęcia z wykorzystaniem kluczy do oznaczania roślin to dobry sposób zachęcenia uczniów do nauki botaniki, a warsztatowy charakter zajęć jest ciekawą formą edukacji wzbogacającą wiedzę szkolną.
- Torfowiska i mokradła.
Tereny torfowisk i mokradeł kojarzą się zazwyczaj z terenami niedostępnymi i dzikimi. Dzięki temu, że nie są dostępne dla wszystkich, stanowią oazy stanowisk rzadkich organizmów roślinnych i zwierzęcych. Dzięki tym zajęciom przybliżamy słuchaczom tematykę torfowisk, ich historię na przestrzeni wielu tysięcy lat oraz ich znaczenie ekologiczne.
- Odnawialne źródła energii.
Wzrastające na przestrzeni ostatnich lat zapotrzebowanie energetyczne świata powoduje systematyczne uszczuplanie zasobów naturalnych bogactw Ziemi. Zaprezentujemy na zajęciach sposoby pozyskiwania energii, które w są w stanie zastąpić lub wspomóc metody konwencjonalne, oraz zastanowimy się nad zaletami i wadami najciekawszych metod pozyskiwania energii ze źródeł odnawialnych.
- Śladami bobra europejskiego.
Stałym bywalcem Narwi jest bóbr europejski, którego populacja w ostatnich latach wzrosła. Opowiemy o najciekawszych przystosowaniach bobra do życia w środowisku wodnym, o jego biologii i zwyczajach. Ukażemy, dlaczego nazywany jest architektem rzek i przyjrzymy się jego życiu z bliska.
- Zima w świecie roślin i zwierząt.
Jest to najtrudniejsza pora roku dla świata żywego. Pokażemy, w jaki sposób rośliny i zwierzęta radzą sobie w tym trudnym dla nich okresie. Jakie mają sposoby na walkę z chłodem oraz drapieżnikami. Przedstawimy w jaki sposób możemy pomagać ptakom i ssakom poprzez rozsądne dokarmianie oraz zaobserwujemy, jakie gatunki ptaków zaglądają do karmników w parku.